معرفی 10 مورد از جالب‌ترین گجت‌های پوشیدنی در حوزه سلامت

گجت‌های پوشیدنی گاها می‌توانند با ظاهر و سبک عجیبی طراحی شوند و کارایی عجیبی هم داشته باشند! در این مطلب به معرفی 10 مورد از جالب ترین گجت های پوشیدنی می‌پردازیم که در حوزه سلامت طراحی شده‌اند.

گجت های پوشیدنی قطعات یا اشیای الکترونیکی خاصی هستند که به شیوه های مختلف با کاربر در ارتباط خواهند بود و عموما اهدافی مثل ردیابی وضعیت جسمانی یا فعالیت های کاربر را به همراه دارند. درست است که در اغلب موارد گجت‌های پوشیدنی به نوعی توسط کاربر پوشیده می‌شوند و گاها این گجت‌ها روی اعضای بدن چسبانده شده یا با شیوه های دیگر توسط کاربر حمل می‌شوند.

تاکنون گجت های پوشیدنی زیادی از سوی شرکت های مختلف با ایده‌های خلاقانه متفاوت طراحی و عرضه شده‌اند. در برخی گجت‌های پوشیدنی دارای سبک طراحی عجیب یا کارایی‌های نامتعارف هستند، اما یکی از جالب‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای گجت‌های پوشیدنی مربوط به امکان ردیابی وضعیت جسمانی و سلامت کاربر می‌شوند. دستبندهای هوشمند و فیتنس یکی از پرطرفدارترین این دسته از گجت‌های پوشیدنی محسوب می‌شوند.

اما به نظر شما جالب ترین گجت های پوشیدنی که تاکنون برای ردیابی وضعیت جسمانی و سلامت کاربر ارائه شده‌اند کدامند؟ در این مطلب می‌خواهیم 10 مورد از این گجت‌های پوشیدنی که برای ردیابی سلامت کاربر طراحی شده‌اند را به شما عزیزان معرفی کنیم.

گجت    Electrozyme

یکی از کارهایی که این روزها بسیار محبوب شده مربوط به استفاده از تتو یا خالکوبی های موقت می‌شود که بدون نیاز به سوزن تتو یا خالکوبی بر روی بدن نقاشی می‌شوند و به راحتی قابل پاک سازی هستند. اما این مسئله چه ارتباطی با جالب ترین گجت های پوشیدنی دارد؟ تیمی از محققین دانشگاه کالیفرنیا سان دیهو به تازگی گجت الکترونیکی و بسیار کوچکی تحت عنوان Electrozyme را طراحی کرده‌اند که می‌تواند در داخل طرح تتوهای موقت پنهان شده و اطلاعات جالبی را در اختیار پزشکان قرار دهد. بدن ورزشکار در حین ورزش عرق می‌کند و در عرق وی ماده‌ای تحت عنوان لاکتات وجود دارد که گجت Electromyze به آن حساس بوده و از ساختار این ماده اطلاعات جالبی همچون میزان استرس عضلانی ورزشکار، خستگی، سطح هیدراتاسیون، تعادل الکترولیتی و حتی میزان قدرت انقباض و انبساط عضلات وی در فشار های مختلف را ردیابی کند. برای مشاهده اطلاعات استخراج شده از این گجت می‌توان از گوشی یا کامپیوتر استفاده کرد

 

گجت CarePredict Tempo

گجت CarePredict Tempo هم می‌تواند یکی دیگر از جالب ترین گجت های پوشیدنی فعلی محسوب شود که امکان ردیابی وضعیت جسمانی و حتی کنترل برخی از اقدامات سالمندان را فراهم می‌کند. این گجت در اصل یک مچ بند است و در مچ دست فرد سالمند متصل می‌شود. اما بخش عجیب این گجت کجاست؟ بخش عجیب این گجت مربوط به نحوه عملکرد آن و اطلاعاتی می‌شود که در اختیارتان قرار می‌دهد! این گجت به صورت خیلی عجیب و جالب الگوهای حرکتی سالمندان در زندگی روزمره را ردیابی می‌کند و اطلاعاتی مثل مسیرهایی که آن ها در خانه طی کرده‌اند، میزان توقف آن ها در هر اتاق، مقدار خوابی که داشته‌اند و خیلی اطلاعات دیگر را زیر ذره بین قرار می‌دهد. مجموعه این اطلاعات پس از جمع‌آوری مورد آنالیز قرار می‌گیرند و در شرایط خاص پیش از وقوع هرگونه حادثه به اعضای خانواده یا پرستار سالمند هشدار می‌دهد. کارایی این گجت بسیار دقیق و حساب شده انجام می‌شود و این مسئله سبب شده تا CarePredict Tempo در لیست جالب ترین گجت های پوشیدنی مرتبط با سلامت ما جا داشته باشد.

