ربات ها به پزشکی می آیند

اگر همین اکنون ما گام های ضروری برای بدست آوردن اطلاعات و درک از کارکرد ربات ها را برداریم، در آینده ای نزدیک رابطه کاری نزدیک با ربات ها در زمینه پزشکی خواهیم داشت. اکنون که تمرکز مکانیک بر روی جایگزینی کردن ربات ها بجای نیروی انسانی بعنوان نیروی کار است، مزایای آن وسوسه بر انگیز است. تصور کنید یک ماشین که نیازی به خواب و استراحت، غذا و محدودیت و احتیاجات انسانی را ندارد، می تواند شیوه درمان افراد بیمار را تغییر دهد. در اینجا چند مثال در زمینه رباتیک پزشکی ارائه می شود.

حضور گسترده ربات ها در زمینه سلامتی

دقت در جراحی

جراحی در بهترین حالت هم ناخوشایند است. لیست بیماران در انتظار می تواند طولانی باشد و تمام اعمال جراحی وابسته به نیرو و منابع انسانی است. داوینچی یک ربات است که کمک می کند تا این مشکل حل شود. ابن ربات در زمینه های متنوعی از سر و گردن گرفته تا در جراحی های اورولوژیک استفاده می شود. جراح بصورت تمام وقت تحت کنترل کامل سیستم قرار دارد.

مراقبت در سلامت

زمانی که بیمار در بیمارستان بستری می شود، با پرستاران تعامل بسیاری دارد. آن ها نمونه خون می گیرند، نشانه های حیاتی را چک می کنند و به بهداشت فرد رسیدگی می کنند. پرستاران همیشه تحت تاثیر فعالیت هایشان هستند، چرا که، وظیفه آنها ذهن و جسمشان را درگیر می کند و نتیجه ان برای افراد نا خوشایند است. ربا ت های پرستار در آینده وظیفه های خطیری را بعهده خواهند گرفت. آنها طراحی شده اند تا بتوانند وظایف تکراری را بارها و بارها بدون خستگی انجام دهند، در این حالت نیروی انسانی بیمارستان انرژی بیشتری خواهد داشت تا بتوانند به کارهایی که نیازمند نیروی انسانی است بیشتر رسیدگی کنند.

کمک ربات ها برای زندگی بهتر ما

بکار گیری ربات ها در زمینه پزشکی چیزی فراتر از نمونه خون گرفتن از بیماراست. یک ربات کنترل شده مانند    AnyBot INCمی تواند با بیمار تعامل برقرار کند، علایم حیاتی او را چک کند و اگر نیاز به ویزیت های بعدی باشد، انرا تعیین کند. این امر می تواند تحولی عظیم در ویزیت های خانگی ایجاد نماید.

شبکه تل مدیکال راه کلیدی برای همیشه در دسترس بودن

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بصورت تصادفی و در پی یک اتفاق به فوریت های پزشکی نیاز پیدا کرده باشید و تیم پرشکی نتوانسته به موقع به شما برسد، در کشورهای توسعه یافته این اتفاق به ندرت رخ می دهد، اما در سال 2016 هم میلیونها نفر دور از دسترسی به فوریت های پزشکی هستند.

با سرویس پزشکی in touch health بیماران در مسافت های طولانی می توانند به فوریت های پزشکی دست یابند. بیماران می توانند در این مورد از تبلت و یا کامپیوتر شخصی خود استفاده کنند و پزشکان هم میتوانند از همین دستگاهها بنا به نیاز خود برای ارائه خدمات استفاده نمایند.

قدرت استخوان بیرونی

شاید در فیلم ها و تبلیغات استخوان های خارجی  دیده باشید، اما باید بدانید که ساخت این استخوان ها به واقعیت تبدیل شده است. با کمک این وسیله افراد ناتوان و دارای معلولیت می توانند با ترمیم نخاع آسیب دیده دوباره راه بروند، و باید بدانید که به دلیل هزینه بر بودن و نیاز به صرف انرژی زیاد در ابتدا برای همه بیماران در دسترس نخواهد بود. اگر چه در برخی از موارد شرکت های بیمه می بایست هزینه ها را متقبل شوند

ربات ها در زنجیره تامین

نکته جالب و بسیار مهم در باره ربات ها این است که آنها برای اینکه خارق العاده باشند طراحی شده اند، زیرا باید بتوانند مسئولیت هایی را بعهده بگیرند که برای انسان بسیار خطرناک هستند. برای مثال pet manبه منظور تست مواد شیمیایی طراحی شده تست. این ربات بدون محدودیت حرکت می کند و حتی میتوان دمای انرا تنظیم کرد و این ربات تعریق هم میکند تا بتواند شرایط طبیعی را باز سازی کند. راه حل های اینچنینی نه تنها خطرهایی که تستر های انسانی را تحدید می کند را کاهش می دهد بلکه در طولانی مدت مکانیزه شدن موجب کاهش هزینه های تولید نیز می شوند. ربات ها نیازی به تغدیه و خواب ندارند و در اطلاعاتی که جدیدا منتشر شده است مشخص شده که ربات ها تولید را در تمام کارخانه ها افزایش میدهند.

