تغییر بهداشت و درمان با 10 روش پزشکی از راه دور

پزشکی از راه دور که ترکیبی از تله کنفرانس یا کنفرانس از راه دور، اشتراک‌گذاری اسناد و فناوری تلفن همراه است که به منظور بهبود کیفیت مراقبت‌های بهداشتی، عمدتاً برای کسانی که به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند، استفاده می‌شوند. در این جا 10 مثال از کارهایی را آورده‌ایم که پزشکی از راه دور با پیاده سازی آن‌ها، خدمات بهداشتی و درمانی را تغییر داده است.

 

یک - تشخیص و درمان سریع‌تر سکته‌ها

یک فرد قربانی سکته مغزی هرچه زودتر درمان دریافت کند، احتمال زنده ماندن او بیشتر می‌شود. در اغلب موارد، درمان به توانایی شناسایی علائم کلیدی طی 3 تا 5 ساعت بعد از سکته مغزی وابسته است که در این زمان طلایی ، دارویی که تحت عنوان فعال کننده پلاسمینوژن بافت (tPA) شناخته می‌شود، تجویز می‌گردد.

سرویس TeleStroke یا تله استروک یک نوع پزشکی از راه دور است که تحت برنامهPartners TeleStroke، برای ارائه مفیدتر و سریع‌تر مراقبت‌های سکته مغزی توسعه یافته است. این برنامه به شما کمک می‌کند تا بیماران سکته مغزی را سریعاً ارزیابی و درمان کنید. مثال‌هایی از کمک‌هایی که تله استروک برای بهبود درمان سکته مغزی کرده است:

بیماران درمان شده در بیمارستان‌هایی از جورجیا که بخشی از یک شبکه تله استروک بودند، tPA حدود 20 دقیقه سریع‌تر از بیمارانی که در بیمارستان‌های خارج این شبکه دریافت کردند.

تله استروک به کاهش انتقال اورژانسی (ER transfers) به بیمارستان دانشگاهی در ادمنتون تا 92 درصد در بخش‌های دور افتاده‌ای از آلبرتا کمک کرد. انتقال با آمبولانس یا هلی کوپتر گران، وقت گیر و گاهی خطرناک نیز است.

ویدئو کنفرانس نسبت به مکالمات تلفنی، به تشخیص و درمان دقیق‌تری در دره امپریال کالیفرنیا و بوستون شد.

متخصصان مغز و اعصاب و رادیولوژیست در آریزونا از برنامه‌های به اشتراک‌گذاری تصاویر گوشی‌های هوشمند استفاده کردند که در 92 درصد دقیق تر از موارد از  سیستم‌های ارتباطی و آرشیو تصاویر مبتنی بر دسکتاپ بودند.

 

دو - چشم دوم برای پرستاران و پزشکان بخش  ICU

فناوری پزشکی از راه دور به طور فزاینده‌ای راه خود را به بخش مراقبت‌های ویژه باز می‌کند. Tele-IC، همان طور که از اسم آن معلوم است، یک "چشم دوم" یست برای پرستاران و پزشکانی که موظف هستند به طور همزمان چندین بیمار را زیر نظر داشته باشند و حواسشان مدام به هشدارها، علائم حیاتی، تغییر ناگهانی فشارخون یا سیگنال‌های مهم آن‌ها باشد.

کارکنان  tele-ICU، به اطلاعات بیمار مانند علائم حیاتی، نتایج آزمایش‌ها و یادداشت‌های پزشک دسترسی دارند و از دوربین‌های یک یا دو طرفه برای ارزیابی بالینی یا مشورت با پزشک استفاده می‌کنند. از آنجایی که پزشکان از راه دور مشکلات و حواس‌پرتی‌های آن‌هایی که در بیمارستان هستند را ندارند، می‌توانند نظارت بهتر و دقیق‌تری روی پیشرفت بیمار داشته باشند و درمان یا داروی جدیدی را پیشنهاد کنند.

