مدتی است که تحول دیجیتال سلامت آغاز شده است!

شکی نیست که آینده‌ی سلامت با تکنولوژی‌های دیجیتال گره خورده و بیش از یک دهه است که صاحب‌نظران نوید تحولاتی اساسی را در حوزه‌ی سلامت می‌دهند. سال‌ها پیش تکنولوژی‌های سلامت دیجیتال بیشتر به عنوان ابزارهایی نه چندان ضروری و در برخی موارد تجملاتی در نظر گرفته می‌شد، اما امروزه جایگاه این تکنولوژی‌ها بسیار تغییر کرده است؛ گرچه توانمندی‌های این تکنولوژی‌ها نیز نسبت به گذشته بسیار پیشرفته‌تر و کارآمدتر شده است اما نیازهای درون سیستم سلامت، پیش‌ران‌های اصلی سرعت‌گیری این تحولات بوده است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

اکنون دو عامل اصلی وجود دارند که تحول دیجیتال سلامت را با سرعت بیشتری به پیش می‌رانند:

نخست هزینه‌های رو به افزایش سیستم سلامت و نیاز به استفاده از راهکارهای مبتنی بر تکنولوژی برای کاهش و مدیریت هزینه‌ها

و دوم افزایش روزافزون فاصله میان نیاز و انتظار مردم نسبت به خدماتی که سیستم سلامت ارائه می‌دهد.

هرچند که همچنان تصویری که از آینده‌ی تحول دیجیتال سلامت ارائه می‌شود ما را بیشتر به یاد فیلم‌های علمی تخیلی می‌اندازد، به‌نظر می‌رسد که اکنون در برهه‌ای تاریخی برای حوزه‌ی سلامت قرار داریم. در سال‌های پیشین تمام زیرساخت‌ها از جمله فناوری، قانونی، نگرشی و فرهنگی شکل گرفته است تا در این زمان تحول دیجیتال سلامت بتواند با بیشترین سرعت و قدرت، تمام جنبه‌های سیستم‌های سلامت را تغییر دهد.

در واقع تحول دیجیتال سلامت در یک بازه‌ی زمانی چند ساله به وقوع می‌پیوندد. در سال‌های پیش ما شاهد فراهم شدن زیرساخت‌های این تحول بودیم و اکنون که این زیرساخت‌ها آماده‌ی بهره‌برداری شده است، وارد مرحله‌ی بدون بازگشتی از تحولات شده‌ایم.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

چرا باید برای تحول دیجیتال سلامت آماده شویم؟

بسیاری از افرادی که در مورد تحول دیجیتال سلامت می‌شنوند، تصور می‌کنند که تغییراتی در سیستم سلامت ایجاد خواهد شد و شاید برخی از نقش‌ها و شغل‌های امروزی تغییر کند اما واقعیت اینگونه نیست. برای آن‌که بهتر متوجه شویم که تحول دیجیتال سلامت با حوزه‌ی سلامت چه خواهد کرد، می‌توانیم آن را به سونامی تشبیه کنیم. برخلاف تصور عموم، این تحولات مانند یک رگبار یا سیلی کوتاه نخواهد بود و تمامی ساختارها و ابعاد حوزه‌ی سلامت را یکی پس از دیگری تغییر خواهد داد.

حال که چنین تحول عظیمی که بدون شک نقش و جایگاه تمامی ذینفعان به‌ویژه پرسنل بهداشتی درمانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد در پیش است، برای آنان که می‌خواهند همچنان در نقش خود باقی بمانند یا حتی نقش‌هایی جدید و شاید بهتری را به‌دست بیاورند، لازم است که برای وقوع این تحولات آماده باشند.

زمانی که تحولاتی این چنین در یک حوزه رخ می‌دهد، احتمال بسیاری وجود دارد که ملاک‌های برتری افراد و فعالان حوزه دست‌خوش تغییرات زیادی شود. افرادی که پیش‌تر از نظر سیستم و خدمات‌گیرندگان ارزشمند تلقی می‌شدند، اکنون با ملاک‌های جدید سازگار نیستند و تا بخواهند خود را با این شرایط تطبیق دهند، دیگران این برتری را از آن خود کرده‌اند.

اما مشکل اینجاست که هیچ‌کس دقیق نمی‌داند که ملاک‌های برتری در دوران پس از تحول دیجیتال سلامت چه خواهد بود و چه مواردی ارزش به حساب می‌آیند، اما براساس تصویری که از چشم‌انداز این تحول متصور هستیم و تغییراتی که در دیگر حوزه‌ها رخ داده است، می‌توان پیش‌بینی کرد که شاید برخی توانمندی‌ها و مهارت‌ها بتوانند به افراد کمک کنند تا در نقش‌های تازه همچنان بدرخشند و یا حتی نقش‌هایی مناسب‌تر برای خود بیابند.

ما در این مقاله توصیه‌هایی کلی را برای آمادگی بیشتر پرسنل بهداشتی درمانی برای ورود به دو‌ره‌ی پس از تحول دیجیتال سلامت ارائه داده‌ایم . بی‌شک هر چه در جریان این تحول پیش می‌رویم ماهیت و ساختار آن بیشتر نمایان می‌شود و در نتیجه می‌توانیم دقیق‌تر در مورد آن سخن بگوییم، اما ممکن است که در آن زمان برای بسیاری از افراد دیر شده باشد. هرچه زودتر خود را برای ورود به دوره‌ی تحول سلامت دیجیتال آماده نمایید، احتمال شکست خود را کاهش و شانس برتری خود را افزایش می‌دهید.

به پرسنل بهداشتی درمانی و دانشجویان علوم پزشکی توصیه می‌شود که موارد زیر را برای آمادگی بیشتر در دوره‌ی تحول دیجیتال سلامت و پس از آن مورد توجه قرار دهند:

  1. از ابزارهای دیجیتال و سلامت دیجیتال موجود استفاده نمایید تا با آن‌ها آشنایی داشته باشید.
  2. از آموزش‌های دانشگاهی و رسمی انتظار نداشته باشید شما را برای آینده آماده نمایند، خودتان باید دست به‌کار شوید.
  3. روندهای تکنولوژی‌های دیجیتال روز و کاربردهایی را که برای آن‌ها در حوزه‌ی سلامت پیش‌بینی شده است، بشناسید.
  4. برای استفاده از تکنولوژی‌های سلامت دیجیتال پیش‌قدم شوید تا پذیرش بیشتری برای استفاده از آن‌ها پیدا کنید.
  5. در صورت امکان مهارت و توانمندی در زمینه‌ی تکنولوژی‌های دیجیتال یا سلامت دیجیتال به‌دست آورید تا متمایز شوید.

 

همچنین بخوانید:

فواید پرونده الکترونیک سلامت

فناوری هولوپورت در مراقبت های بهداشتی از راه دور

صنعت انفورماتیک پزشکی

بالا