 

گجت Sensoria

گجت Sensoria یک جوراب هوشمند است که دارای مدارها و سنسورهای مختلف و همچنین یک چیپ اختصاصی است. این گجت برای دوندگان طراحی شده و اطلاعاتی مثل میزان مسافت طی شده، سرعت دویدن و غیره را محاسبه می‌کند و اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامت جسمانی کاربر ارائه نماید. گجت مذکور قابلیت تعامل با گوشی های آیفون را دارد و برای برقراری این ارتباط از تکنولوژی RFI یا “شناسایی فرکانس رادیویی” استفاده می‌کند. درست است که کارایی و عملکرد Sensoria عجیب به نظر نمی‌رسد اما پیاده سازی آن در قالب یک جفت جوراب بسیار جالب و عجیب است. به همین دلیل گجت مذکور در لیست جالب‌ترین گجت های پوشیدنی مرتبط با سلامت ما جای گرفت است.

 

گجت The Lumo Lift

نشستن صحیح در حین کار کردن با کامپیوتر و غیره یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد، در غیر این صورت ممکن است به ستون فقرات و خیلی از اعضای دیگر بدن صدمات و فشارهای جبران ناپذیری وارد شود. اما بهترین راه برای جلوگیری از نشستن نادرست بر روی صندلی و در حین انجام کار چیست؟ گجت The Lumo Lift می‌تواند نقش یک یادآور برای نشستن صحیح را ایفاء کند. این گجت مثل یک سنجاق کوچک است که کافیست بر روی لباس شما وصل شود. بدین ترتیب وضعیت ایستادن و نشستن شما را ردیابی می‌کند و هر زمان که به صورت صحیح ننشسته باشید، با ویبره یا هشدار لرزشی به شما اطلاع رسانی می‌کند که وضعیت خود را تغییر دهید. ضمنا این گجت قابلیت سینک شدن با گوشی را هم دارد و می‌تواند در پایان روز مجموع ساعاتی که در حالت صحیح ایستاده یا نشسته بودید را در مقابل با مجموع ساعاتی که در حالت ناصحیح قرار داشتید، نمایش دهد.

 

گجت The TZOA

آلودگی هوا یکی از دلایل مرگ زودهنگام در بسیاری از افراد است. طبق آمار سازمان جهانی سلامت هرسال بیش از 7 میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودهنگام می‌شوند. حال تصور کنید گجتی وجود داشته باشد که بتواند میزان آلودگی هوا را سنجیده و میزان خطر تنفس در آن هوا برای انسان را گزارش دهد. گجت The TZOA دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. این گجت اندازه نسبتا کوچکی دارد و می‌توان آن را به کیف پول یا لباس خود نصب کرد. این گجت به طور دائم وضعیت هوا را بررسی کرده و اطلاعات جامعی در رابطه با میزان سلامت هوا، دما، رطوبت، فشار جو و حتی اشعه UV خورشید را ارائه می‌کند. این گجت از طریق بلوتوث با گوشی شما در ارتباط خواهد بود و می‌تواند در شرایط خاص از طریق گوشی برای شما هشدار ارسال کند تا در هوای ناپاک و آلوده تنفس نکنید یا حداقل از ماسک برای تنفس کردن در این هوا استفاده به عمل آورید. بنابراین گجت The TZOA یکی دیگر از جالب ترین گجت های پوشیدنی حوزه سلامت است.

 

لنزهای هوشمند ((Smart Contact Lenses

لنزهای هوشمند یا Smart Contact Lenses گجت هایی هستند که از نظر ظاهر کاملا مشابه با لنز های طبی و کنونی موجود در بازار به شمار می‌روند که افراد زیادی از آن ها به عنوان جایگزین عینک استفاده می‌کنند اما کارایی آن ها نسبت به لنزهای طبی کاملا متفاوت خواهد بود، چون این لنزها قابلیت ردیابی وضعیت جسمانی و خیلی از معیارهای سلامت کاربر را هم به همراه خواهند داشت. در سال 2014 شرکت گوگل طی یک همکاری جالب با کمپانی اروپایی نوارتیس (Novartis) اعلام کرد که در پی طراحی لنزهای هوشمند خواهد بود و تا به امروز توانسته پیشرفت های لازم را هم در این زمینه کسب کند. یکی از جالب ترین ویژگی های لنزهای هوشمند مربوط به امکان اندازه‌گیری لحظه‌ای میزان قند خون کاربر و ارائه اطلاعات آن در گوشی وی می‌شود. جالب است بدانید که گوگل در تلاش است در آینده یک قابلیت جالب دیگر را هم به لنزهای هوشمند خود اضافه کند. این قابلیت مربوط به امکان بزرگنمایی یا اصطلاحا زوم کردن در بخش های خاصی از منظره پیش روی کاربر می‌شود.

