کاربرد بلاکچین در امنیت بهداشت

حفاظت از سلامت همواره یکی از دغدغه های اصلی بشر بوده است. سیستم های فعلی سلامت و درمان علی رغم اهمیت جایگاه اجتماعی که دارند، برای مدیریت سوابق سلامت افراد، کند و پیچیده هستند و برای بخش های مختلف سازمانی هزینه های مازاد ایجاد می کنند و به صرفه نیستند. همچنین به سادگی در معرض خطا ها و سهل انگاری های انسانی قرار می‌گیرند. اما یکی از راه هایی که برای بهینه سازی عملکرد این حوزه وجود دارد، کاربرد بلاک چین است. از نظر کارشناسان حوزه ی سلامت و درمان، پتانسیل سازماندهی شدن از طریق فناوری بلاک چین را دارد. وقتی از کاربرد بلاک چین در بهداشت صحبت می کنیم، تبدیل و ارتقای سیستم های فعلی موجود در این بخش به بستری استانداردسازی شده برای مدیریت سوابق سلامت افراد، برجسته ترین چیزی است که در نظر داریم.
بلاک چین در سلامت می تواند مانند یک پایگاه داده عمل کند. یعنی سیستمی برای بایگانی کردن اطلاعات و سوابق بیماران بدون اینکه امکان حذف و تغییر وجود داشته باشد. پیشینه ی پزشکی شامل بیماری‌ها، داروهای مصرفی، مراکز درمانی مراجعه شده و حتی علت مراجعه.
چنین سیستمی برای حرفه‌ی حساس پزشکی که با سلامتی و زندگی انسان ها سر و کار دارد، کارایی بسیار بالایی دارد. همچنین بلاک چین در بهداشت و درمان، به روند پذیرش و درمان بیماران سرعت می‌بخشد و تعامل کادر درمان و بیماران را آسان‌تر می کند

کاربرد بلاکچین در امنیت بهداشت

توانایی بلاک چین برای نگه داشتن یک گزارش غیرمتمرکز و شفاف از تمام داده های بیمار، آن را به یک فناوری گسترده برای برنامه‌های امنیتی تبدیل می‌کند. علاوه بر این، در حالی که بلاک چین ایمن است، خصوصی نیز هست و هویت هر فردی را با کد های پیچیده و رمزنگاری شده پنهان می‌کند و از این رو بلاک چین در سلامت و درمان، می‌تواند از حساسیت داده‌های پزشکی محافظت کند. ماهیت غیرمتمرکز این فناوری همچنین به بیماران، پزشکان و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اجازه می‌دهد تا اطلاعات ثابتی را به سرعت و با ایمنی بالا به اشتراک بگذارند.
علاوه بر ساده‌ سازی فرآیند ثبت و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، یکی دیگر از موارد کاربرد بلاک چین در بهداشت و سلامت، دسترسی آسان‌تر و قوی تری است که به هر بیمار برای مشاهده سوابق پزشکی خود می‌‌دهند.
همچنین فناوری بلاک چین در بهداشت می‌تواند یک روش عالی، شفاف و قابل اعتماد برای بازرسی صنعت داروسازی در تمام مراحل زنجیره ی تامین، یعنی از زمان تولید تا عرضه باشد. این کاربرد بلاک چین در بهداشت می‌‌تواند راه حل کارآمدی برای مقابله با کلاهبرداری های مربوط به مافیای دارو و همچنین داروهای تقلبی را ارائه کند؛ همچنین بهره برداری از کاربرد بلاک چین در سلامت اگر با فناوری اینترنت اشیاء تلفیق شود، نگهداری و پیگیری شرایط مختلف دارو ها، مانند دما و رطوبت در مرحله ی انتقال یا محل نگهداری آن ها را به دقت عمل بالایی ممکن می‌سازد.
کاربرد دیگر بلاک چین در سلامت، مبارزه با جرایم و کلاهبرداری‌‌های رایج در زمینه بیمه‌ی بیماران است. طی گزارشی عنوان شده که این موضوع به طور سالیانه حدودا ۶۸ میلیارد دلار به سیستم سلامت و درمان آمریکا خسارت وارد می‌کند.
ساختار غیر قابل هک، ویرایش و حذف بلاک چین در بهداشت و درمان، این امکان را به مراکز درمانی می‌دهند که بتوانند به سازمان‌های بیمه لینک شوند و اطلاعات پزشکی و سوابق بیماری هر فرد را با سازمان بیمه اش به اشتراک بگذارند تا آنها بتوانند جلوی برخی از بی قانونی‌ها و کلاهبرداری ‌های رایج در زمینه بیمه را بگیرند. مانند خدمات غیر قانونی از جمله گرفتن هزینه در ازای جراحی هایی که انجام نگرفته است.
فناوری بلاک چین در سلامت و درمان، به واسطه ی پروتکل‌های قدرتمند و کارامدی که به روتین‌های قدیمی امنیت و سرعت می‌بخشند، در آینده‌ای نزدیک بستر زیرساخت خیلی از صنعت ها که هنوز با مشکلات روش‌های سنتی دست و پنجه نرم می‌کنند، خواهد شد و به زودی مورد پذیرش خیلی از سیستم‌های اداری و سازمانی قرارخواهد گرفت.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مهم‌ترین کاربرد های بلاکچین در بهداشت

