آینده پزشکی در گوشی هوشمند شماست

در طول دهه های اخیر گوشی های تلفن همراه هوشمند به طرز بنیادینی جنبه های مختلفی از  زندگی ما را از بانکداری تا خرید دگرگون ساخته اند؛ اکنون این دگرگونی وارد حوزه پزشکی شده است که آن را تله مدیسین (پزشکی از راه دور) مینامیم.

پیشرفتی عظیم در حوزه ارتباط پزشکان و بیماران در فواصل دور با کمک تکنولوژی!  با فناوری های نوین دیجیتال، یارانش ابری و یادگیری ماشینی، گوشی های هوشمند درمانی پزشکی قرار است تمام جنبه ای های مراقبت های بهداشتی را کاملا دگرگون سازد و نتیجه نهایی این دگرگونی این خواهد بود که شما به عنوان بیمار برای اولین بار به مرکز صحنه قرار می گیرید.

با انقلاب به وجود آمده در صنعت گوشی های هوشمند و پیدایش سری جدیدی از ابزارهای قدرتمند نظیر اتصالی که می تواند عفونت گوش را تشخیص دهد یا ضربان قلب را کنترل کند، می توانند میزان مراجعه ما به پزشکان  و هزینه های مربوطه را کاهش داده، سرعت مراقبت های پزشکی را افزایش داده و قدرت بیشتری به بیمار دهند. آواتار های دیجیتالی نمیتوانند جای پزشکان را بگیرند، شما هنوز نیازمند دیدن و حضور پزشکان هستید اما ماهیت رابطه پزشک و بیمار تغییر میکند.

تمام این موارد مسائل مهمی را در مورد هک شدن اطلاعات و حفظ حریم شخصی مطرح می کند که هنوز به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته اند و دقت و صحت همه این ابزار نیاز به آزمایش و بررسی دارند. مردم نیز حق دارند نگران این مسئله باشند که رابطه بین بیمار دکتر در حال از بین رفتن است، کاهش لمس انسان در طب می باشد. اما  به هر صورت این تحول است در حال حاضر در راه است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

بیایید فرض کنیم شما دچار یک ضایعه پوستی شده اید که نیاز به بررسی و نظر پزشک دارد؛ امروزه شما می توانید با گرفتن یک عکس از آن و دانلود  یک برنامه تصویر مورد نظر را پردازش کرده و در عرض چند دقیقه، یک الگوریتم کامپیوتری به شما تشخیص شما را ارسال می کند. این پیام می تواند شامل گام های بعدی، مانند معرفی یک پماد موضعی یا مراجعه به یک متخصص پوست برای ارزیابی بیشتر باشد. گوشی های هوشمند در حال حاضر می تواند فشار خون شما را اندازه گرفته و یا حتی نوار قلب شما را بگیرد. برنامه های ECG توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده برای استفاده کاربران و بسیاری از مطالعات بالینی مورد تایید قرار گرفته است.

در حال حاضر، در هر زمان از روز یا شب، در آمریکا این امکان وجود دارد تا فرد بیمار با پرداخت حدود 30-40 $ از طریق بیمه درمانی، یک مشاوره پزشکی از طریق گوشی هوشمند تقاضا و دریافت کند. این کار ممکن است در حال حاضر به نظر می رسد عجیب و غریب و غیر ممکن برسد، اما چند شرکت مشاوره بزرگ از جمله Deloitte و PricewaterhouseCoopers پیش بینی می کنند که ویزیت مجانی در آینده نزدیک در آمریکا روندی رایج خواهد بود. داشته است. شرکت Deloitte می گوید که به عنوان بسیاری از یک در شش بازدیدکننده داشته است دکتر در سال2014 از هر 6 ویزیت پزشکی در آمریکا یک ویزیت به شکل مجازی صورت گرفته است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

به علاوه با استفاده از حسگر های بی سیم پوشیدنی شما میتوانید با استفاده از گوشی هوشمند خود داده های پزشکی لازم مانند میزان قند خون، اکسیژن خون وضربان قلب خود را تهیه کنید. یا اگر نگران عفونت گوش کودک خود  هستید یک اتصال خاص به گوشی شما به شما امکان اجرای یک آزمایش گوش  ساده را می دهد که شما به کمک آن بدون نیاز به مراجعه به پزشک کودکان می توانید به سرعت مشکل مربوطه را تشخیص دهید.

این نوآوری ها تنها آغاز راه نقش گوشی های هوشمند در پزشکی هستند. در دو سال آینده بسیاری از ساعت های هوشمندی استفاده خواهند کرد که به طور مداوم فشار خون و علائم حیاتی فرد را اندازه می گیرند. با به همراه داشتن واحدهای نظارت کننده علائم حیاتی روی مچ دست افراد اتاق خواب افراد جای اتاق های بیمارستان که با هزینه ای بالای خود مناطقی با ریسک بالا درزمینه عفونت های جدی و مشکلات دیگر هستند را می گیرد. در نتیجه به جز اتاق های ICU و اتاق های عمل و اورژانس، بیمارستان های آینده فضاهایی بدون اتاق های شخصی تنها جهت کنترل داده های دریافتی بیماران از راه دور خواهند بود.

