سلامت هوشمند به چه معنی است؟

مفهوم سلامت هوشمند اعم از سلامت الکترونیکی است. در مدل مفهومی سلامت هوشمند، تمامی عناصر نظام سلامت و بیمه سلامت مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و سایر مراکز درمانی و پاراکلینیکی، مطب‌ها، داروخانه‌ها، مراکز آزمایشگاهی و تصویربرداری و. . . دارای سیستم‌های هوشمند بوده که همگی در یک نظام و معماری یکپارچه و جامع با هم ارتباط داشته و کلیه نیازهای حال و آتی ذی‌نفعان را در سطوح مختلف برآورده می‌کند.

مراقبت سلامتی هوشمند در واقع یکی دیگر از مزایای پیشرفت تکنولوژی و ارتباط است که در راستای بهبود کیفیت مراقبت های سلامتی و بهداشتی به کمک انسان آمده است.مراقبت سلامتی هوشمند به وسیله تکنولوژی تعیین می شود که به ابزارهای تشخیصی بهتر، درمان بهتر برای بیماران و دستگاه هایی که کیفیت زندگی را برای هر کس بهبود می بخشد تعریف می شود.مفهوم کلیدی  مراقبت سلامتی هوشمند شامل خدمات بهداشتی و سلامت، مدیریت رکورد الکترونیکی، هوشمند ساختن خدمات خانگی و وسایل پزشکی هوشمند و اتصالات است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

در سلامت هوشمند نه تنها در حوزه درمان، بلکه در تمام طول زنجیره ارزش سلامت، چه در حوزه تندرستی و پیشگیری و چه در حوزه مانیتورینگ، پایش شاخص‌های سلامت انجام شده و در صورت نیاز، خود سیستم به صورت هوشمند، هشدارهای لازم را خواهد داد.

سلامت هوشمند در حوزه تندرستی بیشتر روی پیشگیری بیماری‌ها متمرکز خواهد شد و شاخص‌های سلامت افراد به طور مستمر اندازه‌گیری، ثبت و در سرورهای مخصوص نگهداری و به‌روزآوری می‌شود. به عبارتی پرونده هوشمند تندرستی شکل گرفته و همواره یک متخصص روند شاخص‌های سلامت فرد را بررسی و ضمن آگاهی بخشی به فرد، همواره مشاوره‌های لازم را ارائه و فرد را هدایت می‌کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

همچنین این سیستم در صورت مشاهده عدم تطبیق شاخص‌ها با استانداردها، به‌صورت کاملاً هوشمند به فرد هشدار داده و فرد را جهت ادامه فرآیند درمان به مراکز ارائه خدمات سلامت راهنمایی می‌کند. البته این موضوع پس از درمان هم ادامه خواهد داشت و همه شاخص‌های سلامت فرد به طور مستمر اندازه‌گیری شده و در اختیار پزشک او قرار می‌دهد. مردم می‌توانند از راه‌های مختلفی مثل اپلیکیشن‌های موبایلی به پرونده هوشمند تندرستی خود و به اطلاعات موجود در آن دسترسی پیدا می‌کنند.در بخش سلامت هوشمند مزایای زیر شامل حال افراد میشود:

 

1. کاهش زمان انتظار در مطب ها و اورژانس ها:

هیچ چیزی به اندازه انتظار در مطب پزشک یا اورژانس خسته کننده نیست.  انتظار در مطب یا اورژانس علاوه بر هزینه های پزشکی که دارد می تواند زمان افراد را نیز به هدر بدهد. به لطف برخی از پیشرفت ها همچون ادغام و استفاده از اینترنت اشیا زمان انتظار در این شرایط تا 50 درصد کاهش پیدا کرده است. همکاری سیستم سلامت GE و نرم افزارهای جدید مبتنی بر اینترنا اشیا همچون Autobed باعث شده است این زمان انتظار کاهش پیدا کند. چنین نرم افزارهایی 1200 واحد موجود را پیگیری می کنند و 15 معیار مختلف را برای ارزیابی نیاز بیماران مورد بررسی قرار می دهند

 

2. سلامت و بررسی از راه دور:

در برخی از موارد بیماران مجبور نیستند اصلا به اورژانس یا مطب پزشک مراجعه کنند. یکی از محبوب ترین و واضح ترین کاربردهای اینترنت اشیا در حوزه سلامت، مانیتورینگ از راه دور است که برخی از اوقات به عنوان سلامت از راه دور شناخته می شود.  اینکار نه تنها هزینه های موجود را کاهش می دهد و نیاز افراد به مراجعه به مطب یا اورژانس را کمتر می نماید بلکه کیفیت زندگی بیمار را با حذف نیاز به مسافرت بهبود می بخشد. اگر بیمار محدودیت حرکتی داشته باشد یا نتواند از سیستم حمل و نقل استفاده کند، این شرایط می تواند برایش بسیار مفید باشد.

