هوش مصنوعی و سلامت

شاید با شنیدن واژه ی هوش مصنوعی، ذهنتان به سمت ربات هایی رود که کار های ما را انجام داده و بدون دخالت انسان تصمیم گیری می کنند. اما آیا ماشین می تواند تصمیمات دشوار پزشکی را اتخاذ کند؟

هوش مصنوعی در حوزه ی سلامت، بیشتر بر دسترسی پزشکان و سایر متخصصان به اطلاعات حیاتی تمرکز دارد. این اطلاعات شامل روش های درمانی و پیامد های آنان، احتمال بهبودی و غیره می باشد. این فن آوری می تواند داده های ضروری و مفید را از خیل داده های موجود شناسایی و تحلیل کرده و حتی پیش بینی هایی برای شناسایی پیامد های بهداشتی احتمالی ارایه دهد.

ماشین می تواند از روش های آماری جهت شناسایی الگو های موجود در بین داده ها استفاده کرده و در نهایت تصمیم گیری کند. این تحلیل و بررسی داده ها توسط ماشین می تواند پزشک را در زمینه ی تشخیص و درمان بیمار یاری دهد. در واقع هوش مصنوعی راهی برای استفاده ی موثر از داده هاست.

یکی دیگر از ویژگی های هوش مصنوعی در حوزه ی سلامت، امکان مقایسه ی داده های بیماران مختلف از طریق پایگاه داده است. به این معنی که ماشین به اطلاعات مربوط به تشخیص ها، درمان ها و واکنش های تعداد زیادی از بیماران دسترسی داشته و می تواند بر اساس این اطلاعات، به پزشک در تشخیص و درمان بیماری کمک نماید.

 

سلامت

 

مثال های دیگر هوش مصنوعی در حوزه ی سلامت:

+ ربات هایی که به کودکان مبتلا به اتیسم نحوه ی تشخیص احساسات افراد را آموزش می دهند.

+
عینک هایی با قابلیت ردیابی چشم که به افرادی که توانایی صحبت کردن و راه رفتن ندارند، امکان تایپ با چشم را می دهند.

+
تشخیص دقیق تر آریتمی های قلبی از روی الکتروکاردیوگرام نسبت به متخصص

+ استفاده از هوش مصنوعی در تصویر برداری جهت انجام نمونه برداری مجازی از تومور (بدون نیاز به نمونه برداری واقعی)

 

 

کنترل پیشینه ی پزشکی و سایر اطلاعات

از آنجا که اولین قدم در سلامت و بهداشت جمع آوری و بررسی اطلاعات ( مانند پیشینه ی پزشکی و تاریخ ) است، مدیریت اطلاعات رایج ترین کاربرد هوش مصنوعی و اتوماسیون دیجیتال است. ربات ها اطلاعات را جمع آوری ، ذخیره و تغییر فرمت می کنند و باعث دسترسی بهتر و سرعت بالا می شوند.

 

طرح درمان

سیستم های هوش مصنوعی برای این منظور طراحی شده اند که اطلاعات را بررسی کنند- نکات و گزارشات پرونده ی بیمار، تحقیقات خارجی، اختصارات پزشکی- و راه منحصربه فرد و بهتری را برای درمان طراحی کنند.

 

مشاوره ی دیجیتال

برنامه هایی چون بابیلون در بریتانیا از هوش مصنوعی برای مشاوره ی پزشکی با توجه به پیشینه ی پزشکی و اطلاعات عمومی استفاده می کنند. کاربران علائم بیماری خود را در برنامه تایپ می کنند، که از شناسایی صدا برای مقایسه ی این علائم با بانک اطلاعاتی انواع بیماری استفاده می کند. بدین صورت بابیلون راهکارهایی با توجه به تاریخچه ی پزشکی فرد پیشنهاد می کند.

 

کنترل سلامت

گیرنده های سلامتی که قابلیت پوشش دارند- مانند گیرنده های فیت بیت، اپل، گارمین و...- ضربان قلب و دیگر فعالیت ها را کنترل می کند. این وسایل می توانند به کاربر هشدار بدهند که به ورزش بیشتری نیاز دارند و همچنین می توانند این اطلاعات را با پزشکان و دیگر سیستم های هوش مصنوعی برای تکمیل نیازهای بیمار در میان گذارند.

 

هوش مصنوعی (AI) برای اهداف درمانی و تحقیقاتی مختلفی از جمله تشخیص بیماری، مدیریت بیماری‌های مزمن، ارائه خدمات درمانی و کشف دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. فناوری هوش مصنوعی پتانسیل مراقبت از بیمار، فرآیندهای اداری سازمان‌های داروسازی و توانایی تشخیص بیماری را بهتر از انسان دارد. برنامه‌های بهداشتی هوش مصنوعی (AI) شرایطی را فراهم می‌کنند تا مردم بتوانند علائم بیماری خود را ارزیابی کرده و در صورت امکان از خود مراقبت کنند. سیستم‌های هوش مصنوعی (AI) کیفیت زندگی افراد را افزایش می‌دهند.  بیمارستان‌ها به دنبال راه‌حل‌های هوش مصنوعی برای افزایش صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهبود رضایت بیماران و برآوردن نیازهای پرسنلی و نیروی کار هستند.

 

همچنین بخوانید:

نقش سیستم اطلاعات جغرافیایی در استقرار بهینه سیستم های پزشكی از راه دور

سونوگرافی از راه دور: مروری بر فناوری موجود

استفاده از فناوری بلاکچین در پزشکی

 

بالا