دیگر سنسور های پوشیدنی در حال تهیه و تولید هستند که در این زمینه نقش بسزایی خواهند داشت مانند گردنبندهایی که عملکرد قلب شما را تحت نظر می گیرد و مقدار مایع درون ریه شما را اندازه می گیرد، لنز های چشمی که میزان قند خون شما را اندازه می گیرند و دست بند هایی که امواج مغزی شما را تحت نظر دارند. روزی خواهد رسید که جوراب یا کفش بیمار پارکینسون او را از عملکرد و میزان تاثیر داروهایش مطلع خواهد شاخت.

مهمه ما از تاثیر محیط پیرامون خود و تاثیر آن روی سلامت خود آگاهیم اما اندازه گیری این تاثیرات و میزان آسیب آنها کار آسانی نیست. اما حسگر های برای گوشی های هوشمند در حال ساخت هستند که میزان در معرض قرار گرفتن تشعشعات رادیو اکتیو، آلودگی هوا و میزان آفت کش های درون غذای شما را اندازه خواهند گرفت.

این تنها بیمارستانها نیستند که در حال تغییر در نتیجه این نو آوری ها هستند بلکه آزمایشگاه ها نیز از این امر متاثر خواهند بود. گوشی های هوشمند به زودی شما را قادر خواهند ساخت تا یک سری از تست های روتین آزمایشگاهی را در خانه خود انجام دهید.

در کنار تمام این پیشرفت ها تمامی دستگاه های پیچیده تصویر برداری پزشکی در حال کوچک شدن و مینیاتور سازی شدن  هستند. دستگاه های سونو گرافی دستی همکنون در حال استفاده اند و برخی از دانشکده های پزشکی آنها را به جای استتسکوپ برای دانشجویان خود سفارش می دهند.

با وجود تمام این ابزار جای تعجبی ندارد که می توانیم در مورد احتمال «پزشکی بدون پزشک» صحبت کنیم، البته این به این معنا نیست که پزشکان ازاین جریان حذف خواهند شد بلکه بیماران بیشتر در درمان خود سهیم خواهند بود و کنترل بیشتری روی امور مربوط به سلامت خود خواهند داشت.

از گذشته های دور علم پزشکی با فلسفه اینکه پزشک بهتر میداند همراه بوده است. بقراط که پدر علم پزشکی است معتقد بود اطلاعات پزشکی را باید از بیمار مخفی کرد. تفکرات پدرسالارانه بقراط همچنان در دنیای امروز به صورت تفر همه گیر «پزشک بهتر می داند»

باقی مانده است. پزشکان خود اکثرا به این تفکر معتقدند، اما این تفکر به شدت به علت کنترل سمت و سوی اطلاعات توسط پزشکان تقویت می شود. بسیاری از پزشکان از به اشتراک گذاشتن پروسه درمان امتناع می کنند.

این مسائل بسیار تاثیر گذارو بحث برانگیزند، اما این جنبه از پزشکی مسائل جدی و مهمی در این رابطه را مطرح میکند. پیش از وارد شدن این ابزار جهت استفاده همگانی تمام آنها باید در آزمایش های بالینی مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرند و مشخص شود که این ابزار علاوه بر حفظ سلامت و بهداشت در کاهش هزینه ها نیز نقش دارند. بدون چنین تاییدیه ای تمام این تاش ها در جهت آینده امید بخش پزشکی دیجیتالی بی ثمر خواهند بود.

به علاوه ممکن است در برخی موارد مطرح کردن مسائل پزشکی به یک پزشک مجازی کار آسانی باشد اماهمیشه نمیتوان به نتایجی که خود بیمار جمع آوری کرده و تشخیص یک پزشک مجازی بسنده کرد.این ابزارهای پیرفته  می توانند اطلاعات پزشکی را مستقیما و سریعا و با کمترین هزینه در اختیار بیمار قرار دهند اما ویزیت از نزدیک بیمار توسط پزشک در موارد با اهمیت که نیازمند به مکالمه رودر رو دارند را نخواهند گرفت.

با اینکه پیشرفت در همه زمینه های جمع آوری اطلاعات مشهود است اما در تحلیل و بررسی این داده ها و به دست آوردن معنا و مفهوم و رساندن آنها به دست پزشکان متخصص و در محیط های بیمارستانها و کلینیک ها وثبت آنها به شکلی هدفمند همچنان مشکلات بسیاری وجود دارد. انقلاب واقعی در این زمینه با داشتن اطلاعات بنیادی پزشکی ذخیره شده روی گوشی افراد پیش نمیاید بلکه تا زمانی که رایانش ابری یا همان cloud با ترکیب کردن و جمع آوری تمام اطلاعات فردی پزشکی به وجود می آید.

وقتی این حجم بالای اطلاعات جمع آوری شده تنظیم شده و تجزیه تحلیل شوند می توانند هم در سطح فردی هم در سطح کلی به نتایج بسیار قابل توجهی دست پیدا کرد.

 

همچنین بخوانید:

تله درماتولوژی به چه معناست؟

دو خدمت تله مدیسین تحت پوشش بیمه قرار گرفت

مطب هوشمند به چه معناست؟

بالا