پروژه پزشکی از راه دور سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد از Telemedicine برای پایش وضعیت سربازان حافظ صلح استفاده می کند. هرچند سربازان پیش از اعزام، معاینه پزشکی و واکسینه می شوند، در معرض بیماری های بومی مناطق و یا حوادث هستند. زیر ساخت های ارتباط از راه دوردر مناطق هدف توسعه یافته اند و در نتیجه، سربازان می توانند از طریق تلفن، فاکس، پست الکترونیکی و یا تله کنفرانس با مراکز درمانی ارتباط داشته باشند. محدوده خدمات شامل مشاوره پزشکی، تشخیص های پزشکی و دندانپزشکی، نتایج ECG، ENT و آزمایشگاهی، اولتراسوند و تصاویر رادیولوژی است. مشاوره به صورت اولیه برای بیماری های قلبی – عروقی و بیماران اورژانسی تمرکز خواهد داشت و سپس برای تخصص های جراحی اعصاب، ارتوپدی، بیماری های پوستی و دیگر بیماری ها گسترش خواهد یافت.

 

نمونه هایی از تجهیزات موجود در Telemedicine

  سیستم American TeleCare® Telehealth با استفاده از خطوط تلفن معمولی یک ایستگاه Provider را به هر تعداد ایستگاه ویدیوئی بیمار متصل می کند. یک اکتیواسیون ساده تک کلیده ارتباط بین بیماران و Provider مرکز بهداشت را باقابلیت های ارتباط دو طرفه ، real-time از طریق مانیتور ویدئو ، دوربین ،میکروفون و اسپیکر فراهم می کند. ارتباط دو طرفه صوتی و تصویری به همراه ملحقات پزشکی یک تصویر real-time از وضعیت سلامتی بیمار فراهم می کند. دیتاهای بیمار به صورت دائمی در Provider نگهداری می شوند.

وسایل دیگری که این دستگاه می تواند مجهزبه انها شود:

American TeleCare Care Tone® Telephonic Stethoscope (standard)

Blood Pressure and Pulse Meter (standard)

Glucose Meter (optional)

Pulse Oximeter (optional)

Digital Scale (optional)

PT/INR (optional)

Digital Thermometer (optional)

 

مزایا ی این سیستم در یک نگاه:

سادگی کاربرد

راحتی نصب: یک خط تلفن انالوگ و یک خروجی الکتریکی زمین شده نیاز دارد.

حجم کم و ظاهر زیبا

محصولات Cybernet Medical Products  :

 

MedStar

یک وسیله کوچک و با قیمت مناسب است که دیتاهای حیاتی را جمع اوری ، ذخیره وارسال می کند .  Accessories  به کانکتورهای رنگی وصل می شوندو کل یونیت به یک خط تلفن معمولی متصل می گردد . عملکرد ساده تک دکمه ای استفاده ازان را برای بیماران ساده می سازد.

 

PALStar

این امکان را به پرسنل بیمارستان میدهد که ازبیماران از راه دور سوالات مورد نظر را بپرسند. برای بیماران امکان پاسخگویی راحت از طریق صفحه های تماسی وجود دارد.تمام اطلاعات از طریق یک خط تلفن معمولی منتقل می شوند. این دستگاه می تواند به تنهایی یا به همراه MedStar به کار برده شود.

 

Web System

وسایل  MedStar و plaster به وسیله دیتا بیس پزشکی قدرتمند و با کاربری ساده که بر اساس وب می باشد ساپورت میشوند. در این محیط گزارش ها ، اخطارها و مولفه های انالیز دیتا در دسترس هستند.

 

Vitaphone ساخت المان می تواند وقتی به سینه یک بیمار فشرده می شود دیتاهای مربوط به فعالیت قلب را ثبت کرده و انها را به پزشک ارسال کند. برای اولین بار در جهان امکان ثبت ، ذخیره و ارسال دیجیتالی   ecg  ۳ کاناله از طریق تلفن موبایل و بدون نیاز به کابل یا الکترود های adhesive به وسیله Vitaphone 2300 (Cardio Phone) فراهم شده است.ecg به وسیله ا لکترودهایی در پشت موبایل ثبت می شود.با  فشار یک دکمه ثبت ecg اغاز شده و به صورت کاملا اتوماتیک رخ می دهد.ارسال ecg به مرکز سرویس پزشکی Vitaphone نیز به همین صورت است. یک گیرنده GPS که در داخل Vitaphone 2300 قرار گرفته نیز به نعیین موقعیت دقیق بیمار در مواقع ضروری کمک می کند.

