مروری بر فناوری اطلاعات سلامت

تجهیزات پزشکی در کنار ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی این عصر زیرساخت فنی انفورماتیک پزشکی را تامین خواهد کرد .پیدایش ابزارهای الکترونیکی با قابلیت ثبت اطلاعات اشخاص از بدو تولد تا هنگام مرگ، بستری برای استفاده از ابزارهای توانمند پردازشی و هوشمند را فراهم خواهد آورد تا کارهای روزمره با ماهیت غیرخلاقانه بر عهده این ابزارها گذاشته شود .

فناوری اطلاعات سلامت (HIT) عبارت است کاربرد اطلاعات پردازشی شامل هم سخت‌افزار و هم نرم‌افزار کامپیوتر که با ذخیره‌سازی، بازیابی، به اشتراک گذاری و استفاده از اطلاعات مراقبت سلامت، داده و دانش برای ارتباطات و تصمیم‌گیری سروکار داردتکنولوژی یک مفهوم گسترده است که با کاربرد گونه‌ها و دانش ابزارها، صنایع دستی ‍و چگونگی اثرگذاری آن بر توانایی گونه‌ها در کنترل و سازگاری با محیطشان، سر و کار دارد. به هر حال، ارائه یک تعریف دقیق، دشوار است؛ تکنولوژی می‌تواند به اشیا مادی مورد استفاده بشر اشاره کند، مانند ماشین‌ها، سخت‌افزار یا وسایل، و همچنین می‌تواند شامل موضوعات گسترده‌تر، شامل سیستم‌ها، روش‌های سازماندهی و تکنیک‌ها، شود. برای HIT، تکنولوژی، کامپیوترها و ویژگی‌های ارتباطات را که می‌توانند برای ساختن سیستم‌هایی برای جابجایی اطلاعات سلامت، شبکه بندی شود، ارائه می‌کند. همچنان، انفورماتیک یک جنبه جدایی ناپذیر HIT است.

فناوری اطلاعات سلامت  Health Information Technology یا HIT) )استفاده از فناوری اطلاعات برای سلامت و مراقبت‌های بهداشتی است که شامل مدیریت اطلاعات سلامت در تمام سیستم‌های کامپیوتری و تبادل امن اطلاعات سلامت بین مصرف‌کنندگان، تأمین‌کنندگان، پرداخت‌کنندگان و مانیتورهای کیفی است خصوصا در بخش سلامت از راه دور و پرونده الکترونیک سلامت بسیار قابل توجه است. براساس یک گزارش توسط آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت‌های سلامت ، استفاده گسترده و مداوم از فناوری اطلاعات سلامت نتایج زیر را دربر خواهد داشت:

  • بهبود کیفیت یا اثربخشی مراقبت بهداشتی
  • افزایش بهره‌وری یا کارآمدی مراقبت بهداشتی
  • پیشگیری از خطاهای پزشکی و افزایش دقت مراقبت بهداشتی و صحت رویه
  • کاهش هزینه‌های مراقبت
  • افزایش راندمان اداری و فرایندهای کار بهداشت و درمان
  • کاهش کاغذبازی و زمان کاری بیهوده و بی‌نتیجه
  • گسترش ارتباطات انفورماتیک سلامت در میان متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در زمان واقع
  • گسترش دسترسی به مراقبت‌های مقرون به صرفه

 

کاربرد فناوری اطلاعات در پزشکی

۱زیرساخت امنیتی

۲زیرساخت تجاری

۳زیرساخت حقوق

۴زیرساخت اجتماعی و فرهنگی

۵زیرساخت استانداردسازی

۶زیرساخت فنی

 

در نهایت رشــد روزافزون صــنایع ارتباطی ، مخابراتی و انفورماتیكی ، هر روز دنیا را با انقلابی جـدید مـواجه می كند . انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات در كلیه بخش های اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و امنیتی كشورها تاثیراتی قابل توجه بر جای گذاشته است . با توسعه این فن آوری در بخش پزشكی ، به دنبال تحول عظیمی در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می باشیم و یكی از مهمترین حوزه های كـاربرد فن آوری اطلاعـات ، حوزة بهداشـت و درمانی می باشد .فن آوری اطلاعات از روش های متعددی می تواند به این حوزه كمك نماید . شــبكه های اطـلاع رسانی بهداشـت ، شبكه های پزشكی از راه دور ، شــبكه های همكـاری علمی پزشكی ، تجهیزات هوشمند پزشــكیار و پرونده الكترونیكی بیمار نمونه هـــــایی از كاربرد فن آوری اطلاعات در بهداشـت و درمان هســتند . در حوزه بهداشـت و درمان شـــرایط به گونه ای اســت كه پزشـكان بیشــتر تمایل دارند در شـــهرهای بزرگ زندگی نمایند در حالی كه مناطق محروم نیاز بیشـــتری به آنها دارند ، همچنین پراكندگی اطلاعات بیماران و عدم دســترسی به ســـوابق آنها و ضـعف در همكاری بین پزشكان متخصـص و عمومی نمونه هایی از مشــکلات سیســتم بهداشت و درمان كشــور هســــتند كه از طریق توســـعه فن آوری اطلاعات در این بخش قابل حل هستند .

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با اکوسیستم سلامت

مروری بر مزایای بلاک چین در دنیای سلامت

مروری سریع بر سیستم اطلاعات سلامت

بالا