کلیدی‌ترین کاربرد بلاک چین در بهداشت، ذخیره سازی و مدیریت داده هاست. برای مثال ایجاد پرونده‌های الکترونیک، ثبت اطلاعات و سپس امکان ردیابی سلامت هر بیمار. حساسیت بالای حوزه‌ی سلامت، بهداشت و درمان ایجاب می‌کند که این اطلاعات ثبت شده به درستی محافظت شوند و میزان دسترسی به آن ها به شکل ریزبینانه ای کنترل شود.
فناوری بلاک چین در سلامت و بهداشت، با دو مولفه ی رمزنگاری و تغییر ناپذیری، امنیت لازمه را تامین می‌کند و شفافیتی به فعالیت‌های انجام شده در سیستم اضافه می‌کند و در نتیجه یک سیستم کارآمد هم برای پزشکان و هم برای بیماران به ارمغان می آورد. موسسات بهداشتی با بهره‌برداری از پتانسیل این فناوری می‌توانند تراکنش‌های رایانه‌ای را در بلوک ها در یک دفتر کل توزیع شده تغییرناپذیر ثبت کنند که پس از ثبت و انتشار قابل تغییر نیستند. فناوری بلاک چین همچنین غیرمتمرکز است، که وابستگی به شخص ثالثی مورد اعتماد را برای تسهیل تراکنش‌ها از بین می‌برد و مشتریان و سایر کاربران بلاک چین را قادر می‌سازد تا مالکیت داده‌هایی را که در شبکه وارد می‌کنند، در دست بگیرند. در نتیجه می‌توان گفت یکی دیگر از موارد کاربرد بلاک چین در بهداشت و تامین ایمنی تراکنش‌های سیستم از این طریق عمل می‌کند که هر یک از کاربران یا مشتریان نسخه‌ای مخصوص به خود از اطلاعات را دارند. در حقیقت معماری همتا به همتای بلاک چین این اجازه را به کاربران می‌دهد که از طریق ذخیره شدن داده‌ها در کامپیوتر ‌های متفاوت با بروزرسانی پرونده‌ی یک بیمار با تمام کپی‌های آن اعتبارسنجی صورت بگیرد.
بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷، بیش از ۱۷۶ میلیون پرونده بیمار در معرض هک و حمله به داده ها قرار گرفتند. عاملان اطلاعات کارت اعتباری و بانکی و همچنین سوابق آزمایشات سلامت را به سرقت بردند. جای تعجب نیست که ایمن نگه داشتن داده‌های مهم پزشکی مربوط به هر بیمار، محبوب ترین کاربرد بلاک چین در بهداشت است که به صنعت پزشکی برای پذیرش این فناوری انگیزه ی قابل توجهی می دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

2022 سال CURE خواهد بود؛ با این توکن حوزه سلامت بیشتر آشنا شوید

یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در نتیجه این بیماری همه گیر و وحشتناک رخ داد، به وجود آمدن پروژه و توکن CURE بود. در ماه اکتبر و پس از ورودش به این عرصه، به دلیل آنکه یک توکن خیریه بود و برای حمایت و آگاهی از تحقیقات مربوط به کودکان سرطانی به وجود آمده بود، CURE موفقیت زیادی را کسب کرد. همچنین این پروژه خیریه ای بود که کلاهبرداری نبود.

پس از ورود، پروژه CURE موفق شد با سرعت زیادی به اوج 52 میلیون دلاری برسد. این پروژه بیش از 400 هزار دلار سرمایه برای کودکان سرطانی جمع آوری کرد که بیشتر آن صرف اهداف خوبی مانند کمک به کودکان با بیماری های صعب العلاج، یا باز نگه داشتن موسسات تحقیقاتی شده است که دولت بودجه ای را صرف آنها نمی‌کند. سفیرانی مانند هنرمند فروشنده پلاتینیوم با نام Majestic Drama به پروژه CURE پیوستند و این پروژه قابلیت استیکینگ خود را منتشر کرد. همچنین جیکوب بکلی مدیرعامل این مجموعه نیز CURE Pay را ساخت تا هر کسی بتواند تنها با استفاده از تلفن همراهش یا کارت بانکی خود توکن CURE را خریداری کند.

