اپلیکیشن مدیریت زخم با تصاویر سه بعدی

بیمارستان رن‌سی (Ren Ci) سنگاپور، با همکاری شرکت مراقبت سلامت تتسویو (Tetsuyu Healthcare) اپلیکیشن مدیریت بهبود زخم CARES4WOUNDS را راه‌اندازی کردند. این اپلیکیشن قابلیت گرفتن تصاویر سه‌بعدی از زخم، اندازه‌گیری زخم، ضبط و پایش فرایند بهبود زخم و حتی ارائه راه‌نمایی‌های درمانی را دارد.

 

این نرم افزار در پاسخ به چالش مدیریت زخم در بخش مراقبت‌های اجتماعی در کشور سنگاپور توسعه داده شده است و در نوامبر ۲۰۱۷ در یک آزمایش اولیه برای ۲۵ بیمار در بیمارستان رن‌سی استفاده شده است که با نتایج اولیه خوبی همراه بوده است. این بیمارستان اولین بخش درمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت است که از این اپلیکیشن در مدیریت زخم استفاده کرده است.

 

خانم جنی سیم مدیر گروه پرستاری بیمارستان رن‌سی گفت: “با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانیم زمان اندازه‌گیری و ثبت زخم کاهش را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم. بعلاوه ما می‌توانیم اندازه‌گیری‌ها را بدون نیاز به ضوابط و یا دستگاه‌های کاوشگر، بسیار دقیق‌تر انجام دهیم و این روش برای بیماران نیز کمتر دردناک است”.

 

با استفاده از یک تبلت و یک اسکنر سه‌بعدی، ضبط و ذخیره‌سازی تصاویر دو بعدی و سه‌بعدی از زخم به راحتی امکان‌پذیر است. کارمندان بخش مراقبت پس از چند جلسه تمرین می‌توانند به راحتی بیاموزند که چگونه از برنامه و روش مناسب برای اندازه‌گیری زخم‌ها استفاده کنند. یکی دیگر از مزیت‌های مهم این برنامه عدم نیاز به گزارش نویسی پرستاران و کارکنان بخش مراقبت از وضعیت زخم بیمار و استاندارد سازی سوابق پزشکی بیماران است و همچنین آموزش بالینی را نیز تسهیل می‌کند.

 

از نیمه اول سال ۲۰۱۹ بیماران و کادر درمانی بیمارستان رن‌سی هردو از مزایای این اپلیکیشن بهره‌خواهند برد و دیگر نیازی به استفاده از روش‌های سنتی و دستی معمول اندازه‌گیری و پایش وضعیت زخم ندارند. در حال حاضر بیمارستان رن‌سی و شرکت تتسویو در حال کار بر روی این نرم‌افزار برای بهبود آن، به‌طور مثال ارزیابی و پایش وضعیت زخم به‌صورت کاملا خودکار، هستند. این دو در طولانی مدت امیدوار هستند با افزودن هوش مصنوعی به این نرم‌افزار بتوانند امکان تشخیص عفونت و هدایت بهبود زخم را فراهم آورند.

منبع: 3D Wound Assessment Solution

بالا