دانستنی هایی راجب مشاوره روانشناسی آنلاین

چرا همه ما به مشاوره روانشناسی نیاز داریم؟

مشاوره روانشناسی با هدف راهنمایی فرد در حل مشکلات تحصیلی، فردی، خانوادگی، ازدواج و شغلی انجام می شود و به ما در شناخت الگوهای فکری و رفتاری خود و تسلط بهتر بر راهکارهای حل مسائل زندگی‌مان و بهبود جنبه های مختلف زندگی کمک می کند.هدف نهایی از مشاوره، آگاه سازی فرد از مشکلات ذهنی، روحی و رفتاری خود و ریشه های آن و سپس توانمندسازی فرد در حل مشکلاتش به صورت علمی، منطقی و ماندگار است.رسیدن به این مرحله مستلزم کمک گرفتن از یک مشاور یا روانشناس حرفه ای و باتجربه است. لذا می توان برخی از مزایای دریافت مشاوره روانشناسی در ابعاد مختلف زندگی را به شرح زیر دانست:

شناخت منافع و مصالح شخصی در امور مختلف

رشد قوه تفکر، قدرت حل مسئله و تغییر الگوهای فکری

پی بردن به نواقص شخصیتی و برطرف کردن آنها

رفع اختلافات بین فردی

کاهش میزان خطا در تصمیم گیری

عدم افشای اطلاعات شخصی به دلیل کمک گرفتن از یک فرد حرفه ای و بی طرف

 

مزایای مشاوره آنلاین به این محدود نمی شود و هر کس با توجه به شرایط خود می تواند از آن سود می برد.

 

مشاوره روانشناسی آنلاین چیست؟

درمان آنلاین یا مشاوره آنلاین روانشناسی نوعی پیشرفت در حوزه سلامت و بهداشت روان است که در آن مشاور یا درمانگر با استفاده از اینترنت و بدون نیاز به مراجعه حضوری به مطب مشاور، حمایت و توصیه های روانشناسی را به شما ارائه می دهد.به طور خلاصه، مشاوره آنلاین به ارائه خدمات مشاوره ای از طریق اینترنت اطلاق می شود. در میان مردم، از آن به درمان الکترونیک، درمان از راه دور، درمان اینترنتی و وب تراپی نیز یاد می شود. مشاوران، درمانگران و روانشناسان از ابزارهای مختلفی برای ارائه خدمات استفاده می کنند، که عبارتند از:

ایمیل

پیام متنی

گفتگوی متنی همزمان(آنی)

تماس اینترنتی (مشاوره آنلاین صوتی)

ویدئو کنفرانس (مشاوره آنلاین ویدئویی)

تاریخچه مشاوره آنلاین

 

ارتباط از راه دور بین درمانگر و مراجع موضوع جدیدی نیست. زیگموند فروید از روش نامه نگاری برای ارتباط یافتن با مراجعان خود استفاده می کرد.اما از سال 1982، ایجاد گروه های مشاوره درمانی در اینترنت نیز رواج پیدا کرد. از آن زمان تا به حال سایت های زیادی در حال ارائه خدمات سلامت و بهداشت روان هستند.با وجودی که بسیاری از متخصصان این حوزه هنوز هم با شک و تردید به مشاوره آنلاین نگاه می کنند، اما این روش با اقبال زیادی از سوی بیماران و مراجعان در سراسر جهان و ایران رو به رو شده است.آمارهای منتشره در تحقیقات نشان می دهد که درصد بالایی از بیماران دریافت کننده خدمات سلامت روان از طریق ویدئو کنفرانس رضایت بالای خود را از این روش ابراز داشته اند

 

مزایا و معایب مشاوره روانشناسی آنلاین

مشاوره آنلاین دارای مزایا و معایبی است که باید به دقت در نظر گرفته شوند. با توجه به تعدد سایت های ارائه دهنده خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین ( و حتی سایر زمینه های مشاوره ای )، پیش از انتخاب این روش از موضوعاتی نظیر محرمانه بودن اطلاعات، مسائل حقوقی و اخلاقی و نیز مدارک تحصیلی و تخصصی مشاور و درمانگر اطمینان حاصل کنید.

 

برخی از مزایای مشاوره آنلاین عبارتند از:

 

هزینه کمتر:

در مقایسه با مشاوره حضوری، هزینه مشاوره آنلاین در اغلب سایتها بسیار پایین تر است. هر چند ممکن است بسته های پیشنهادی در هر مرکز مشاوره آنلاین متفاوت باشد، اما با توجه به مدت زمان مشاوره (معمولا بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه) هزینه های مشاوره آنلاین می تواند حدود یک سوم تا ۵۰ درصد کمتر از مراجعه حضوری باشد.

 

 ارتباط بیشتر با درمانگر:

بسیاری از مراجعان با توجه به شرایط خاص روحی و روانی خود نمی توانند یک هفته صبر کنند تا با مشاور خود صحبت کنند.روش مشاوره آنلاین مناسب افرادی است که به ارتباط مکرر و ساده تر با درمانگر خود نیاز دارند.

