با فناوری‌ های پوشیدنی پزشکی نمایشگاه CES 2019 آشنا شوید

نمایشگاه بین‌المللی CES هر ساله در لاس وگاس برگزار می‌شود و مکانی است که نوآوری‌های نسل آینده به بازار معرفی می‌شود. در نمایشگاه بین‌المللی وسایل الکترونیکی مصرفی (CES) امسال در ماه ژانویه، فناوری‌های پوشیدنی پزشکی جدید و جالبی ارائه شده است.

 

اندازی‌گیری میزان PH پوست با فناوری پوشیدنی My Skin Track pH

 

شرکت معروف تولیدکننده‌ی لوازم آرایشی و بهداشتی لورئال (L’Oreal) در نمایشگاه سی‌ای‌اس ۲۰۱۹، فناوری پوشیدنی My Skin Track pH را ارائه کرده است. این فناوری پوشیدنی به صورت پچ پوستی با قرار گرفتن بر پوست، میزان pH عرق بدن را اندازه‌گیری می‌کند. با کمک اطلاعات میزان PH پوست، این شرکت، محصولات مراقبتی مناسب پوست هر شخص را پیشنهاد می‌دهد.

سطح pH محدوده‌ای بین ۰ تا ۱۴ از حالت اسیدی تا باز دارد. میان سطح PH پوست و سلامتی پوست رابطه‌ی تنگاتنگی وجود دارد. پوست سالم دارای پ‌هاش (pH) حدود ۴٫۵ تا ۵٫۵ کمی اسیدی است. اگر پ‌هاش پوست در این محدوده نباشد نشان‌دهنده پوست ناسالم ناشی از خشکی، اگزما یا التهاب مزمن پوست (درماتیت آتوپیک) است. شرکت لورئال، با بهره‌گیری از فناوری میکروفلوئیدیک به تولید برچسب انعطاف‌پذیر شامل حسگر اندازه‌گیری پ‌هاش پرداخته است. همراه حسگر My Skin Track، یک برنامه‌ی کاربردی گوشی هوشمند نیز در نظر گرفته شده است. در این برنامه، میزان پ‌هاش پوست و محصولات مراقبتی پیشنهادی برای بهبود پوست کاربر به نمایش در می‌آید. این حسگر با نام تجاری La Roche-Posay تولید شده است.

 

فناوری پوشیدنی کاهش درد Quell بدون نیاز به دارو

 

فناوری پوشیدنی Quell صرف نظر از ناحیه‌ی درد در بدن، در قسمت پایینی زانو قرار می‌گیرد. با فعال شدن Quell، سیگنال‌های درد متوقف می‌شوند. این دستگاه با ارسال پالس‌های عصبی به مغز، تسکین درد را در سامانه‌ی عصبی بدن افزایش می‌دهد.

شرکت NeuroMetrix در سال ۲۰۱۶، با سرمایه‌ی ۴۰۰ هزار دلاری،نخستین دستگاه پوشیدنی تسکین درد را طراحی کرد. Quell 2.0 نسخه‌ی دوم این محصول با اندازه‌ی کوچک‌تر و قدرت بیشتر در نمایشگاه CES امسال به نمایش درآمد. این دستگاه توانایی کاهش درد‌های مزمن همچون کمردرد، درد التهاب مفصل یا آرتریت و درد پا را دارد. Quell از الگوریتم‌های یادگیری ماشین در راستای پردازش داده‌ی دریافتی از کاربران خود بهره می‌گیرد تا درمان‌های موثر و شخصی‌سازی شده به کاربران ارائه دهد. این فناوری پوشیدنی نیاز به داروهای مسکن را کاهش می‌دهد.

 

نظارت بر سیگنال قلبی با دستگاه HeartBit

 

مشکلات قلبی، یکی از بیماری‌های همه‌گیر دنیای امروز است و یکی از دلایل مرگ‌ومیر بزرگسالان نیز به شمار می‌آید. فناوری پوشیدنی HeartBit این امکان را فراهم می‌کند که فعالیت‌های ورزشی به صورت موثر انجام گیرند و سلامتی قلب را تضمین کند. فناوری پوشیدنی HeartBit را می‌توان یک فناوری پزشکی ثبت نوار قلب ECG دانست که برای نخستین‌بار در نمایشگاه CES ارائه شده است.

پنج پژوهشگر مجارستانی با شاخه‌های مهندسی مکانیک، فناوری اطلاعات و علوم پزشکی، استارتاپ HeartBit را شکل دادند. HeartBit سه حسگر نظارت به سیگنال ECG دارد. به همین دلیل آن را می‌توان پیشرفته‌ترین دستگاه نظارت بر قلب دانست. این دستگاه در پایین قفسه‌ی سینه قرار می‌گیرد و با نرخ ۲۰۰۰ هرتز به ازای هر حسگر سیگنال ECG را ثبت می‌کند. بنابراین در هر ثانیه، ۶۰۰۰ داده تولید می‌شود. دقت دستگاه HeartBit در اندازه‌گیری سیگنال ECG با دستگاه‌های دقیق پزشکی برابری می‌کند. در صورتی که کاربر در خطر ایست قلبی یا سکته‌ی قلبی باشد، این دستگاه هشدار می‌دهد. همچنین، الگوریتم‌های پیشرفته‌ی این دستگاه توانایی شناسایی آریتمی قلبی و خطر نرسیدن اکسیژن به قلب را نیز شناسایی می‌کنند.