 

* LifeShirt یک بلوز قابل پوشیدن ، توری مانند و سبک است که از سنسورهایی در ان تعبیه شده اند برای جمع اوری و مانیتور پیوسته بیش از ۳۰ شاخص فیزیولوژیکی شامل تنفس و فعالیت فلبی و دیگر پارامترهای فیزیولوژیکی . دیتاها از طریق handset ها برای مانیتورینگ به وسیله پرسنل پزشکی ارسال می گردد.

 

  دانشمندان در دانشگاه Bristol یک Cyberjacket را ساخته اند که در حقیقت یک سیستم کامپیوتری قابل پوشیدن می باشد.در ان سه سنسور تعبیه شده است:سنسور دما،ECG و مانیتور اشباع اکسیژن. و در ضمن مجهز به  GPS برای تعیین موقعیت نیز می باشد و برای سنس حرکت از شتاب سنج accelerometer استفاده می کند. معماری Cyberjacket به صورت مدولار طراحی شده است.یعنی محققان می توانند به سادگی یک ژاکت را برای ازمایشات خودشان کاستومایز و سفارشی کنند.

 

این سیستم قابل پوشش دارای یک یونیت پروسسور و یک باس ۹ سیمه که  در fabric ژاکت تعبیه شده است.این باس انرژی مورد نیاز سنسورهاو زمین انها و اتصالات و ارتباطات را از طریق سه لینک سریال را فراهم می کند.دو تا از لینک ها درسطوح RS-232 اجرا می شوند و برای وسایل dedicated RS-232  می باشند.  هروسیله تجاری موجودی که rs-232 ها رااجرا می کند  مانند gps) )می تواند به یکی از این باس ها متصل گردد. باس سوم در سطح TTL با باود ۴۸۰۰ اجرامی شود و وسایل مختلف مانند سنسورهای پزشکی می توانند به ان متصل شوند.در ضمن bitsy می تواند تولید فیدبک صوتی استریو کند که می تواند برای فیدبک دادن به شخص پوشنده لباس به کاررود. اگر پزشک از راه دور بخواهد با بیمار تماس پیدا کند می تواند این کار را از طریق یک میکروفون-بلندگو یی که در داخل garment نصب شده است انجام دهد.موقعیت بیمار در صورت لزوم می تواند سریع و ئقیق به وسیله GPS پیدا شود. این لباس باید راحت و ارگونومیک باشد .

 

نتیجه گیری:

در دهه اخیر پیشرفت های زیادی در توسعه فناوری پزشکی از راه دور به عنوان روشــی برای مراقبت های پزشکی از راه دور که به وسیله ارتباطات رسانه ای مدرن دیجیتال حمایت می شود، انجام شده است. در کشورهای بسیاری سیستم مراقبت های پزشکی بیش از پیش به بیمار نزدیک شده است. خصوصا پزشکی از راه دور در کشورهایی مثل ایران که شبکه حمل و نقل کمتر توسعه یافته است، وجود پراکندگی جمعیت در بعضی از نقاط کشور و مناطق کوهستانی و صعب العبور، عدم دسترسی به مراکز تخصصی پزشکی در بسیاری از نقاط کشور و افزایش جمعیت سالخورده و نیازمند به مراقبت های ویژه پزشکی، کمک زیادی به تشخیص سریع بیماری، اتخاذ تاکتیک های درمانی صحیح، کاهش اتلاف وقت (که دربعضی موارد مانند بیماری های قلبی حیاتی است) و کاهش هزینه های مربوطه (مستقیم و غیرمستقیم) می کند. رشد بی وقفه تکنولوژی و دسترسی همگانی به سیستم های ارتباطی و کامپیوتری، افق های جدیدی را در علم پزشکی گشوده است و غیر ممکن ها را ممکن می سازد.