 

راحتی بیشتر:

مشاوره آنلاین می تواند به سادگی فرستادن پیام متنی یا صوتی باشد. برای این کار لازم نیست برنامه های زندگی روزمره خود را تغییر دهید. دیگر نیازی به رفت و آمد به مرکز مشاوره و اتلاف وقت در مطب نیست.شما می توانید زمان مطلوب برای دریافت مشاوره ویدیویی آنلاین خود را در فرم ثبت سفارش خود شرح دهید. پس از هماهنگی با شما و مشاور، بهترین روز و ساعت برای برقراری ارتباط بین شما و مشاور مشخص خواهد شد.

 

بیان مطلب به شیوه های متعدد:

گاهی مراجع کننده نمی تواند خود را از طریق کلام ابراز کند. با استفاده از مشاوره آنلاین، مراجع کننده می تواند با هر یک از شیوه های ابراز خویشتن که با آن راحت تر است، مشکل خود را با مشاور در میان بگذارد.برخی از افراد با نوشتن راحت تر هستند، برخی دیگر حرف زدن با/بدون تماس تصویری را ترجیح می دهند و برخی دیگر ترجیح می دهند با مشاور خود به صورت همزمان/غیر همزمان مشورت کنند. بدین ترتیب مراجع می تواند در هر زمان از هر یک از این روش ها که راحت تر است، استفاده کند.

 

سرعت بیشتر:

با توجه به شلوغی مراکز مشاوره، سرعت بیشتر در دریافت خدمات، از مزایای مشاوره آنلاین است. معمولا ارتباط با روانشناس آنلاین بسیار سریع تر از روش های سنتی انجام می گیرد و در عین حال، مراجع کننده می تواند با یک جستجوی ساده به ده ها مرکز مشاوره آنلاین دسترسی یابد و از خدمات آنها استفاده کند.

 

محرمانه بودن:

محرمانه ماندن مراجعه به مشاوره از دیگر مزایای مشاوره آنلاین است. بسیاری از مراجعان این روش را ترجیح می دهند زیرا ریسک اطلاع یافتن دوستان، خانواده و آشنایان از مراجعه فرد برای درمان و مشاوره کمتر است.در سیمیآروم، به هیچ وجه مکالمات و ویدئوی مشاوره شما ضبط نمی شود و هیچ فرد دیگری غیر از مشاور و شما از اطلاعات تبادل شده در جلسه باخبر نخواهد شد(سوالات متداول مشاوره آنلاین).

 

مناسب برای افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی:

اگر حتی فکر کردن به ملاقات حضوری با یک فرد غریبه شما را مضطرب می کند، مشاوره روانشناسی آنلاین برای شما گزینه بهتری است. با استفاده از این روش، نیازی نیست رو در روی مشاور بنشینید و راجع به موضوعات حساس صحبت کنید، بلکه می توانید در منزل خود و با رایانه شخصی با مشاور صحبت کنید.

 

تفاوت مشاوره روانشناسی آنلاین با مشاوره حضوری

تقریبا همه ما در مورد مشاوره های حضوری و سنتی روانشناسی شنیده ایم: مشاور یا روانشناس را در مرکز مشاوره ملاقات می کنید، رو به روی او روی صندلی می نشینید تا جلسه مشاوره در زمان اختصاص داده شده تمام شود.میلیون ها نفر از این روش مشاوره استفاده کرده اند. بسیاری از مراجعان از نشستن در محیطی آرام، رو در روی مشاور/روانشناس حرفه ای و دلسوز احساس راحتی و آرامش کرده اند.

 

شاید از خودتان می پرسید چقدر از این آرامش و راحتی در مشاوره روانشناسی آنلاین قابل اجراست؟

 

باید بدانید که اغلب مراکز ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین ، تنها از مشاوران، روانشناسان، روانپزشکان و درمانگران حرفه ای، باسابقه و مجاز کشور استفاده می کنند.شما فرصت حرف زدن با متخصصی را دارید که به شما اهمیت می دهد، باعث احساس راحتی و آرامش در شما می شود و دانش و تجربه اش را درست به اندازه مشاور/روانشناس حضوری در اختیارتان قرار می دهد.همین که شما در منزل و اتاق شخصی خود می توانید با مشاور صحبت کنید، حس آرامش بیشتری در شما به وجود آورده و سبب می شود با سهولت بیشتری از مشکلات خود صحبت کنید.

بدین ترتیب می توانید با مشاوران و اساتیدی که در حوزه کاری خود شناخته شده و مطرح هستید به سادگی و از هر نقطه جهان ارتباط برقرار کنید.

 

همچنین بخوانید:

مزایای مشاوره آنلاین

مشاوره از راه دور

ویزیت و نوبت دهی مطب خود را ساده کنید

بالا