معرفی دستگاه های تشخیصی قابل حمل برای مراقبت از بیماران

اگرچه اسکنرهای قابل حمل پزشکی همچون Tricorder دکتر McCoy در حال حاضر یک رؤیا است اما ممکن است در آینده توسط نوآوران سلامت دیجیتال مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله قصد داریم دستگاه‌های تشخیصی قابل حمل که در حال حاضر در بازار وجود دارد و خرید آنها ممکن است در مراقبت از بیماران مؤثر باشد را معرفی کنیم.

 

معرفی دستگاه های تشخیصی قابل حمل برای مراقبت از بیماران

 

Tricorder پزشکی دکتر McCoy در فیلم Star Trek، که می‌تواند یک بیمار را اسکن کند و بلافاصله علائم حیاتی اولیه، پارامترهای سلامتی و تشخیص خود را بگوید رؤیای بسیاری از پزشکان است. در سال 2012، کوالکام (Qualcomm) رقابت Tricorder XPRIZE با جایزه چند میلیون دلاری را برگزار کرد. این چالش اخیراً با معرفی دو برنده به پایان رسید. از 300 تیمی که به چالش Qualcomm Tricorder XPRIZE پیوستند، دستگاه‌های پزشکی Final Frontier به عنوان برنده، 2.5 میلیون دلار و گروه Biomarkers Dynamical Biomarkers به عنوان گروه دوم 1میلیون دلار در مراسمی در تاریخ 12 آوریل 2017 دریافت کردند.

اگر به DxtER ساخت گروه برنده یعنی دستگاه‌های پزشکی Final Frontier توجه کنید، مجموعه‌ای از ابزارهای تشخیصی پزشکی غیر تهاجمی را می‌بینید که همه در یک دستگاه اسکنر جمع شده‌اند. این دستگاه ضربان قلب، فشار خون، میزان تنفس، دمای بدن و سطح اشباع اکسیژن خون را اندازه گیری می‌کند. با این حال کسانی که قصد خرید این ابزار را دارند، هنوز باید سال‌ها منتظر بمانند تا چنین دستگاهی وارد بازار شود. در واقع این استارت‌آپ قصد دارد از جایزه 2.5 میلیون دلاری خود برای اجرای آزمایش‌های بالینی روی 500 بیمار استفاده کند. دیگر فینالیست، گروه Biomarkers Dynamical، ابزاری معرفی کرد که آزمایش‌های مختلف خون را همراه با حسگرهای اندازه‌گیری علائم حیاتی ارائه می‌دهد. درواقع رقابت کنندگان در XPRIZE تلاش می‌کردند یک فرآیند تشخیص ساده ارائه دهند.

 

دستگاه‌های تشخیصی قابل حمل موجود در بازار

 

اگر چه دستگاه‌های فوق می‌توانند بسیاری از علائم حیاتی و پارامترهای سلامت را اندازه‌گیری کنند، اما استفاده از Tricorder پزشکی دکتر McCoy هنوز بسیار دور از واقعیت است. هرگونه نوآوری در زمینه بهداشت دیجیتالی قابل حمل که موجب تشخیص سریع‌تر، دقیق‌تر و ارزان‌تر شود، در ایجاد مراقبت‌های ویژه، حیاتی است. این افتضاح است که در قرن 21، ما هنوز هم باید وقت صرف و تلاش کنیم تا علائم حیاتی اندازه‌گیری شود. دستگاه‌های تشخیصی قابل حمل مفهومی هستند که به منظور پشتیبانی و توسعه بیشتر به کار می‌روند.

 

دستگاه‌های تشخیصی قابل حمل

 

1) گوشی طبی دیجیتال

پزشکان همیشه از گوشی طبی برای تشخیص شرایط متداول، از آسم و التهاب ریه تا سرماخوردگی استفاده می‌کنند. گوشی طبی مدرن تبدیل به نمادی از یک پزشک شده است. گوشی‌های طبی قدیمی به گوشی‌های جدید دیجیتال ارتقا پیدا کردند تا نیازهای قرن بیست و یکم را برآورده کنند.

