پزشکی از راه دور

آنچه امروزه به عنوان پزشکی از راه دور یا تله‌مدیسن می‌شناسیم، از دهه 1950 آغاز شد. زمانی که چند سیستم بیمارستانی و مرکز درمانی دانشگاهی شروع به یافتن راه‌ها‌یی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تصاویر از طریق تلفن داشتند. در یکی از اولین موفقیت‌ها، دو مرکز درمانی در پنسیلوانیا توانستند تصاویر رادیولوژی را از طریق تلفن ارسال کنند.

در آغاز، پزشکی از راه دور بیشتر برای ارتباط پزشکان و متخصصان در دو مکان متفاوت استفاده می‌شد. در طول چندین دهه‌ی بعد، تجهیزات لازم برای انجام ویزیت‌های از راه دور گران‌قیمت و پیچیده بودند، بنابراین استفاده از این روش، گرچه در حال رشد بود، اما محدود بود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

ظهور عصر اینترنت تغییرات عمیقی در پزشکی از راه دور به وجود آوردگسترش دستگاه‌های هوشمند، قابلیت انتقال ویدئو باکیفیت بالا، امکان ارائه‌ی خدمات پزشکی از راه دور به بیماران در خانه‌ها، محل کار، یا آسایشگاه سالمندان جایگزین برای مراجعه‌ی حضوری در دریافت مراقبت‌های اولیه و تخصصی شد.

پزشکی از راه دور (telemedicine)  که به آن سلامت از راه دور یا پزشکی الکترونیک نیز گفته می شود، ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی از راه دور، از جمله آزمون ها و تله ویزیت ها، بر روی زیرساخت های مخابراتی است. پزشکی از راه دور به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا بدون نیاز به مراجعه حضوری، بیماران را ارزیابی، تشخیص و درمان کنند. بیماران می توانند با استفاده از گوشی همراه یا لپ تاپ خود یا با مراجعه به یک کیوسک اختصاصی از راه دور با پزشکان از خانه خود ارتباط برقرار کنند. برای بیمارانی که در خانه هستند، یک معاینه پزشکی از راه دور معمولی شامل دانلود یک اپلیکیشن یا تماس با شماره پزشک از راه دور است که معمولاً توسط مطب پزشک مراقبت های اولیه یا کارفرمای بیمار به عنوان بخشی از مزایای سلامتی ارائه می شود. پس از به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد سابقه پزشکی و علائم، بیمار از راه دور به یک پزشک متصل می شود. بر اساس ارزیابی پزشک، تماس با دریافت دستورالعمل‌های بیشتر به بیمار پایان می‌یابد - مانند مصرف داروهای بدون نسخه، پر کردن نسخه، رفتن به بیمارستان یا تعیین قرار ملاقات بعدی.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مفهوم پزشکی از راه دور و سلامت از راه دور می تواند برای ارائه دهندگان و پزشکان با توجه به پذیرش بخصوص کند فناوری در مراقبت های بهداشتی جدید باشد. با این حال، پیشرفت مداوم در فناوری و نوآوری مراقبت های بهداشتی، قابلیت استفاده آن را به میزان زیادی گسترش داده است. علاوه بر این، تقاضا از سوی نسل جدید جمعیت فناوری به دلیل راحتی، صرفه جویی در هزینه و ویژگی های هوشمندی که به همراه دارد، پذیرش سریع آن را تحت فشار قرار داده است. اکنون این مسئله زمان است که سیستم مراقبت های بهداشتی، گروه های پزشکی، ارائه دهندگان و حتی پزشکان انفرادی، تله مدیسن را به عنوان بخشی از ارائه خدمات پزشکی خود ادغام کنند.

بسیاری از تعاریف نشان می‌دهند که تله مدیسن یک علم باز و دائماً در حال تکامل است، زیرا پیشرفت‌های جدید در فناوری را در بر می‌گیرد و به نیازها و زمینه‌های بهداشتی در حال تغییر جوامع پاسخ می‌دهد و منطبق می‌شود. برخی پزشکی از راه دور (تله مدیسین) را از سلامت از راه دور (تله هلث) متمایز می کنند که اولی فقط به ارائه خدمات توسط پزشکان محدود می شود و دومی به معنای خدمات ارائه شده (تله ویزیت پزشکی) توسط متخصصان بهداشت به طور کلی، از جمله پرستاران، داروسازان و دیگران است. 

 

همچنین بخوانید:

تله مدیسین برای درمان درد مزمن

مروری بر تله نفرولوژی

آشنایی با ده اصل کلیدی سلامت الکترونیک

بالا