رشد بازار سلامت از راه دور تا سال ۲۰۲۳

بازار جهانی سلامت دیجیتال در سال ۲۰۱۷ به ۷۳٫۱ میلیون دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که با نرخ رشد ۲۱٫۱% طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ شاهد رشد چشمگیری باشد. افزایش حمایت دولت‌ها برای به‌کارگیری راه‌حل‌های سلامت دیجیتال، برنامه‌های نوآورانه و کاربردهای پیشرفته فناوری‌های سلامت و افزایش استفاده از تلفن‌ها و تبلت‌های هوشمند از جمله عوامل رشد بازار سلامت طی سال‌های آینده خواهد بود.

طبق گزارش موسسه تحقیقات بازار «هوشمندی راهبردی و پیش‌آگاه»، بازار سلامت دیجیتال بر اساس فناوری به چند حوزه سلامت همراه، سلامت از راه دور، پرونده‌های سلامت الکترونیک و تجزیه و تحلیل سلامت دسته‌بندی می‌‌شود که بزرگترین بخش مربوط به سلامت همراه است و بالغ بر ۳۱٫۵% از کل سرمایه‌گذاری جهانی در سلامت دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

علاوه‌بر این بازار سلامت از راه دور به بخش‌های خدمات مخابراتی، نظارت از راه دور، آموزش از راه دور، تمرین از راه دور، و سایر اشکال خدمات سلامت از راه دور تقسیم می‌شود. در طول دوره پیش‌بینی شده، انتظار می‌رود بازار سلامت از راه دور شاهد بالاترین میزان رشد در بخش نظارت از راه دور با نرخ رشد سالانه ۱۷% باشد. رشد بالا در بخش نظارت از راه دور تحت تاثیر افزایش رواج بیماری‌های مزمن و مرتبط با سبک زندگی و نیاز بالا به خدمات مراقبت از بیمار در بخش‌های توسعه یافته جهان قرار دارد.

 

بازار سلامت دیجیتال بر اساس کاربر نهایی به بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و افراد استفاده کننده از راه‌حل‌های دیجیتال تقسیم‌بندی می‌شود. پیش‌بینی می‌شود بالاترین میزان رشد استفاده از راه‌حل‌های سلامت دیجیتال در سطح جهان در طول این دوره، مربوط به استفاده اشخاص از راه‌حل‌های سلامت دیجیتال با نرخ رشد سالانه ۲۱٫۹% باشد.

از لحاظ جغرافیایی، آمریکای شمالی بالاترین سهم از بازار سلامت دیجیتال را در طول این دوره خواهد داشت. این موقعیت بازار سلامت دیجیتال آمریکا را می‌توان در ارتباط با بهبود زیرساخت‌های مراقبت سلامت، افزایش استفاده از راه‌حل‌های سلامت دیجیتال، افزایش هزینه‌های بخش سلامت و ابتکارات مختلف انجمن‌های دولتی برای پیاده‌سازی و استفاده از فناوری‌های دیجیتال در مراکز درمانی دانست. علاوه‌براین فناوری اینترنت اشیاء و دیگر فناوری‌های موثر در حوزه سلامت دیجیتال نیازمند زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات مناسب دارند که در این منطقه وجود دارد.

 

چشم‌انداز رقابت در بازار جهانی سلامت دیجیتال

بازیگران کلیدی در صنعت سلامت دیجیتال به طور فعالانه در تولید محصولات و فناوری‌های جدید در حوزه سلامت از راه دور، سلامت همراه و پرونده‌های الکترونیکی سلامت مشارکت دارند. به عنوان مثال در ماه ژوئن ۲۰۱۸، شرکت‌ها سیسکو (Cisco) و نِت‌اَپ (NetApp) سیستم فلکس‌پاد (FlexPod) را راه‌اندازی کردند که ترکیبی از سیستم رایانش یکپارچه سیسکو (UCS) و خدمات اطلاعاتی نت‌اَپ است و هدف آن خدمات رسانی به سازمان‌ها با تسریع در تحویل اپلیکیشن و انتقال به یک فضای ترکیبی ابری است. علاوه‌بر این در آپریل ۲۰۱۸ دو شرکت فیلیپس و سلامت دیجیتال چین با همکاری یکدیگر اپلیکیشن و پلتفرم خدمات رادیولوژی از راه  دور را راه‌اندازی کردند که خدمات قابل تنظیم و مقیاس‌پذیر مبتنی بر فضای ابر را برای مدیریت، ذخیره، بازبینی، بازیابی، و تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی ارائه می‌دهد. این پلتفرم شامل اپلیکیشن‌های بالینی پیشرفته برای عصب‌شناسی، قلب‌شناسی و عروق و سرطان شناسی است. برخی از بازیگران کلیدی حوزه سلامت دیجیتال نیز شامل کوالکوم (Qualcomm)، سرنر (Cerner)، شرکت خدمات بالینی الکترونیک (eCW)، اپیک سیستم (Epic Systems)، شرکت آل‌اسکریپتز (Allscripts)، مک‌کزون (McKesson)، آتناهلث (athenahealth)، جنرال الکتریک (General Electric) و …. هستند که محصولات و خدمات کلیدی و مهمی در این حوزه ارائه داده‌اند و در بخش عمده‌ای از تحولات اخیر بازار سلامت دیجیتال نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.

بالا