آشنایی با درمان از راه دور

تله درمانی هر نوع درمانی از راه دور است که از فناوری برای کمک به درمانگر و بیمار برای برقراری ارتباط استفاده می کند. چند نمونه از تله درمانی عبارتند از:

انجام جلسات درمانی از راه دور

داشتن یک سامانه برای کادر درمان و بیماران

استفاده از بستری امن برای درمان فردی، زوجی یا گروهی

دریافت درمان از طریق پلتفرم امن

 

مزایای دور درمانی

تله‌تراپی در مقایسه با درمان سنتی، فواید زیادی دارد.

برای مراجعین درمانی:اکثر تحقیقات نشان می دهد که درمان از راه دور می تواند به اندازه درمان حضوری موثر باشد. مزایای جستجوی راه دور درمانی با پشتیبانی تحقیقاتی با یک درمانگر دارای مجوز عبارتند از:

دسترسی بیشتر به مراقبت منبع مورد اعتماد: برخی از افراد به دلیل ناتوانی های جسمی، موقعیت جغرافیایی یا مسائل مربوط به زمان بندی نمی توانند از درمان سنتی استفاده کنند.

هزینه های کمتر منبع مورد اعتماد: تله درمانی ممکن است به مشتریان کمک کند در هزینه های درمان صرفه جویی کنند. هنگامی که مراجعین مجبور به سفر برای دریافت درمان یا پرداخت هزینه مراقبت از کودک نیستند، احتمالاً هزینه های مرتبط با درمان کمتری را متحمل خواهند شد.

رضایت بالا: کاربران از راه دور درمانی با کیفیت رضایت بالایی از درمان را گزارش می دهند.

حریم خصوصی بیشتر: افرادی که از راه دور درمانی را انتخاب می کنند مجبور نیستند در اتاق های انتظار شلوغ بنشینند، اما می توانند در خلوت خانه خود به دنبال درمان باشند. برای برخی، این نگرانی های مربوط به حریم خصوصی را کاهش می دهد.

سلامت عمومی بهتر: بحران بهداشتی های نشان می‌دهد که توانایی جستجوی مراقبت‌های پزشکی در خانه می‌تواند گسترش بیماری را کاهش دهد و از جمعیت‌های آسیب‌پذیر محافظت کند. تله‌تراپی به افراد این امکان را می‌دهد تا بدون خطر گسترش عفونت در طول همه‌گیری‌ها و بیماری‌های همه‌گیر، درمان سلامت روان را در خانه دریافت کنند.

 

برای درمانگرانرخی از درمانگران ممکن است متوجه شوند که از راه دور درمانی با سبک شخصی آنها مطابقت دارد و به آنها اجازه می دهد تا به اهداف تمرینی خود برسند. برخی از مزایای عبارتند از:

هزینه های سربار کاهش یافته: نگهداری از یک دفتر می تواند گران باشد. درمانگرانی که به یک مدل فقط از راه دور تغییر می کنند می توانند بسیاری از هزینه های اضافی خود را حذف کنند. کسانی که تله درمانی پاره وقت ارائه می دهند ممکن است بتوانند فضای اداری را فقط در چند روز هفته اجاره کنند و هزینه ها را کاهش دهند.

توانایی دستیابی به بیماران بیشتر: سلامت از راه دور ممکن است دسترسی افراد دارای معلولیت، نگرانی های مالی، مشکلات حمل و نقل و سایر موانع را به منبع مورد اعتماد درمان بهبود بخشد. این دسترسی بهبودیافته به درمانگران امکان می دهد تا به افراد بیشتری کمک کنند. گسترش پایگاه مصرف کننده بالقوه آنها می تواند به درمانگران کمک کند تا پول بیشتری کسب کنند.

رفت‌وآمد کوتاه‌تر: درمانی که منحصراً از راه دور درمانی ارائه می‌کند، ممکن است بتواند از مراجعین در خانه حمایت کند و رفت‌وآمد آنها را کاهش دهد یا حذف کند.

 

محدودیت ها و معایب تله درمانی

در حالی که از راه دور مزایای زیادی دارد، محدودیت‌های احتمالی نیز وجود دارد.

 

برای مراجعین درمانی

تله درمانی برای همه نیست. برخی از اشکالات عبارتند از:

مطابقت: قانون قابل حمل و پاسخگویی بیمه سلامت (HIPAA) از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، از جمله درمانگران، می خواهد که از حریم خصوصی بیمار یا مشتری محافظت کنند. چت ناامن و سایر برنامه‌ها ممکن است داده‌های حساس را افشا کنند، بنابراین مشتریان باید فقط با درمانگرانی کار کنند که داده‌ها را رمزگذاری می‌کنند.

محیط درمانی: برای افرادی که حریم خصوصی کمی در خانه دارند، یافتن زمان و مکان برای درمان می تواند استرس زا باشد. درمان در مطب ممکن است جایگزینی با استرس کم برای درمان خانگی باشد.

مشکلات فنی: اتصالات آهسته به اینترنت، اشکال در نرم افزارهای ویدئویی و تاخیرهای ارتباطی می تواند باعث شود که درمان آنلاین استرس زاتر و کمتر شخصی شود. برای افرادی که فاقد مهارت فنی هستند یا به پلتفرم های دیجیتال اعتماد ندارند، سلامت از راه دور ممکن است گزینه خوبی نباشد.

ارتباط: برقراری ارتباط از طریق یک کانال دیجیتال می تواند خواندن زبان بدن و سایر نشانه های ظریف را دشوارتر کند. ایمیل و تلفن درمانی این اشکال ارتباط را از بین می برند.