 

ثبت حرکات ورزشکاران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ با فناوری ردیاب سه‌بعدی

 

شرکت‌های بزرگ اینتل (Intel) و علی‌بابا (Alibaba) در نمایشگاه CES امسال، برنامه‌ی خود را برای توسعه‌ی فناوری ردیابی سه‌بعدی ورزشکار (Athlete Tracking Technology) مبتنی بر هوش مصنوعی اعلام کردند. در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ که در شهر توکیو برگزار می‌شود، این سامانه، اطلاعات دقیق بیومکانیکی همه‌ی جنبش‌های ورزشکار را ثبت خواهد کرد و به نمایش می‌گذارد. در این فناوری نوین، به جای استفاده از حسگرهای ویژه، از دوربین‌های استاندارد استفاده می‌شود.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، روش‌های مدل‌سازی را بر ویدیوی ثبت شده از حرکت‌های ورزشکار اعمال می‌کنند و شبکه‌ای سه‌بعدی مبتنی بر مش D Mesh) ۳)به صورت همزمان با حرکت‌های ورزشکار استخراج می‌کنند. اطلاعات به‌دست آمده از حرکت ورزشکاران، به عنوان ابزاری برای آموزش، کمک‌کننده‌ی مربیان خواهد بود. شرکت اینتل، سخت‌افزار سامانه‌ی Athlete Tracking Technology را طراحی خواهد کرد و شرکت چینی علی‌بابا، فناوری محاسباتی ابری را (Cloud Computing Technology) فراهم می‌کند.

 

کاهش مصرف سیگار با فندک هوشمند Slighter

 

آمارها نشان‌ می‌دهد، دخانیات یکی از بزرگ‌ترین دلایل مرگ‌ومیر و بیماری در آمریکا است. سالیانه نیم میلیون از مردم آمریکا در اثر استعمال سیگار می‌میرند. از این تعداد، ۴۱۰۰۰ نفر تنها به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار افراد سیگاری (secondhand smoke) جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین روش ترک سیگار باید به گونه‌ای باشد که همه افراد بتوانند آن را ترک کنند. فندک Slighter یک فندک هوشمند است که به افراد کمک می‌کند مصرف سیگار را به تدریج کاهش دهند. فندک هوشمند Slighter، بر تعداد سیگار کنترل دارد و تنها تعداد محدودی از سیگار برای نمونه تنها یک سیگار را در طول شبانه‌روز روشن می‌کند. فندک Slighter توسط یک شرکت لبنانی به همین نام طراحی شده است. این فندک یک صفحه‌ی نمایش دارد که تعداد دفعات روشن شدن سیگار کاربر در طول شبانه‌روز را نشان می‌دهد. همچنین پیشرفت کاربر در کاهش مصرف سیگار را نیز نمایش می‌دهد.

در طول هفته‌ی نخست، این فندک تنها تعداد دفعات روشن شدن و عادت کاربر را ثبت می‌کند. الگوریتم به کار گرفته شده در فندک، بر اساس عادت کاربر، برنامه‌ای برای ترک سیگار پیشنهاد می‌دهد. یک برنامه‌ی کاربردی گوشی هوشمند نیز برای این فندک در نظر گرفته شده است. برنامه‌ی کاربردی گوشی جزییات بیشتری از برنامه را به کاربر نشان می‌دهد. حتی مقدار پولی که به خاطر کاهش مصرف سیگار پس‌انداز شده است اعلام می‌کند. هم‌اکنون، قیمت این فندک ۱۲۹ دلار است.

 

سمعک جدید Starkey با توانایی ردیابی فعالیت‌های فیزیکی

 

نخستین سمعک مبتنی بر هوش مصنوعی Starkey، گامی مهم در فناوری‌های مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی سالمندان به شمار می‌آید. سمعک Livio AI ساخت شرکت Starkey، بر سلامتی مغز و بدن نظارت دارد. این سمعک هوشمند، ترجمه زبان را در گوش امکان‌پذیر کرده است. سمعک Livio AI، می‌تواند خطر سقوط و افتادن کاربر را شناسایی و هشدار دهد. همچنین بر ضربان قلب نیز نظارت دارد. قرارگیری این فناوری در گوش، اطلاعات دقیق‌تری درباره‌ی سلامتی مغز و بدن کاربر فراهم می‌کند. در این سمعک از چندین حسگر استفاده شده است و به صورت خودکار در محیط‌های مختلف دارای نویز زیاد تنظیم می‌شود و امکان شنیدن را افزایش می‌دهد.

 

منبع: gadgetsandwearables

 

بالا