 

سه - ایجاد امکان درمان بیماران در خانه

هنگامی که بیماران از بخش اورژانس یا بخش ICU مرخص می‌شوند، اغلب بلافاصله فرآیند مراقبت آغاز می‌شود. این امر مخصوصا برای بیمارانی که از سکته مغزی یا از سایر بیماری‌های عصبی مانند ام اس، پارکینسون یا دمانس یا زوال عقل رنج می‌برند. در بسیاری از موارد، این بیماران برای رفتن به یک مرکز مراقبت بهداشتی دشوار است، حتی اگر شهرنشین باشند و به مراکز درمانی نزدیک باشند. استفاده از فناوری تله مدیسین در این حوزه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود: ارزیابی شناختی یا روانپزشکی، پیشگیری از جلسات درمان گروهی (میزبانی شده در یک مرکز درمانگاه یا مرکز شهروندان سالخورده)، ارائه منابع آنلاین و نظارت از راه دور.

 

چهار- کمک به بیماران برای کاهش خط بیماری قلبی آن‌ها

بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ در سراسر جهان است. درمان‌های دارویی یا تغییرات شیوه زندگی یا اجتماعی می‌تواند به جلوگیری از بسیاری از موارد کمک کند. با این حال، بیماران باید با پزشکان خود برای ترک سیگار، کاهش وزن، تغییر رژیم غذایی و یا شروع یک برنامه ورزشی کار کنند، و ممکن است برای هر دو طرف، ملاقات‌های مکرر حضوری دشوار باشد. در اینجا راه حل، فناوری پزشکی از راه دور است، مثلاً محققان فیلادلفیا دریافتند که مشارکت بیماران در برنامه های مدیریت بیماری‌های قلبی-عروقی تقریبا دو برابر می‌شود در صورتی که آنها بتوانند اطلاعات را به صورت آنلاین، از ارائه کننده مراقبت‌های بهداشتی ارسال یا از آن‌ها دریافت کنند (در مقایسه با اشتراک گذاری اطلاعات قدیمی و روی کاغذ)

 

پنج- تشویق بیماران دیابتی برای اتخاذ رفتارهایی که برای سلامتیشان مفید است

در ایالات متحده، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی بیماران مبتلا به دیابت و ویزیت‌های سرپایی، نزدیک به 100 میلیارد دلار در سال است. تحقیقات نوآوری‌های پزشکی از راه دور نشان می‌دهد که تله مدیسین سلامت افراد دیابتی را به ویژه در بزرگسالان سالخورده بهبود می‌بخشد. برای موفقیت در این زمینه، دو اتفاق باید بیفتد. اولاً، تعامل پزشک با بیمار باید خود-کارآیی او را افزایش دهد یا این باور که بیمار بتواند در فعالیت‌هایی که کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد، فعالیت کند.

دوم، برنامه های درمانی باید اهداف موفقیت آمیز تغییر رفتار بیمار را تعیین کنند، که به لطف فناوری سلامت تلفن همراه که میزان کالری مصرفی را می‌شمارد، علائم حیاتی را ثبت می‌کند، قابلیت وارد کردن تمرین‌های انجام شده را دارد و بر دوز و برنامه‌های درمانی نظارت دارد، آسان شده است. پرستارها و پزشکان باید به طور منظم اطلاعات بیمار را چک کنند و بر پیشرفت او نظارت داشته باشند.

 

شش- توانا کردن بیماران برای مدیریت شرایط مزمن

علاوه بر دیابت، خود‌مراقبتی بیمار با استفاده از پزشکی از راه دور می‌تواند در دیگر بیماری‌های مزمن دراز مدت مانند فشار خون بالا و انواع بیماری‌های گوارشی نیز استفاده شود.

 

هفت - بهبود سلامت دهان و دندان با استفاده از پزشکی از راه دور Store-and-Forward

تله دندانپزشکی به طور معمول استفاده از پزشکی از راه دور store-and-forward استفاده می‌کند، روشی که به پزشک اجازه می‌دهد به تصاویر یا سایر اطلاعات مربوط دسترسی داشته باشد، آن‌ها را ارزیابی کند و آن را برای بررسی به پزشکان دیگر بفرستد. (در بین انواع اصلی فناوری پزشکی از راه دور، ذخیره و استفاده در زمان دیگر، کمترین تعامل را دارد، چرا که دو یا چند طرفه نیست، معاینه فیزیکی هم ندارد.)