 

3. اطمینان از در دسترس بودن  سخت افزارهای ضروری:

بیمارستان های مدرن نیازمند نرم افزارها و سخت افزارهای جدید برای کارکرد خود هستند و برخی از آن ها حتی برای نجات جان انسان ها به کار می روند. همانند سایر دستگاه های الکترونیکی این دستگاه ها نیز  می توانند خطرات زیادی داشته باشند.  همین امر موجب تهدید زندگی یا مرگ فرد می شود.راه حل های جدید مبتنی بر اینترنت اشیا  همچون e-Alert  می تواند چنین مشکلاتی را برطرف نماید.سیستم جدید به جای اینکه منتظر از کار افتادن دستگاه بماند، رویکرد فعال تری  دارد و می تواند سخت افزارهای پزشکی را به طور مجازی مورد بررسی قرار دهد و اگر مشکلی وجود داشته باشد کارمندان بیمارستان را خبر نماید. شرکت تولیدکننده این سیستم از محصول دیگری رونمایی کرده که با همکاری  OpenMarket تهیه شده است.

 

4. پیگیری کارمندان، بیماران و تجهیزات:

امنیت یکی از نگرانی های اصلی هر بیمارستان یا مرکز پزشکی است. حفظ امنیت بدون توانایی پیگیری دارایی هایی همچون کارکنان، بیماران و سخت افزارها در طول بیمارستان امکان پذیر نیست. رسیدن به چنین وظایفی در موسسه های کوچک تر به سادگی رخ می دهد اما در بخش های بزرگ تر که کارمندان و بیماران زیادی وجود دارد چنین کاری به سادگی انجام نمی شود. بیشتر این بیمارستان به سیستم های اینترنت اشیا روی آورده اند تا بتوانند دارایی های موجود را پیگیری کنند. این روش نه تنها روش ارزانی برای پیگیری فعالیت های روزمره در بیمارستان است بلکه می تواند موثر هم باشد.

 

5. مدیریت داروی بهبود یافته:

یکی از هیجان انگیزترین مواردی که در حوزه اینترنت اشیا و سیستم سلامت هوشمند وجود دارد به شکل مدیریت داروها بر می گردد.این موضوع به نظر جزو داستان های علمی تخیلی است اما در این شرایط قرصی که در برگیرنده سنسورهای میکروسکوپی است می تواند سیگنالی را به دستگاه خارجی که معمولا بر روی بدن فرد قرار دارد ارسال نماید و او را مطمئن سازد که دوز و کاربرد دارو درست بوده است.  زمانی که صحبت از به خاطرسپاری زمان مصرف دارو و تجویز داروهای بعدی می شود این اطلاعات بسیار ارزشمند خواهد بود. بیمارانی که به چنین اطلاعاتی دسترسی دارند می توانند عملکرد شخصی خود را از طریق اپلیکیشن های گوشی هوشمند بهبود ببخشند و عادت های خود را بهتر نمایند.

 

6. هدف قرار دادن بیماری های مزمن:

عمدتا مشکلات سلامتی هیچ وقت برای افراد جذاب نخواهد بود اما در این حوزه هم پیشرفت های درمانی زیادی انجام شده که بیشتر آن ها نتیجه کاربرد اینترنت اشیاست. یک ابداع یا دستگاهی که به درمان بیماری های مزمن در قرن 21 کمک کند وجود ندارد. این ها ترکیبی از فناوری های پوشیدنی، دستگاه های تجزیه و تحلیل و ارتباط از طریق موبایل هستند. مواردی همچون fitbit و سیستم های مانیتور شخصی اینترنت اشیا به افراد کمک می کنند چنین اطلاعاتی را با پزشک خود در میان بگذارند و مشکلات را حل نمایند. یکی از شرکت ها به نام Health Net Connect برنامه مدیریت  جمعیت دیابتی ها را با هدف بهبود درمان بالینی و کاهش هزینه های پزشکی برای این بیماران توسعه داده است.

 

همچنین بخوانید:

استفاده از فناوری اطلاعات و انفورماتیک سلامت در راستای پزشکی از راه دور

سلامت الکترونیک

مزایای استفاده از پرونده الکترونیک سلامت

بالا