 

گجت لباس‌های ضد تشعشع

مطالعات زیادی در مورد مضر بودن تشعشعات ارتباطی گوشی های موبایل برای انسان به عمل آمده، اما تقریبا در تمام آن ها نتیجه مشابهی به ثبت رسیده است: تشعشعات ارتباطی تلفن همراه هیچ خطری برای انسان ندارند! اما با این حال خیلی از افراد نگرانی هایی در رابطه با این موضوع داشته و تمایل دارند که همیشه جوانب احتیاط را رعایت کنند. برای این دسته از افراد لباس های ضد تشعشعات بسیار مناسب خواهد بود. این لباس ها در فرم های مختلف از لباس زیر گرفته تا شلوار و غیره طراحی و تولید شده‌اند و قابل استفاده هستند. در خیلی از مواقع مادرانی که حامله هستند از این لباس ها استفاده می‌کنند و بدین صورت عقیده دارند که از کوچک متولد نشده خویش در قبال انواع تشعشعات مضر خارجی محافظت به عمل می‌آورند. فراموش نکنید که تشعشعات فقط  شامل تشعشعات ارتباطی نمی‌شوند و انواع گوناگون و خطرناک دیگری هم دارند که ممکن است منجر به آسیب رساندن به DNA و ساختار سلول های فرد شوند. بنابراین لباس های ضد تشعشع هم می‌توانند یکی دیگر از جالب ترین گجت های پوشیدنی مرتبط به سلامت باشند.

 

دندان مصنوعی هوشمند ((Smart Dentures

افراد زیادی در سراسر دنیا از دندان های مصنوعی استفاده می‌کنند اما استفاده از دندان مصنوعی دردسرهای زیادی دارد. یکی از اصلی ترین دردسرهای آن مربوط کیپ کردن و راحت نشستن دندان بر روی فک فرد می‌شود که وظیفه کنترل و تصحیح آن بر عهده متخصص پروتز است. اما متخصص پروتز چطور می‌تواند دقیقا وضعیت عملکرد دندان مصنوعی و نشستن آن بر روی فک بیمار را ردیابی کند؟ در اینجاست که دندان مصنوعی ساخته شده توسط محققین دانشگاه فلوریدا می‌تواند بسیار کاربردی عمل کند. این دندان هوشمند به طور دقیق فشارها و اصطکاک های داخل دهان فرد را ردیابی کرده و اطلاعات مربوط به آن را برای متخصص پروتز ارسال می‌کند. بدین ترتیب وی می‌تواند بهترین اطلاعات ممکن را برای بهینه سازی و طراحی دندان مصنوعی در فک فرد مورد نظر در اختیار داشته باشد. پس بدون تردید دندان مصنوعی هوشمند هم یکی دیگر از جالب ترین گجت های پوشیدنی مرتبط با سلامت کاربر است.

 

گجت Chrono Therapeutics

متاسفانه سیگار کشیدن یکی از عادات بد خیلی از افراد است که علیرغم پافشاری ها و توسعه های پزشکی متعددی که در مورد آن انجام می‌شود، افراد زیادی به آن اعتیاد دارند. طبق آمار هم اکنون در ایالات متحده بالغ بر 42 میلیون فرد بالغ سیگاری وجود دارند. اما چطور می‌توان از شر سیگار و سیگار کشیدن خلاص شد؟ یکی از جالب ترین گجت های پوشیدنی که می‌تواند در این راستا به شما کمک کند گجت Chrono Therapeutics نام دارد. این گجت می‌تواند بر روی بازوی فرد نصب می‌شود و با انتشار نیکوتین اشتیاق و میل کاربر برای مصرف سیگار را کاهش می‌دهد. در این گجت قرص یا بهتر بگوییم کارتریج های نیکوتینی قرار می‌گیرند و فرد باید طبق الگوی مصرفی که توسط گجت ارائه شده هر شب یک کارتریج را در آن قرار داده و همراه آن بخوابد. بدین ترتیب صبح روز بعد با مقدار نیکوتین مناسب از خوب بیدار می‌شود و احساس کسالت نمی‌کند. این روند باید طبق دوز تعیین شده گجت ادامه پیدا کند تا فرد به تدریج احساس کمبود نیکوتین نکند و بتواند سیگار را ترک نماید. گجت Chrono Therapeutics دارای یک اپلیکیشن اختصاصی هم هست که اطلاعات مناسبی را از طریق گوشی ارائه می‌کند.

 

گجت ADAMM

بدون تردید گجت ADAMM یکی دیگر از جالب ترین گجت های پوشیدنی در حوزه سلامت است که می‌تواند برای آن دسته افرادی که از آسم رنج می‌برند بسیار مناسب باشد. این گجت علائم پیش آگهی آسم را درک می‌کند و از طریق اپلیکیشن موبایل به سیستم قدرتمندی متصل خواهد شد که برای شناسایی و درک بهتر تمام علائم بیماران مختلفی که از آسم رنج می‌برند طراحی شده است. اطلاعاتی دریافت شده در این سیستم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نهایتا گجت در شرایط مختلف از طریق گوشی اطلاعاتی همچون احتمال وقوع حمله آسم، بهترین شیوه برای مقابله با آن و غیره را ارائه خواهد کرد. اگر از بیماری آسم رنج می‌بردی، گجت ADAMM می‌تواند برایتان بسیار مفید عمل کند.

 

بالا