ربات ضد عفونی کننده

بیمارستان دارای عفونت و باکتری های زیادی مانند MRSA است که از جمله عوامل مرگ و میر در امریکا می باشد. طبق امار CDC نشان داده شده است که در امریکا از هر 25 بیمار 1نفر به HAIمبتلا می شود و از هر 9 نفر دچار شونده 1 نفر می میرد. به علاوه دچار شدن به این عفونت ها هزینه های زیادی را روی دست بیمار می گذارد و این عفونت ها سالیانه بیش از 30 میلیارد هزینه را به خود اختصاص می دهد.

Xnexیک کمپانی تگزاسی است که ربات های منحصر به فرد تولید می کند. این ربات ها به سرعت و به صورت کاملا موثر تمام نقاط بیمارستان و مرکز بهداشت را تمیز می کند. این ربات از هر دستگاه دیگری در این زمینه بهتر عمل می کند و تعداد عفونت و باکتری های بیمارستانی را کاهش می دهد.

ربات ها در هر سایز و شکلی موجود هستند

ربات اوریگامی، این ربات برخلاف سایزش به اندازه یک ربات فوق قوی بسیار تاثیر گذار است. این ربات داخل یک کپسول خوراکی قرار داردو هنگامی که بلعیده می شود روکش کپسول در معده باز شده و این ربات می تواند زخم های معده و روده و یا حتی اجسام بلعیده شده مانند اسباب بازی ها را نشان دهد. پروژهای بسیاری وجود دارد که می توان برای آنها استفاده از میکرو ربات ها را افزایش داد. این میکرو ربات ها در بدن سفر میکنند تا درمان دقیق و قطعی را برای ناحیه مورد نیاز انجام شود، و یا حتی سلول های اسیب دیده را ترمیم نمایند.

اگرچه بسیاری از این ربات ها هنوز یک تئوری هستند اما در آینده ای نزدیک می تواند به واقعیت تبدیل شوند. حتی می توان گفت که در آینده ای نزدیک میکروربات هایی در بدن ما فعالیت گلبول های سفید را انجام خواهند داد که سرعت از بین بردن باکتری ها توسط آنان بسیار بالا و موثر خواهد بود.

ربات همراه

نوع خاصی از ربات ها وجود دارد که می تواند بعنوان یک شریک برای کاهش آلام روحی روانی و اثرات تنهایی بکار گرفته می شوند. Jibo ,Peeper ,Paro وBuddy ربات هایی هستند که هم اینک وجود دارند. برخی از اینها دارای سنسور لامسه، دوربین و میکروفن می باشند، در نتیجه می توان با آنها گفتگو کرد، از انها خواست تا برای شب یک بلیط کنسرت تهیه کنند و یا فقط ساعت مصرف دارو را یاداوری کنند.

رسانه ها در این زمینه وظیفه بزرگی دارند و اگر نتوانند بخوبی مزایای شگفت انگیز ربات ها را نشان دهند، ربات ها با شکست بزرگی روبه رو خواهند شد. چنانچه که شخصی گفت آنها میخواهند انسانیت را تخریب کنند و مردم تصور خواهند کرد که ربات ها زندگی را از ما خواهند گرفت.

تغییر همیشه موجب ترس می شود و رباتیک در پزشکی از بزرگترین آنهاست. رباتیک در پزشکی این قابلیت را دارد تا بسیار خوب عمل کند و می تواند پزشکی را به مقطعی برساند که تا کنون وجود نداشته است و همچنین می تواند فعالیت های پزشکی و دارو سازی را کاربردی تر و مقرون بصرفه تر انجام دهد. ربات ها میتوانند به افراد کمک کنند تا دوباره راه بروند و موجب بهره بردن ما از پزشوی شوند و ما دا از خطرات احتمالی انقلاب تکنولوژیکی دور کنند. بنابراین ما اکنون می توانیم برای آینده ای نچندان دور که در آن ربات ها نقش حیاتی در در کنار ما دارند بهتر آماده شویم.

 

بالا