 

پیشنهادات:

در جهان امـروز علیرغم پیشرفــــت های قابل توجه در پزشکی، هنوز هم بیماری های قلبی از مسائل حائز اهمیت و از علل شایع مرگ ومیر بیماران است. در کشور ما بنابر آماری که از سوی بهشت زهرا منتشر شده است، ۱۸۶۷۴ نفر از ساکنان تهران در سال ۱۳۷۵ بر اثر سکته قلبی جان سپرده اند. بر اساس اظهار نظر پزشکان هنوز هم ECG مفید ترین روش تشخیص بیماری های قلبی است. با توجه به اهمیت این مسأله، امروزه در جوامع پیشرفته توجه روزافزونی به سیستم های الکتروکاردیوگرافی می شود. وظیفه این سیستم ها دریافت سیگنال های قلب بیمار و ارسال آن از طریق خطوط ارتباطی به بیمارستان یا کلینک تخصصی است. این امر موجب کاهش اتلاف وقت و ارزیابی سریع وضعیت بیمار می شود. در این صورت بیمار در موقعیت های مختلف فیزیکی و روانی قادر به ارتباط با پزشک متخصص است. در کشور ایران نیز طراحی و ساخت سیستم ارسال تلفنی سیگنال های قلب با موفقیت انجام شده است. طراح سیستم (جلیل مظلوم)، ارتقاء قابلیت سیستم به توانایی ارسال سایر پارامترهای کلینیکی مهم نظیر فشار خون، صدای قلب و حجم های تنفسی را پیشنهاد می کند.

پیشرفت فناوری ارتباطات و برنامه های مراقبت های پزشکی و وسایل پایش فاکتورهای حیاتی به ما نوید افزایش کیفیت مراقبت های پزشکی در خانه را می دهد. با برقراری سیستم مشاوره از راه دور و در دسترس بودن وسایل پایش فاکتورهای حیاتی در نزد بیمار، بیمارستان، کلینک تخصصی و یا پزشک مخصوص خانواده میتوانند بیمارانشان را همیشه و در هر حال تحت مراقبت داشته باشند و در موارد لزوم توصیه و دستورات لازم را ارائه و در صورت نیاز دستور انتقال سریع بیمار به مرکز درمانی مجهز صادر کنند. مراکز درمانی نیز با آگاهی از وضعیت بیمار، می تولنند مقدمات پذیرش بیمار را در جهت اجرای هرچه سریع تر درمان فراهم کنند. پایش بیماران در خانه هایشان یکی از بزرگترین بازارها در دهه آینده ارزیابی می شود.

۳- ارتباط بین بیمارستان های تخصصی در شهر های بزرگ جهت مشاوره در زمینه های مختلف پزشکی و مدیریتی کمک بسیار زیادی در بهبود درمان بیمار، کاهش هزینه ها و بار ترافیکی خواهد بود. این ارتباط باعث افزایش سرعت در تشخیص و درمان صحیح تر با تبادل نظر و تشریک مساعی متخصصان پزشکی مربوطه در بیمارستانهاست. همچنین بیمارستان ها می توانند از تمامی شرایط یکدیگر مثل وجود تخصص های پزشکی مورد نیاز موارد اورژانس و یا تعداد تخت های خالی در هر زمان اطلاع پیدا کنند.

وجود خط ارتباطی بین بیمارستان و پزشک مخصص مورد نظر، اطلاعات مربوط به وضعیت بیمار در موارد اورژانس سریعا می تواند برای پزشک در منزل یا محل کارش ارسال شود. بسته به تجهیزات موجود، این اطلاعات می تواند مانند ECG، تصاویر رادیولوژی و یا سونوگرافی باشد. در این صورت پزشک می تواند توصیه های لازم را ارائه و در صورت لزوم خود را به بیمارستان برساند.

به دلیل عدم وجود بعضی از تخصص ها ویا گران بودن هزینه های درمانی در بسیاری از کشورهای همسایه شمالی با برقراری یک کانال ارتباطی پزشکی می توان زمینه همکاری، تبادل نظر و در صورت لزوم انتقال بیماران را به بیمارستان های فوق تخصصی ایران هدایت نمود. این موضوع خصوصا جهت بیماران نیازمند به جراحی قلب باز و با توجه به وجود متخصصان جراحی قلب بسیار مجرب در ایران، از نظر درآمد بسیار مفید به نظر می رسد.