 

الف) Clinicloud

یکی از بهترین دستگاه‌های بهداشت دیجیتال در بازار. این وسیله کوچک، واقعاً ساده، قابل حمل و هوشمند است. و اجازه می‌‌دهد تا بیماران و پزشکان ضربان قلب را اندازه‌گیری و صدای قلب و ریه‌ها را به طور خودکار در برنامه کاربردی ذخیره کنند. از آنجا که این ابزار فناوری مادون قرمز را با اتصال بلوتوث ترکیب می‌کند، می‌توانید اندازه گیری‌ها را برای یک متخصص از راه دور ارسال کنید، یا آنها را برای مقایسه ذخیره کنید. Clinicloud همچنین دارای یک دماسنج است و می‌تواند دما را بلافاصله و بدون تماس پوستی بخواند.

 

ب) Eko Core

گوشی طبی دیجیتالی Eko Core بسیار به Clinicloud شباهت دارد. این نیز کوچک و قابل حمل است و براحتی در جیب پزشکان جا می‌شود. استفاده از آن واقعاً ساده است و اندازه گیری‌های هوشمند را انجام می‌دهد: ثبت صدای قلب، ریه و سایر صداها. با Eko Core، متخصصان پزشکی نیز قادر به ذخیره، پردازش و به اشتراک گذاری داده‌های صوتی با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه خود هستند. تفاوت بین دو ابزار این است که Eko Core در حالت آنالوگ نیز کار می‌کند، به این معنی که می‌تواند همچون گوشی‌های طبی سنتی عمل کند.

 

2) ECG تک کاناله

الف) WIWE

Wiwe یک حسگر هوشمند با استفاده از یک الگوریتم منحصر به فرد و هوشمند است که ویژگی‌های موج ECG را برای محاسبه خطر سکته و ایست ناگهانی قلب ارزیابی می‌کند. این وسیله نه تنها اطلاعات دقیق در مورد ECG، سطح اکسیژن خون و فعالیت‌های مختلف فیزیکی را ارائه می‌دهد، بلکه با استفاده از عملکرد گام شمار کمک می‌کند تا خطر بیماری‌های قلبی کاهش یابد. با توجه به قابلیت اتصال به ابزار هوشمند، نه تنها کاربر بلکه افراد انتخاب شده (عزیزان و بستگان) می‌توانند بلافاصله از هر چیزی شبیه ایست ناگهانی قلب آگاه شوند.

 

ب) Kardia ساخت شرکت AliveCor

Alivecor شرکتی است که نخستین دستگاه دیجیتال سلامتی که تا به حال دیده و استفاده شده را تولید کرده است. Kardia یک ضبط کننده ECG پزشکی و دارای تأییدیه FDA است. این وسیله تنها اندکی ضخیم‌تر از کارت اعتباری است. گزینه پیش فرض برای نظارت بر قلب این است که یک ضبط 30 ثانیه داشته باشید سپس تشخیص درستی از ضربان قلبتان به شما ارائه می‌دهد. این بدان معناست که بلافاصله به شما می‌گوید که آیا ECG شما طبیعی است یا اینکه احتمال انقباض بی‌نظم رشته‌های عضلانی دهلیزی وجود دارد یا اینکه ممکن است برخی از خطرات غیرطبقه بندی شده همچون انقباض زودرس دهلیزی (PAC) یا انقباض زودرس بطنی (PVC) را تجربه کنید.

 

3) ECG چند کاناله- ECG Dongle

مانیتورهای ECG بالا تک کاناله هستند که معمولاً به عنوان نوارهای ریتمی شناخته می‌شوند. در حالی که ECG چند کاناله (معمولاً 12 کاناله) اطلاعات را از چشم‌اندازهای مختلف ثبت می‌کند و تصویر کاملتری از فعالیت الکتریکی آن ارائه می‌دهد. در حالی که هر دو نوع نظارت بر ECG مناسب هستند، تنها یک ECG چند کاناله برای دستگاه‌های هوشمند موجود در بازار وجود دارد: ECG Dongle که توسط شرکت روسی Northavind توسعه یافته است. این وسیله در دو نسخه به بازار عرضه شده است: یکی برای کاربران عادی ​​و دیگری برای متخصصان پزشکی. این گجت داده‌های قلب را برای کاربران عادی از طریق 6 کانال استاندارد (I، II، III، aVR، aVL، AVF( و برای متخصصین پزشکی از طریق 12 کانال استاندارد محاسبه می‌کند. اگر چه ECG Dongle به خوبی کار می‌کند اما هیچ تأییدیه‌ای از FDA یا هر سازمان نظارتی مراقبت‌های بهداشتی ندارد.

