استفاده از ویدئو کنفرانس در پزشکی از راه دور

ویدئوکنفرانس  Videoconferencing به مفهوم برقراری ارتباط زنده صوتی و تصویری بین نقاط مختلف جغرافیایی دور و نزدیک می‌باشد. به عبارت دیگر ویدئوکنفرانس فناوری است که افراد در مکانهای مختلف با فواصل مختلف را قادر می‌سازد تا صوت و تصویر همدیگر را به صورت زنده دریافت کرده و همانند جلسات حضوری با یکدیگر ارتباط داشته و تبادل‌نظر نمایند. ویدئوکنفرانس می‌تواند با امکانات افزوده دیگری همانند تبادل اسناد و مدارک، اشتراک در تهیه مدارک، ارسال عکسها و … نیز همراه باشد.این روزها پیشرفت دستگاه‌های همراه، ضرورت و سرعت ارتباط و گستردگی شبکه اینترنت باعث شد تا ویدئو کنفرانس از حالت اختصاصی و وابسته به تجهیزات به سوی فناوری ابری یا سرویس محور حرکت کند. امروزه پرطرفدارترین نوع ویدئو کنفرانس، ویدئو کنفرانس بدون تجهیزات یا همان سرویس ویدئو کنفرانس معمولی.

پزشکان مجرب در مقایسه با تعداد بیماران نیازمند به تخصص آنها بسیار کم هستند. این متخصصین در واحدهای درمانی بزرگ یا در نقاط خاصی مستقر هستند در حالیکه بیماران نیازمند در هر جایی ممکن است باشند و همیشه انتقال آنها به محل حضور متخصص ممکن نیست و حضور پزشکان متخصص بر بالین این بیماران غیر ممکن تر.

ویدئو کنفرانس امروزه در علم پزشکی کاربردهای فراوانی دارد از جمله ویزیت بیماران از راه دور، در صورتی که امکان انتقال بیمار نزد پزشک ممکن نباشد از سیستم ویدئو کنفرانس استفاده می شود که در این مورد دیدن چهره بیمار کمک بسیار مهمی به تشخیص پزشک می کند.

همچنین در جلسات کمیسیون پزشکی به دلیل اینکه مراجعات در این خصوص زیاد است و پزشک نمی تواند در همه مکان ها حضور پیدا کند از طریق ویدئو کنفرانس می تواند این جلسات را برگزار کند.

اکثر پزشکان متخصص در همه نقاط نمی توانند حضور داشته باشند و اینکه تعداد بیماران از تعداد پزشکان متخصص بیشتر می باشند به همین دلیل می شود از ویدئو کنفرانس جهت درمان از راه دور استفاده نمود یا حتی می توان کلیه عمل های جراحی که نیاز به مشارکت چند پزشک متخصص دارد و امکان حضور فیزیکی پزشکان میسر نیست از سیستم ویدئو کنفرانس می شود نظارت عمل جراحی را با تیم عمل کننده انجام داد و دستورات لازم را با تشخیص پزشک انجام دهند.

یکی از کاربردهای مهم ویدیوکنفرانس، درمان از راه دور است. پزشک در دفتر کار خود با استفاده از ویدیو کنفرانس اقدام به راهنمایی پزشکانی که بر بالین بیمار حاضر هستند کرده و یک عمل جراحی حساس و مهم را هدایت میکند. مشاهده چهره و حالات بیمار کمک مهمی در تشخیص پزشک دارد. چنانچه امکان اعزام بیمار به نزد پزشک مشکل باشد ، سیستم ویدیوکنفرانس این ارتباط را برقرار نموده و نیاز به جابجایی بیمار یا پزشک را بر طرف میسازد. این روش به ویژه در مواردی که نیاز به نظارت دائم یا دوره ای است کاربرد بیشتری دارد. از طرفی تاثیر روانی مشاهده پزشک توسط بیمار نیز نقش به سزایی در تقویت روحیه بیمار وسرعت بهبودی دارد. کمیسیون پزشکی یکی از فعالیتهای روزمره پزشکان است که وقت زیادی را از آنها تلف میکند. بعضا تدارک یک جلسه کمیسیون پزشکی که در آن چند پزشک متخصص به صورت همزمان در آن حضور داشته باشند بسیار مشکل یا غیر ممکن است. حالا اگر با استفاده از شبکه ویدیوکنفرانس متخصصین بدون نیاز به ترک محل کار خود بتوانند در کمیسیون ها حاضر شوند اینکار بسیار ساده انجام میگیرد.