مزیت اصلی تله مدیسین در دندانپزشکی، به اشتراک گذاشتن سوابق در میان دندانپزشکان و متخصصین دندانپزشکی برای تعیین اینکه آیا یک روش خاص لازم است و اگر آره، این کار چه موقع باید انجام شود؟ همچنین متخصصان می‌توانند به دندانپزشکان در یافتن نقاط مشکل کمک کنند و اقدامات پیشگیرانه را برای بیمار ارائه دهند تا در حد امکان از پرونده‌های پر هزینه و پیچیده اجتناب شود. همانند سایر کاربردهای پزشکی تله مدیسین، این همکاری به بیماران روستایی و یا سایر جوامع فقیرنشین که به متخصصان پزشکی دسترسی ندارند، کمک می‌کند.

 

هشت- برقراری ارتباط بین بیماران، پزشکان عمومی و متخصصان

متخصصان پوست یکی از اولین داوطلب‌های استفاده از فناوری تله مدیسین و پزشکی از راه دور از نوع store-and-forward  هستند. اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‌شود اغلب یک تصویر و اپلیکیشن‌هایی هستند که به افراد کمک می‌کنند تا تصاویر را به طرز مناسبی به اشتراک بگذارند. تصاویر هیچ اطلاعات سلامت شخصی یا اطلاعات شناسایی شخصی را شامل نمی‌شوند تا مرزهای قرمز امنیت حریم خصوصی و امنیت HIPPA حفظ شوند.

 

 Teledermatology یا مراقبت های پوستی از راه دور از دو روش استفاده می کنند:

 Direct Dermatologyیا مراقبت پوستی مستقیم، یک شرکتی که توسط یک متخصص پوست استنفورد تاسیس شده است، یک فناوری را معرفی کرده است که به بیماران این اجازه را می‌دهد که یک تصویر از مشکل پوستی خود را به Direct Dermatology را همراه با سابقه پزشکی خود ارسال کنند؛ طی دو روز، بیمار یک گزارش به همراه نسخه تجویز شده را از طرف این شرکت دریافت می‌کند. هدف این نوع مراقبت‌های پوستی از راه دور بیشتر افراد روستایی که به آزمایشگاه ها یا کلینیک های پزشکی دسترسی ندارند، است. مطالعات نشان می دهند که ویزیت‌های پوستی آنلاین می‌تواند به اندازه ویزیت‌های پوستی موثر و مفید باشند.

متخصصین پوست در هلند از سال 2005 شروع به استفاده از فناوری پزشکی تله مدیا برای همکاری با پزشکان عمومی کردند. از آن زمان تاکنون مطالعات نشان داده‌اند که مشاوره‌های روزانه از مراجعه‌های غیرضروری به میزان 74 درصد جلوگیری می‌کند و هزینه‌های مراقبتی را تا 18 درصد کاهش می‌دهد.

 

نه - ارائه مشاوره بهداشت روان به کودکان

حوادث تروماتیک یا جراحتی می‌توانند تاثیری زیادی روی کودکان داشته باشند، علی الخصوص اگر آن‌ها به بیماری‌های روانی مثل افسردگی، اضطراب یا بیش فعالی مبتلا باشند. به همین دلیل، بنیاد Robert Wood John و بخش پزشکی از راه دور دانشگاه تگزاس، یک برنامه بهداشت روانی در گالستون تاسیس کردند، جایی که در آن طوفان های کاترینا و ریتا در سال 2005 و آیک در سال 2008 ، اثرات روانی و نگرانی های هیجانی بسیاری روی کودکان برجای گذاشتند.