 

4) حسگرهای چند منظوره

الف) Viatom Checkme Pro

این احتمالاً نزدیکترین دستگاه به tricorder پزشکی است. این حسگر واقعاً چند منظوره است: به عنوان یک ردیاب سلامتی (همچون یک حسگر پوشیدنی) کار می‌کند، ECG (الکتروفیزیولوژی قلب شما) را ثبت می‌کند، میزان اشباع اکسیژن خون شما و تعداد گام‌هایی که شما در طول روز برمیدارید را اندازه می‌گیرد، به عنوان یک دماسنج، ردیاب فشار خون ، نظارت بر خواب و یادآوری عمل می‌کند. این کاملاً یک بسته همه جانبه است. نیازی به گفتن نیست که قابل حمل، بسیار سبک و دستی است و انتقال اطلاعات به صورت بیسیم انجام می‌شود. افزون بر این دارای تأییدیه FDA است.

 

ب) حسگر نظارت بر خواب Viatom O2

اگر چه O2 Sleep Monitor نخستین بار به عنوان یک دستگاه برای ردیابی خواب توسعه یافت، می‌تواند بسیاری از علائم حیاتی و پارامترهای سلامت را اندازه‌گیری کند. این گجت میزان اکسیژن خون، ضربان قلب و همچنین حرکات شما را کنترل می‌کند. هنگامی که میزان اکسیژن خونتان خیلی پایین میرود (برای نمونه کمتر 90٪)، عملکرد لرزهای کوچک (ویبره) آن کمبود اکسیژن را نشان می‌دهد. افزون بر این، این یک دستگاه واقعاً راحت برای ردیابی خواب است.

 

5) دماسنج – Wishbone

اگرچه دماسنج هوشمند Wishbone برای اندازه‌گیری دمای بدن بچه‌های کوچک طراحی شده است، اما می‌توانید از آن برای اندازه‌گیری میزان دمای غذای کودکتان یا درجه حرارت محیط نیز استفاده کنید. این وسیله غیر تهاجمی، قابل اعتماد و همه کاره با بسیاری از برنامه‌های کاربردی کار می‌کند، اما دارای تأییدیه FDA نیست.

 

6) اندازه‌گیری فشار خون- Withings

تعداد بسیاری دستگاه اندازه‌گیری فشار خون در بازار وجود دارد، اما تعداد اندکی از این دستگاه‌های دیجیتالی با دستگاه‌های هوشمند ارتباط برقرار می‌کنند. دستگاه اندازه‌گیری فشار خون Withings یک استثنا است: آسان برای استفاده، شیک، دارای تأییدیه FDA ، بیسیم و دیجیتال. به سادگی کاف را به خود وصل کنید، دستگاه را روشن و برنامه Health Mate به طور خودکار راه‌اندازی می‌شود. این برنامه بازخورد فوری بر اساس توصیه‌های بین‌المللی برای فشار خون ارائه می‌دهد. از آنجا که پیگیری در طول زمان درک بهتری از سلامت قلب فراهم می‌کند، برنامه Health Mate تمام فشار خون‌های اندازه‌گیری شده را ذخیره می‌کند. افزون بر این یک نمودار ساده برای درک بهتر ایجاد می‌کند.

 

ویژگی دستگاه‌های تشخیصی قابل حمل پزشکی

 

همزمان با پیشرفت‌های سلامت دیجیتال، تعداد زیادی دستگاه جدید وجود خواهد داشت و ما به کمک سازمان‌های نظارتی همچون FDA نیاز داریم تا تلاش‌های خود را برای فیلتر موارد قابل اعتماد و دقیق انجام دهند.

بالا