 

برای درمانگران

برخی از چالش هایی که ممکن است درمانگران در درمان دیجیتال با آن مواجه شوند عبارتند از:

مسائل اخلاقی و قانونی: درمانگران باید هم در ایالتی که در آن کار می کنند و هم در ایالتی که بیمار ویزیت میکنند، از مقررات هیئت مجوز دولتی پیروی کنند. این انطباق می تواند به دانش حقوقی قابل توجهی نیاز داشته باشد و نقض قانون می تواند مجوز پزشک را به خطر بیندازد.

ناشناس ماندن بیشتر بیماران: هنگامی که درمانگران با مشتریان در یک پلتفرم دیجیتال ملاقات می کنند، ممکن است حمایت از کسانی که برای خود یا دیگران خطر ایجاد می کنند دشوارتر باشد. مشتریان حتی ممکن است بتوانند هویت خود را پنهان کنند. درمانگران موظفند در صورت خطر آسیب رساندن به خود یا دیگران به مقامات مربوطه هشدار دهند و ناشناس بودن مراجع می تواند این امر را دشوارتر کند و به طور بالقوه در تعهدات اخلاقی درمانگر تداخل ایجاد کند.

حریم خصوصی بیماران: درمانگران باید از HIPAA و سایر قوانین حفظ حریم خصوصی پیروی کنند. انتخاب بستر مناسب و برداشتن گام‌های پیشگیرانه برای ایمن کردن داده‌های مشتری نیازمند زمان و مهارت فنی است.

موانع ارتباطی: ایجاد یک رابطه قوی با مشتریان از طریق شبکه‌های دیجیتال می‌تواند بیشتر طول بکشد. برخی از درمانگران ممکن است برای خواندن زبان بدن و سایر اشکال ظریف ارتباط با مشکل مواجه شوند، که ارائه درمان با کیفیت بالا را دشوارتر می کند،استفاده می کند.

تله درمانی شبیه درمان سنتی است. درمان حضوری نیازی به تماس فیزیکی یا تست های آزمایشگاهی ندارد، بنابراین می توان بیشتر تجربه درمانی را به صورت مجازی تکرار کرد، به خصوص با چت تصویری. بنابراین، از راه دور می‌تواند به طیف گسترده‌ای از شرایط و مسائل، از جمله افسردگی، اضطراب، مشکلات رابطه، تروما و استرس مزمن کمک کند.

تحقیقات نوظهور نشان می‌دهد که تله‌تراپی می‌تواند بیشتر مسائلی را که دانشمندان برای آن آزمایش کرده‌اند، درمان کند. به عنوان مثال، یک تجزیه و تحلیل در سال 2010 نشان می دهد که درمان شناختی رفتاری مبتنی بر فاصله (CBT) برای افسردگی ممکن است به اندازه درمان حضوری موثر باشد.افرادی که به تله درمانی فکر می کنند باید از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد رویکرد آنها سوال کنند.

 

نحوه عملکرد یک جلسه تله درمانی

در حالی که انجام تله درمانی از طریق ایمیل یا تلفن امکان پذیر است، جلسات سلامت از راه دور به طور معمول از چت استفاده می کنند.روند درمانی مشابه درمان حضوری است. معمولاً با چند جلسه اولیه شروع می شود که طی آن درمانگر و مراجع با یکدیگر آشنا می شوند و در مورد اهداف درمان بحث می کنند. پس از آن، درمانگر ممکن است عمیق‌تر به مسائل مراجعه‌کننده بپردازد، توصیه‌هایی برای تغییرات رفتاری ارائه دهد و او را تشویق کند تا در مورد احساسات خود تأمل کند.

 

درمانگر ممکن است از مراجع بخواهد که اقداماتی را برای اطمینان از محرمانه بودن انجام دهد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ورود از یک شبکه خصوصی

کامپیوتر خود را قفل نگه می دارند تا از دیدن جلسه جلوگیری شود

دسترسی به درمان از طریق یک پلت فرم درمانی رمزگذاری شده

بیماران همچنین باید از درمانگر خود بپرسند که چه اقدامات خاصی را برای محافظت از محرمانه بودن مشتری و جلوگیری از مشاهده جلسات یا یادداشت های جلسه توسط اشخاص ثالث انجام می دهند.

 

کدام متخصص میخواهد از راه دور درمانی ارائه دهد؟

اگرچه هر کسی می‌تواند به صورت آنلاین یا تلفنی از شخص دیگری پشتیبانی کند، فقط متخصصان دارای مجوز می‌توانند خدمات خود را به عنوان درمان توصیف کنند. پزشکان بسته به وضعیتی که در آن کار می کنند، می توانند خود را درمانگر بنامند.

 

خلاصه

تله‌تراپی یک گزینه ایده‌آل برای افرادی است که دسترسی شخصی به درمان برایشان دشوار است. همچنین یک گزینه عالی برای کاهش سرعت گسترش بیماری های همه گیر است.مانند سایر خدمات بهداشتی، درمان با کیفیت نتایج بهتری به همراه دارد. یک فرد باید با درمانگر خود همکاری کند تا یک دوره درمانی موثر را طراحی کند که بیشترین مزایا را ارائه دهد.

 

منبع:medicalnewstoday

 

همچنین بخوانید:

در اینجا نحوه گسترش دسترسی به مراقبت با استفاده از پزشکی از راه دور و فناوری های نظارت از راه دور آورده شده است

آشنایی با مراقبت سلامت از راه دور

سلامت دیجیتال وارد متاورس می شود

بالا