قابلیت های پرونده الکترونیک سلامت : مزایای استفاده از آن و چالش های موجود

یکی از مسائل حیاتی حوزه درمان که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته بکارگیری تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال در جهت ارائه کارآمدتر خدمات درمانی است. (نقل شده توسط هفته نامه Forbes). دراین مقاله قصد داریم به ارائه‌دهندگان خدمات سلامت کمک کنیم تا چالش‌ها و قابلیت های پرونده الکترونیک سلامت را شناخته و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 

مزایا و قابلیت های پرونده الکترونیک سلامت

براساس وبسایت رسمی HealthIT.gov، قابلیت اصلی پرونده الکترونیک سلامت “توانایی تبادل اطلاعات درمانی بصورت الکترونیکی” است؛ این امر موجب می‌شود ارائه‌دهندگان خدمات درمانی بتوانند هم‌گام با پیشرفت‌های چشمگیر در حرفه خود، کیفیت خدمات خود را حفظ کرده و خدمات ایمن‌تری ارائه دهند.  با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت، پزشکان می‌توانند با کاهش امور اداری غیرضروری، کارآیی مطب خود را افزایش داده و مراقبت‌های درمانی با کیفیت‌تری ارائه دهند که درنهایت منجر به پیشرفت در روند بهبود بیماران می‌شود.

 

دسترسی سریع و قابل اطمینان به سوابق بیمار

دسترسی به اطلاعات دقیق، به روز و کامل همه بیماران خصوصاً برای بیمارانی که برای چندمین بار به مطب مراجعه می‌کنند؛ امری دشوار و درعین حال ضروریست. پزشکان می‌توانند برای دسترسی آسان‌تر به این اطلاعات از نسخه الکترونیکی پرونده بیماران استفاده کنند. با پرونده الکترونیک سلامت ارائه‌دهندگان خدمات درمانی قادرند:به طور مؤثرتری مشکل بیماران را تشخیص داده، خطاهای پزشکی را کاهش دهند و مراقبت ایمن تری ارائه دهند و درنهایت با در دست داشتن اطلاعات و تاریخچه کامل پزشکی تعامل بهتری با بیماران داشته باشند.

 

تصمیم گیری بالینی دقیق و مطمئن

یکی دیگر از قابلیت های پرونده الکترونیک سلامت دسترسی به سوابق پزشکی کامل بیمار به پزشک معالج این امکان را می‌دهد تا از طریق “مستندات روشن و کامل” تاریخچه پزشکی بیمار را بهتر بشناسد. سوابق پزشکی کامل هم‌چنین موجب می‌شود پزشک “تجویز مطمئن تری” انجام دهد.

 

حفظ حریم خصوصی بیمار: امری حساس و اخلاقی

رعایت قوانین و مقررات حفظ حریم خصوصی همواره مورد تأکید زیادی بوده‌است. با استفاده از پرونده‌ الکترونیک سلامت و بدون وجود اسناد کاغذی -که در مطب‌های متعدد قابل دسترسی هستند- حفظ حریم خصوصی بیماران ساده‌تر بوده و به گونه‌ای مطمئن‌تر انجام می‌شود . هنگام استفاده از پرونده سلامت الکترونیک، تنها کارمندان ویژه و تاییدشده حق دسترسی به اطلاعات بیماران را دارند. ارائه خدمات درمانی و مراقبتی باید با حساسیت بالا نسبت به حفظ حریم خصوصی بیماران همراه باشد.

 

افزایش کارآیی و بهره‌وری مطب‌ و سایر مراکز درمانی

از دیگر قابلیت های پرونده الکترونیک سلامت می توان به ارائه آسان و کاربردی خدمات، رسم نمودارها، ارائه دستورالعمل‌ها و… برای بهبود عملکرد ارائه‌دهندگان خدمات درمانی اشاره کرد که تعادل مناسبی در کار آنها ایجاد می کند؛ با پرونده الکترونیک سلامت بیماران هم‌چنین این فرصت را دارند که بیشتر با درمانگر خود در ارتباط باشند. کلیه دستورات لازم و دستورالعمل‌ها برای بررسی و پیگیری امور درمانی توسط خود برنامه پرونده سلامت الکترونیک به کارکنان مطب ارائه می‌شود.

با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت و کاهش کاغذ بازی‌، افزایش ایمنی خدمات، کاهش کپی‌برداری و رونویسی آزمایش‌ها و درنهایت موثرتر شدن روند درمان بیماران؛ ارائه‌دهندگان خدمات درمانی قادر هستند کارآیی خود را بهبود بخشند و به اهداف تجاری خود دست یابند‌.

 

چالش‌های موجود در مسیر بکارگیری موثر پرونده‌ الکترونیک سلامت

بسیاری از مطب‌ها در تلاش برای برآورده کردن الزامات تعیین شده وزارت بهداشت برای استفاده و یک‌پارچه سازی پرونده سلامت الکترونیک هستند، اما موانع ناامیدکننده‌ای هم در این مسیر وجود دارد. مجموعه‌ وسیع و متنوعی از نرم افزارهای پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد، اما نکته‌ای که درهنگام خرید یک نرم‌افزار‌ پرونده الکترونیک سلامت باید بدان توجه نمود، جستجو و یافتن یک بستر انعطاف پذیر است که قابلیت رشد در حوزه فناوری را داشته باشد و مرتبا راهکارهای پیشرفته هوش مصنوعی را بکارگیرد.

براساس AMA در یک نظرسنجی از “۵۵۷” درمانگر و پزشک، ۷ چالش در استفاده از پرونده الکترونیک سلامت شناسایی شد؛ آشنایی بااین چالش‌ها به ارائه‌دهندگان خدمات درمانی کمک می‌کند تا بدانند هنگام خرید پرونده الکترونیک سلامت چه مواردی را باید مد نظر قرار دهند.

هفت چالش استفاده از پرونده الکترونیک سلامت عبارتند از: “ورود داده‌ها، هشدارها و به روزرسانی برنامه، قابلیت تعامل و همکاری با سایر برنامه‌ها، نمایش بصری، در دسترس بودن اطلاعات، اتوماسیون سیستم و پیش فرض‌ها و پشتیبانی از روند کار.”

 

 

منبع: rastinsystem

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با سیستم اطلاعات بیمارستانی

سلامت دیجیتال چیست؟

آیا هوش مصنوعی جایگزین پزشکان خواهد شد؟

 

بالا