در گزارشی که در مورد اثرگذاری این پروژه ارائه شده است، عنوان شده است که اولین مشاوره برای بسیاری از دانش آموزان به صورت جلسات مشاوره تلفنی بوده است. درصد بالایی از والدین و سرپرستان عنوان کردند که این جلسات به کودکانشان کمک می کند که در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشند. نتیجه این بود که برنامه مراقبت از راه دور به طور کلی به گالوستون کمک می‌کند تا خلا و نیاز به درمان دانش آموزانی که از نظر روانی آسیب دیده یا با چالش های روانی درگیر بودند را پر کند.

 

ده - بهبود سلامت روستایی در سراسر جهان

همان طور که قبلا هم اشاره شد، فناوری پزشکی از راه دور به بیماران روستا نشین سراسر جهان افق‌های روشنی را نشان می‌دهد. با این حال، یکی از بزگترین تاثیرات آن در آفریقا و نقاط محروم مشابه در سراسر جهان که از خدمات بهداشتی و رفاهی محروم هستند بیشتر حس شود. مشاوره از راه دور می‌تواند با کمک به پیشگیری و کنترل موقعیت‌ها و شرایط جزئی از عواقب و اتفاقات بد بزرگ جلوگیری کند؛ به طور مثال درمان آب مروارید قبل از این که باعث نابینایی کامل شود، یا اطمینان از اینکه مادران منابع آموزشی که برای بزرگ کردن کودک و انجام مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز را دریافت کنند.

با این حال، از آنجایی که مناطق روستایی که به شدت به کشاورزی متکی هستند و در تجارت توسعه‌ای ندارند، نیاز به تجهیزاتی از جمله کامپیوتر، پرینتر و اسکنر در بیمارستان‌ها در این مناطق همچنان وجود دارد. مثلا ممکن است در مناطق محروم تجهیزاتی مثل یک اسکنر بارکد که می‌تواند تقلبی بودن یک دارو را تعیین کند، نیاز باشد. اما مردم در کشورهای در حال توسعه به احتمال زیاد از تلفن‌های همراه خود برای این موضوع استفاده می‌کنند.

 

از نیاز به مدیریت ریسک استفاده از پزشکی از راه دور غافل نشوید!

استفاده از پزشکی از راه دور خالی از خطر نیست. هم بیمار و هم پزشک باید دارای سخت افزار و نرم افزار مناسب برای اطمینان از انتقال ایمن PHI و PII مانند شماره امنیت اجتماعی و پرونده‌های دقیق پزشکی باشند. پس، لازم است مدیریت ریسک پزشکی از راه دور سازمان شما برای حل مسائل متعددی راهکار داشته باشد.

در وهله اول، وضع قوانین و شرایط مورد نیاز برای مشارکت در برنامه است. این قوانین آن چه را که باید برا ارائه و دریافت خدمات پزشکی از راه دور انجام شود را مشخص می‌کند، به خصوص اعتبارات پزشکان شرکت کننده، امتیازهای آن‌ها و مجوز آن ها نیاز هستند. لازم به ذکر است که دولت‌های مختلف قوانین متفاوتی برای صدور مجوز دارند.

 

پیشنهاد

برای تحقق پزشکی از راه دور

اقدام ابتدایی مجهز کردن روستاها و مناطق محروم به اینترنت پرسرعت می‌باشد. تیم‌های پزشکی و مراکز درمانی یا دانشگاهی باید در این زمینه اعلام آمادگی کنند تا در جهت هماهنگی و ارائه‌ی نظام‌مند خدمات الکترونیک برآیند. پیرو حائز اهمیت بودن رازداری و حفظ حریم خصوصی باید سیستم امنیتی ویژه‌ای برای افرادی که از روش‌های ارتباطی الکترونیکی استفاده می‌کنند، طراحی شود و در صورت تشکیل پرونده های الکترونیک پروتکل های اخلاقی چگونگی حفاظت آنها طراحی شود.

 

:همچنین بخوانید

پرونده الکترونیک بیمار

فناوری اطلاعات سلامت

انفورماتیک سلامت مصرف‌کننده چیست؟

بالا