CURE در مسیر خود با مشکلاتی نیز رو به رو شد و مقداری از تسلط خود بر بازار را از دست داد. اما تمرکز اصلی تیم این پروژه و مدیرعامل آن متزلزل نشده است. در حالی که سال 2021 سکانس پایانی خود را نیز به نمایش گذاشت، CURE با امید به بهتر بودن سال 2022 افق های روشنی را پیش روی خود می‌بیند.

 

2022 سال CURE خواهد بود

در ماه فوریه، CURE با مسابقات رالی نسکار (NASCAR) همکاری خواهد کرد. در کل فصل مسابقات، این پروژه اسپانسر بهترین تیم این دوره خواهد بود و ماشینی با طراحی مرتبط با CURE را نیز در این مسابقات خواهد داشت. با این حال به دلیل میلیونی بودن حامیان CURE نمی‌توان فاش کرد که اسپانسر کدام تیم خواهد بود. اگر این دلایل کافی نیست، این را نیز مدنظر قرار دهید که CURE قصد دارد در وبسایت نسکار کنار کوکا کولا قرار گیرد. همچنین در ماه سپتامبر کل این سازمان قرار است به آگاهی درباره کودکان سرطانی اختصاص یابد و CURE نماد اصلی آن خواهد بود.

سال 2022 همچنین سال ایجاد زنجیره CURE یا CURE CHAIN  نیز هستبلاک چینی که خود را وقف ایجاد تعادل در مقیاس جهانی برای دسترسی به سلامتی و همچنین فراهم کردن یک سیستم غیر متمرکز برای به اشتراک گذاشتن داده های مربوط به تحقیقات خواهد کرد تا برای بیماری ها امکان درمان و معالجه را بسیار سریع تر از دیگر روش ها فراهم کند. این بلاک چین جدید و انقلابی قرار است توسط یکی از کارشناسان برجسته جهان ساخته شود. این فرد که نام وی بعدا فاش خواهد شد توانایی و مهارتی بیش از آنچه نیاز هست را در اختیار دارد تا بتواند شبکه ای عالی را بسازد. زنجیره CURE پس از ساخته شدن در فاز بتا قرار خواهد گرفت و توسط مراکز تحقیقاتی در آمریکا مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

پروژه CURE برای آینده نه چندان دور، صرافی های متمرکز را نیز در رادار خود قرار داده است و در زمان نگارش این مطلب نیز در حال بازاریابی برای پروژه خود است. پس دور از ذهن نیست که در هفته های آتی شاهد لیست شدن آن در یک صرافی باشیم. لازم به ذکر است که پس از لیست شدن در چند صرافی CURE به دنبال لیست شدن در صرافی بزرگ بایننس خواهد رفت.

در نهایت نیز در سال 2022 شاهد افزایش چشمگیر هدایا خواهیم بود. در حقیقت CURE عهد کرده است که میلیون ها دلار را به مراکز تحقیقاتی سرطان ها اهدا کند. با این همه، مهم نیست که پروژه چه مقدار رشد خواهد کرد، مهم آن است که هیچگاه دلیل آغاز کار خود یعنی کمک به سلامت جهان مخصوصا کودکان را فراموش نخواهد کرد.

CURE از این جهت در فضای ارزهای دیجیتال متفاوت است که قصد دارد سرمایه گذاران را ثروتمند کند اما در عین حال به بهبود جهان نیز کمک کند. بر کسی پوشیده نیست که انسان ها همواره در حال بیمارتر شدن هستند و مراکز درمانی متمرکز نیز کار به خصوصی در این باره انجام نمی‌دهند و در حقیقت گاهی دلیل این مشکلات و بیماری ها نیز هستند. تنها عنصر لازم برای حل این مشکل یک ایده خردمندانه و سپس همکاری با افراد مختلف برای زنده کردن ایده است. لازم به ذکر است که شما نیز هیچ مشکلی برای داشتن یک ایده بزرگ و تکان دهنده در سطح جهان ندارید. این اتفاقی است که برای CURE در حال رخ دادن است.

پروژه CURE تا زمانی که به تمام اهداف خود نرسد، دست بردار نخواهد بود و لازم به ذکر است که تمام استعدادهای لازم، منابع و نقشه راه مورد نیاز برای تحقق این اهداف بشر دوستانه را نیز در اختیار دارد.

 

منبع: acochain و factcoins

 

همچنین بخوانید:

آینده مراقبت های بهداشتی از راه دور و مراقبت از بیمار در متاورس

سلامت الکترونیک و پرونده الکترونیک سلامت

پنج پیش بینی برای مراقبت های بهداشتی در سال 2022

بالا