 

5 مورد از مهم ترین ویژگی ویدیو کنفرانس در تله مدیسین

 

 ۱استفاده از ویدیو کنفرانس برای اتاق icu بیمارستان

بسیار پیش آمده که وضعیت بیماری رو به وخامت رفته و نیاز به حضور دکتر بر بالین او بوده است. اما همیشه این امکان فراهم نیست و هر پزشکی نیز نمی تواند جای خالی پزشک معالج بیمار را پر کند. ویدیو کنفرانس به پزشکان بیمارستان این قابلیت را می دهد تا بتوانند حتی در تعطیلات خود نیز از وضعیت بیمار خود آگاه شوند و دستورات لازم را به پرستاران اتاق icu انتقال دهند. با استفاده از ویدیو کنفرانس نظارت ۲۴ ساعته بر روی بیمار فراهم می شود. اتاق های icu بیمارستان های بزرگ اکنون به این تکنولوژی مجهز هستند و خیال بیماران خود را از نظارت همیشگی پزشک معالج راحت می کنند.

 

 ۲ضبط تصویری وقایع

 توضیح اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاد گاهی برای مجرب ترین پرستاران و بهیاران نیز سخت است! اما با ویدیو کنفرانس نیازی به توضیح نیست. یکی از قابلیت های مهم ویدیو کنفرانس ضبط تصویری وقایع است. این قابلیت در علم پزشکی به یکی از مهم ترین ابزار ها بدل شده است. بسیار پیش آمده که نیاز هست تا پزشک اولین ثانیه های وقوع یک اتفاق را ببیند تا بتواند بیمار خود را معالجه کند. با استفاده از ویدیو کنفرانس همه چیز در اختیار پزشک است، حتی از راه دور می تواند وقایع قدیمی را ببیند و نسخه درمانی نیز ارسال کند.

 

 ۳گرفتن مشاوره از همکاران

 بهترین پزشکان جهان نیز بسیار پیش آمده تا از همکاران خود در مورد بیماری مشاوره بگیرند. خیلی از بیماری ها نیازمند این است تا چند پزشک مجرب نظر خود را به اشتراک بگذارند تا درمان آن مشخص شود. بهترین وسیله ارتباطی در این مواقع ویدیو کنفرانس است. با استفاده از ویدیو کنفرانس به سادگی می توان بیماری را بررسی و نظر پزشکی ارائه کرد. امروزه در بیمارستان های مجهز سیستم های ویدیو کنفرانس برای برقراری ارتباط میان پزشکان مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 ۴جراحی از راه دور

 شاید در نگاه اول کمی خطرناک به نظر می رسد، اما جالب است بدانید در بسیاری از جراحی های موفق در بیمارستان های بزرگ از ویدیو کنفرانس استفاده شده است. بارها پیش آمده که جراح خارج از بیمارستان و در شهر دیگری است و به حضور در همان لحظه نیاز است. در این زمان ویدیو کنفرانس به کمک می آید تا با استفاده از ابزار های ویژه بتواند با جراح ارتباط برقرار کرده تا جراحی را به کمک پزشکان انجام دهد.

 

 ۵آموزش های پزشکی با ویدیو کنفرانس

 با استفاده از ویدیو کنفرانس می توان برای بیماران متفاوتی از نقاط مختلف جهان در مورد سلامتی آن ها صحبت کرد و به آن ها نکات آموزشی ارائه داد. سمینار های مجازی با ویدیو کنفرانس بسیار ساده به نظر می رسند و بیمارستان ها می توانند با استفاده از این ابزار بدیع ارتباطات سمینار های سلامت برگذار کنند.

 

همچنین بخوانید:

تله رادیولوژی یا رادیولوژی از راه دور چیست؟

سلامت الکترونیک

سلامت هوشمند با اینترنت اشیا

 

بالا