همه آنچه درباره تحول دیجیتال سلامت باید بدانیم

بسیاری از ما برای گذر از تحول دیجیتال سلامت آمادگی لازم را نداریم و در نتیجه یا آن را انکار می‌کنیم یا اگر هم به آن اهمیت می‌دهیم، راهنمایی مناسبی دریافت نمی‌کنیم. باید بدانیم که تحول دیجیتال سلامت بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم و به زودی ابعاد مختلف سیستم سلامت را متاثر خواهد کرد. در بسیاری از پیش‌بینی‌ها گفته شده است که تا سال ۲۰۳۰ تغییرات بسیار محسوس و ساختارشکنی را در سیستم سلامت جهانی شاهد خواهیم بود. بنابراین لازم است که تمامی ذی‌نفعان حوزه سلامت هر چه زودتر خود را برای این تحول آماده کنند. در این مقاله همه آنچه درباره تحول دیجیتال سلامت باید بدانیم به طور خلاصه توضیح داده شده است.

 

چرا تحول سلامت دیجیتال مهم است

ممکن است فکر کنیم تحول دیجیتال سلامت بسیار کند خواهد بود و شاید حتی تا پایان دوران فعالیت کاری ما، تغییر چشمگیری رخ ندهد. اما واقعیت این است که تغییرات مدتی است آغاز شده و با سرعت بالایی در حال وقوع است. آنچه تحول دیجیتال سلامت را سرعت بخشیده، در وهله اول، نیازهای سیستم‌های سلامت و پس از آن، افزایش کارآمدی تکنولوژی‌ بوده است.

سال‌ها پیش تکنولوژی‌های سلامت دیجیتال بیشتر به عنوان ابزارهایی نه چندان ضروری و در برخی موارد تجملاتی در نظر گرفته می‌شد، اما امروزه جایگاه این تکنولوژی‌ها بسیار تغییر کرده است؛ گرچه توانمندی‌های این تکنولوژی‌ها نیز نسبت به گذشته بسیار پیشرفته‌تر و کارآمدتر شده است اما نیازهای درون سیستم سلامت، پیش‌ران‌های اصلی سرعت‌گیری این تحولات بوده است. هزینه‌های رو به افزایش سیستم سلامت از یک‌سو و افزایش روزافزون فاصله میان نیاز و انتظار مردم نسبت به خدمات سیستم سلامت، موجب شده مدیران، سیاست‌گذاران و سایر ذی‌نفعان سلامت به راهکارهای تکنولوژی روی بیاورند.

 

روندهای تکنولوژی سلامت دیجیتال

حوزه‌ی سلامت تاکنون در مقابل ورود تکنولوژی‌های دیجیتال مقاومت بسیاری از خود نشان داده، اما به مرور کاربرد و ارزش‌های این تکنولوژی‌ها آنقدر وسوسه‌انگیز شده است که حتی سیستم سلامت نیز نمی‌تواند از آن‌ها چشم‌پوشی کند. تحولات آینده‌ی سلامت به واسطه‌ی ترکیبی از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ی دیجیتال رقم خواهد خورد و این تکنولوژی‌ها همین امروز در سطحی بسیار کارآمد برای پیشبرد اهداف ما در حوزه‌ی سلامت قرار دارند. بنابراین، شناخت روند‌های تکنولوژی‌ سلامت دیجیتال که پیشران این تحولات هستند، ما را به درک بهتری از آینده‌ی سلامت دیجیتال می‌رساند.

 

روندهای غیرتکنولوژی سلامت دیجیتال

نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که این تحول سلامت دیجیتال به واسطه‌ی اهداف و چشم‌اندازی که برای حوزه سلامت متصور هستیم، شکل خواهد گرفت؛ شاید از دیدگاه تکنولوژی این تحول با ایجاد زیرساخت، ارتباطات، پروتکل‌ها و پلتفرم‌ها به وقوع بپیوندد، اما از دیدگاه ذی‌نفعان سلامت موضوع بسیار پیچیده‌تر است. آشنایی با این ابعاد سلامت دیجیتال که می‌توان آن‌ها را روند‌های غیرتکنولوژی سلامت دیجیتال دانست، به ما کمک می‌کند تا به دید بهتری از آینده‌ی آن برسیم.

 

شغل‌های آینده

یکی از اثرات تحول سلامت دیجیتال تغییرات در مشاغل حوزه‌ی سلامت است. ما می‌دانیم که تحول سلامت دیجیتال تمامی مشاغل حوزه‌ی سلامت را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما این تغییرات در تمامی مشاغل یکسان نخواهد بود.

در بسیاری از مشاغل این تغییرات به‌صورت ورود راهکارهای جدید برای بهبود عملکرد یا افزایش بازده و حذف یا کاهش فعالیت‌های زمان‌بر که قابل اتوماتیک نمودن هستند، خواهد بود. اما برخی از مشاغل نیز هستند که در آن وظایف و فعالیت‌های اصلی کاملا تحول می‌یابد و وظایف جدیدی بر پایه‌ی راهکارهای جدید که آن‌ها نیز بیشتر دیجیتالی هستند، تعریف می‌گردد. شناخت این تغییرات به ما کمک می‌کند تا با ارتقای توانمندی‌های مورد نیاز در آینده، فرصت‌های جدید را شناسایی کنیم و به‌دست آوریم.

 

نقشه نوآوری سلامت دیجیتال

به دلیل اینکه حوزه سلامت دیجیتال بسیار نوظهور است و همچنان نوآوری‌های بسیاری در آن شکل می‌گیرد، نمی‌توان مرز دقیقی میان انواع این نوآوری‌ها و استارتاپ‌ها مشخص نمود. به همین خاطر نقشه نوآوری سلامت دیجیتال به شکل یک هرم طراحی شده است که رئوس آن اهداف و چشم‌اندازهای سلامت دیجیتال هستند، و استارتاپ‌ها و راهکارهای سلامت دیجیتال در فضای داخلی این هرم و درون طیف‌های بین رئوس قرار می‌گیرند. اهداف و چشم‌اندازهای چهارگانه سلامت دیجیتال (رئوس هرم) از قرار زیر هستند:

  1. توانمندسازی مردم و بیماران: به منظور افزایش و تسهیل دسترسی مردم به خدمات سلامت و افزایش مسئولیت‌پذیری ایشان در مقابل سلامت خود
  2. هماهنگی اجزای سیستم سلامت: به منظور برقراری ارتباط و تسهیل تبادل اطلاعات میان اجزای مختلف حوزه سلامت
  3. تغییر نظام پرداخت: به منظور پیاده‌سازی نظام پرداخت مبتنی بر خروجی و حفظ سلامت مردم
  4. پزشکی شخصی: به منظور شخصی‌سازی نمودن هرچه بیشتر تشخیص و درمان برای افراد

علاوه بر ۴ راس که منطبق بر اهداف حوزه سلامت دیجیتال است، راس بالایی هرم نیز وجود دارد که مربوط به داده‌های کلان است. این نقشه دید خوبی از دسته‌بندی استارتاپ‌ها و نوآوری‌های سلامت دیجیتال ارائه می‌دهد و  به ما برای ایده‌پردازی در این حوزه کمک می‌کند.

 

منبع:medleanmag

 

همچنین بخوانید:

تحول بیمارستان‌ها در عصر سلامت دیجیتال

نوآوری تکنولوژیک و اهمیت آن در حوزه سلامت

بیگ دیتا چه تغییراتی در صنعت سلامت رقم خواهد زد؟

بالا