معرفی چهار پوشیدنی کاربردی در زندگی روزمره‌ی بیماران

فناوری‌های پوشیدنی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند و درحال رشد هستند.  با توسعه‌ی این فناوری‌ها و کاربردی‌تر شدن آنان شاهد استفاده‌ی روزافزون عموم مردم از این فناوری‌ها خواهیم بود. در این مقاله چهار مورد از پوشیدنی‌های کاربردی در زندگی روزمره‌ی بیماران معرفی می‌شوند. به این پوشیدنی‌ها پیشتر نیز اشاره شده است. اینک این فناوری‌ها آماده عرضه هستند.

فناوری پوشیدنی چیست؟

فناوری‌های پوشیدنی معمولا فناوری‌های الکترونیکی هستند که به شکل لوازم جانبی یا جزئی پوشیدنی از لباس تولید می‌شوند. ساعت هوشمند، مچ‌بند‌های ردیاب سلامت، و عینک هوشمند گوگل همگی در این دسته قرار می‌گیرند.

 

از مهم‌ترین ویژگی‌های پوشیدنی‌ها قابلیت اتصال به اینترنت و رد و بدل ساختن اطلاعات بین شبکه و یک دستگاه خاص در لحظه است. این فناوری‌ها به تدریج برای استفاده در زندگی روزمره بهینه شده است و اینک می تواند کمک شایانی به بالاتر بردن سطح سلامت مردم نمایند.

 

KardiaBand

بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۷.۹ میلیون مرگ و میر سال ۲۰۱۶ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است. این میزان ۳۱ درصد مرگ و میر جهانی است. در این شرایط بدست آوردن درکی درست از وضعیت سلامت قلب ضروری به نظر می‌رسد. KardiaMobile و KardiaBand به همین منظور طراحی شده‌اند.

به عنوان نمونه فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین ناهنجاری‌های قلب است. این شرایط به معنای انقباض ناهماهنگ ماهیچه‌های قلب است و می‌تواند سبب سکته شود. درحال حاضر تنها راه تشخیص این ناهنجاری ثبت نوار قلب ECG است.

 

 KardiaBandو KardiaMobile به طور خلاصه فناوری ثبت نوار قلب روی تلفن همراه است. برای ثبت نوار قلب تنها به انگشتان دست و ۳۰ ثانیه زمان نیاز دارید. دستگاه با سنجش ضربان قلب نمایشی از ضربان قلب کاربر به صورت زنده را در اختیار قرار می‌دهد. در صورت تشخیص هرگونه مشکل دستگاه با پزشک تماس می‌گیرد.

 

Aira

بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۲۸۵ میلیون نفر از جمعیت کل جهان ناهنجاری‌های بینایی را تجربه می‌نمایند. از این میزان ۳۹ میلیون نفر نابینا هستند و ۲۴۶ میلیون نفر بینایی کمی دارند. به عبارت دیگر ۸۵ درصد جمعیت جهان به نوعی مشکل بینایی داشته و ۸۲ درصد این افراد سنی بیشتر از ۵۰ سال دارند.

خدمات Aira با هدف کمک به نابینایان طراحی  شده است. نام شرکت سازنده‌ی این دستگاه پیش‌تر در کنار نام شرکت‌های مهم  واقعیت مجازی که در زمینه‌ی پزشکی فعالند برده شده است. Aira بیشتر صدایی است در گوشی‌های یک عینک است که در طول روز فرد را برای گذر از موانع یاری می‌کند. این عینک به دوربینی مجهز است که چشم‌انداز پیش چشم کاربر را ثبت می‌کند. یک راهنما با تحلیل تصاویر ضبط شده فرد را در طول روز راهنمایی می‌کند.

 

قیمت خدمات ارائه شده با این دستگاه از ۸۹ دلار تا ۳۲۹ دلار در ماه متغیر است. این میزان به خدمات مورد نظر کاربر بستگی دارد.

 

به دنبال داشتن فردی دیگر در تمام روز می‌تواند ناخوشایند باشد. شرکت سازنده امیدوار است در آینده با استفاده از فناوی هوش مصنوعی این مشکل حل شود.

حسگر فرابنفش L`OREAL

افرادی که مدت زیادی در نور شدید آفتاب هستند در معرض مشکلات مختلفی قرار دارند. مشکلاتی از جمله آفتاب سوختگی، پیری پوست و یا سرطان پوست. طبق آمار سازمان‌های مختلف ۹۰ درصد سرطان‌های پوست با قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می‌شود.
 

حسگر فرابنفش شرکت MC10 برای تولید کننده‌ی بزرگ لوازم بهداشتی-آرایشی L`OREAL تولید شده است. این پوشیدنی با سنجش میزان تشعشات دریافتی به حفظ سلامتی فردی کمک می‌کند. این حسگر بدون باتری و با شعاع ۹ میلیمتر و ضخامت ۲ میلیمتر برای دو هفته استفاده‌ی مستمر کارایی کافی دارد. پس از دو هفته اطلاعات جمع‌آوری شده توسط حسگر روی تلفن هوشمند بارگزاری می‌شود و بر اساس این داده‌ها توصیه‌هایی برای حفظ سلامت به کاربر ارائه می‌شود.

 

OWLET

این فناوری برای والدینی است که به علتی در هنگام دور بودن از فرزند خود نیاز به پیگیری وضعیت سلامت وی دارند OWLET .یک جوراب هوشمند است. این پوشیدنی با استفاده از اکسیری‌متری ضربان سطح اکسیژن اشباع خون و ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کند. اطلاعات اندازه‌گیری شده با استفاده از بلوتوث روی گوشی هوشمند و یک برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه قابل مشاهده است.

بالا