هوش مصنوعی با اسکن عنبیه می‌تواند مرده یا زنده بودن افراد را تشخیص دهد

کارشناسان با انجام تحقیقاتی جدید در پی مشخص کردن این مساله بوده‌ اند که آیا هوش مصنوعی می تواند با اسکن عنبیه چشم افراد مختلف، زنده یا مرده بودن آنها را تعیین کند یا خیر؟

به تازگی یک تیم تحقیقاتی لهستانی سعی کرده یک الگوریتم یادگیری ماشینی تازه‌ای توسعه دهد تا هوش مصنوعی بتواند با اسکن عنبیه چشم تخمین بزند که سوژه اسکن شده مرده است یا زنده.گروه پژوهشی دانشگاه تکنولوژی ورشو با بررسی بانک اطلاعاتی مردمک چشم‌های افراد مختلف متوجه شده که سیستم توسعه یافته توسط آنها، قادر است در ۹۹ درصد مواقع تفاوت میان فرد مرده و زنده را به درستی تشخیص بدهد. البته تنها در صورتی که ۱۶ ساعت از مرگ شخص گذشته باشد.

البته بررسی عنبیه چشم یک جسد بسیار سخت‌تر از چیزی که دیگران تصور می‌کنند چرا که چشم اجساد را باید با استفاده از منقبض کنند‌ه باز نگه داشت. البته خوشبختانه سردخانه‌های ورشو دیتابیسی از تصاویر عنبیه چشم اجساد داشته که کار این تیم تحقیقاتی را بسیار جلو انداخته است.

علاوه بر این، گروه پژوهشی یاد‌شده سعی کرده تا با بهره گیری از همان دوربین استفاده شده برای تهیه دیتابیس اجساد از عنبیه چشم سوژه های زنده عکس برداری کند تا شانس به وجود آمدن تفاوت‌های تکنیکی و تغییر نتایج را پایین آورد.با اتمام این تحقیقات مشخص شده که سیستم یادگیری ماشینی تنها می تواند پس از گذشت ۱۶ ساعت از مرگ یک شخص، زنده نبودن وی را از روی اسکن عنبیه‌اش تشخیص دهد. بر این اساس به نظر می‌رسد اگر یک فرد تنها چند ساعت از مرگش گذشته باشد هم بتوان از چشم او برای باز کردن قفل گوشی اش استفاده کرد.

بالا