در طول فصل توریسم تعداد افراد ساکن در جزایر توریستی (مثل کیش و قشم) به شـــدت افزایش پیدا می کند. جهت جوابدهی به تقاضا برای سرویس های پزشکی تخصصی در موارد اورژانس و روزمره برقراری یک ارتباط دائم از مراکز پزشکی این نقاط با بیمارستان های اصلی در سرزمین مادر ضروریست و سبب کاهش خطر و هزینه های ناشی از انتقال بیمار به سرزمین اصلی می شود. این طرح احتمال برقراری ارتباط با مراکز پزشکی سایر کشورها را نیز پیشنهاد می دهد. این موضوع خصوصا برای خارجی ها در فصل توریسم مهم است. چون که آنها می توانند با متخصصان پزشکی که به زبان خود آنها صحبت می کنند، ارتباط برقرار کنند. بعلاوه مسئولان پزشکی محل می توانند تاریخچه بالینی بیمار را از کشور اصلی بیمار کسب کنند. ( از این نظر برقراری شبکه پزشکی از راه دور در شهرهای مهم توریستی ایران مثل اصفهان، شیراز و یزد، جهت آسایش و ایمنی بیشتر توریست ها از نظر جلب توریست، خالی از فایده نخواهد بود.) کاهش چشمگیر زمان برای تشخیص، خود مزیتی بسیار با ارزش خصوصا برای بیماران مبتلا به سکته قلبی است. در این مورد اجرای روش ذرمانی سریع به طور قابل ملاحظه ای شانـــــس زنده ماندن بیمار را افزایش می دهد.

برقراری سیستم مشاوره پزشکی از راه دور در دریا با توجه به ارتباطات فراوان دریایی ایران با کشورهای همسایه و وجود کشتی های مسافربری در دریای خزر، با استفاده از ارتباطات ماهـواره ای پیشنهاد می شود. همچنین از سیستمی شبـــیه به روش فوق می توان جهت مشاوره پزشکی در هواپیما نیز در موارد اورژانس سود برد.

برقراری شبکه پزشکی از راه دور در مناطق وسیع و با تراکم جمعیتی کم (مثل مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور) و نیز در مناطق کوهستانی و صعب العبور به دلیل توسعه بسیار ضعیف شبکه حمل و نقل خصوصا در هنگام حوادث غیر مترقبه، ضروری به نظر میرسد.

برقراری شبکه پزشکی از راه دور در رابطه با جانبازان و معلولین در رابطه با مشکلات حمل و نقل این افراد، بسیار مفید به نظر می رسد. در این صورت مراکز درمانی یا پزشکان مربوطه می توانند به طـور مداوم آنها را تحت مراقبت داشته باشند و در صورت لزوم توصیه ها و مشاوره های لازم را ارائه دهند.

منتامنتنصب سامانه هاى آزمایشگاه سلامت خودکار در سطح کشور گامى بلند در راستاى تحقق رفاه عمومى است به طورى که با پوشش دادن اکثریت آحاد جامعه به خصوص روستانشینان و کاهش هزینه ها و صرفه جویى در زمان، موجب تامین و کنترل سلامت جامعه آمارى شده و علاوه بر آن عامل ارتقاى کیفیت خدمات دولت الکترونیک و افزایش توان رقابتى کشور و بالا بردن سطح استفاده در بین کشورهاى منطقه مى گردد . ICT از تسهیلات ایجاد نقشه جغرافیاى سلامت الکترونیک با استفاده از داده هاى بدست آمده از سیستم هوشمند سامانه آزمایشگاه خودکار این امکان را براى دولت الکترونیک فرآهم مىآ ورد تا کمیت و کیفیت فاکتورهاى گوناگون خونى را مناطق مختلف کشور به طور مستقیم بررسى و ثبت کرده و با ایجاد پرونده هاى پویایى پزشکى، به طور مداوم نقشه ها را بازیابى نماید. این امر موجب مى شود که یک منطقه خاص از نظر سلامت خونى شناسایى شده و نیازهاى دارویى و پزشکى درمانى آن مشخص شود و با انجام هر طرح آزمایشات دورها ی آثار تمهیدات انجام شده بررسى گردد.

 

 

همچنین بخوانید:

مثال های کاربردی پزشکی از راه دور

سامانه آزمایشگاه هوشمند و کارت هوشمند سلامت

مراقبت های خانگی از راه دور

بالا