تله مدیسین یک مرز جدید در شاخه زنان و زایمان

تله مدیسین یک راه حل مدرن برای مشکلات سلامتی است که هم قدیمی و هم جدید است. اگرچه مزایایی را برای انواع مختلف بیماران ارائه می دهد،بیماران ثروتمند تا بیماران روستایی احتمالا مزایا تله مدیسین را بیشتر تجربه می کنند. همانطور که اداره خدمات منابع و خدمات منابع انسانی (HRSA) اشاره می کند، گاهی اوقات تله مدیسین می تواند تعیین کند که آیا دسترسی و خدمات به یک منطقه شهری یا روستایی دشوار است یا خیر. در حقیقت، اصطلاح "روستایی" حتی توسط اداره سرشماری تعریف نشده است - تمام جمعیت، مسکن و قلمروی که درون یک منطقه شهری وجود دارد،جزو آن منطقه محسوب میشود.

به طور کلی بهداشت و درمان برای شرکت ها، افراد و مالیات دهندگان بیش از پیش گران است. فناوری پتانسیل ارائه شده به افزایش دسترسی به مراقبت را با ارزش بیشتری ارائه می دهد. در استفاده از تلفن های همراه، سیستم مراقبت های بهداشتی موجب هزینه های کم تر، رفت و آمد کمتر، بهبود نتایج سلامتی و کاهش استفاده از اتاق های اورژانسی شده است. گرچه مزایای متعددی برای سلامت تلفن همراه وجود دارد.

افراد روستایی با بسیاری از تفاوت های بهداشتی در مقایسه با افراد شهری روبرو هستند. فقر و دسترسی فقرا به مراقبت های بهداشتی به این تفاوت ها کمک زیادی می کند. به طور کلی، جوامع روستایی در مقایسه با دیگران نسبت به دیگران سلامت ضعیفی دارند. طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آمریکایی های روستایی در معرض خطر بالای مرگ هستند و عامل اصلی آن: بیماری قلبی، سرطان، آسیب های غیر عادی، بیماری مزمن تنفسی و سکته مغزی است .علاوه بر این، در مناطق روستایی نرخ زایمان زودرس و مرگ و میر نوزادان بیشتر است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

تله مدیسین به مبارزه با این تفاوت های روستایی در چهار حالت زیر کمک کرده است:

- ویدئو زنده، که از فن آوری ارتباطات تصویری سمعی و بصری استفاده می کند.

- ذخیره و نگهداری اطلاعات، که شامل انتقال اطلاعات سلامت مانند تصاویر سونوگرافی و... از طریق یک سیستم ارتباطات الکترونیکی امن به یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی است؛

- نظارت بر بیمار از راه دور، که شامل انتقال الکترونیکی داده های بهداشتی از یک بیمار در یک مکان به یک ارائه دهنده در یک مکان دیگر

- سلامت موبایل (mHealth)، که شامل مراقبت های بهداشتی و آموزشی است که توسط دستگاه های تلفن همراه مانند تبلت ها و تلفن های همراه پشتیبانی می شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

اگر چه برخی موانع برای موفقیت در پیاده سازی بهداشت و سلامت وجود دارد اما به طور کلی تله مدیسین به عنوان یک روش مناسب و مقرون به صرفه برای ارائه مراقبت های بهداشتی به زیر مجموعه های محلی دور از دسترس است و این امر در حیطه زنان و زایمان بیشتر صدق میکند. در مراقبتهای بارداری، سلامت از راه دور می تواند برای حاملگی با ریسک کم تر و خطرهای احتمالی کم تر مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان مثال زنان باردار میتوانند از طریق تلفن همراه به صورت آنلاین با متخصص زنان خود ارتباط برقرار کنند،ویزیت شوند ، تحت مشاوره قرار گیرند و همین طور اگر از کلنیک و یا پزشکشان دستگاه های مرتبط را دریافت کرده اند از طریق تله مانیتورینگ اولتراسوند آناتومی جنین ، ضربان قلب جنین، فشار خون خود و... را برای پزشکشان بفرستند که از خطرات احتمالی رفت و آمد حین بارداری کم شود ئ در وقت و هزینه صرفه جویی شده و آرامش مادر تامین شود.این امر اگر در روستاها رواج یابد بهتر است زیرا بسیاری از روستاییان از داشتن پزشک متخصص زنان محروم هستند و اغلب دچار مشکلاتی در حین بارداری خود به دلیل نبود متخصص و عدم آگاهی های لازم،مسافت طولانی تا کلنیک شهری و ... میباشند.

همین طور تله مدیسین برای یک بیمار باردار در معرض خطر بالا، از جمله فشار خون بالا، ترومبوآمبولی وریدی، اختلال روانپزشکی، سوء مصرف مواد یا سابقه خانوادگی یک اختلال ژنتیکی- که ممکن است سلامتی یا زندگی فرد یا نوزاد را تهدید کند مفید و کمک کننده است.زیرا دسترسی مستقیم،علائم خطر،صرفه جویی در هزینه و... را برای یک بیمار به طور کامل درنظر میگیرد و در موارد اورژانسی سریع ترین اقدامات را انجام میدهد.همین طور در مدل تله مدیسین، پزشکان روستایی مراقبت از بیماران ریسک بالا را در حین دریافت راهنمایی از متخصص از طریق مشاوره پزشکی تلفنی یا ویدیویی نظارت می کنند. از طریق ویدئو کنفرانس بین پزشک روستایی، بیمار و متخصص، با متخصص در محل مرکز (دور) و بیمار و پزشک روستایی در محل سخنرانی (منشاء)ارتباط برقرار میشود.متخصصان می توانند از طریق تکنولوژی موجود، اغلب در زمان واقعی، سونوگرافی ها و آزمایشات دیگر را مشاهده کنند.

سلامت در زنان و زایمان

بیماران ممکن است از بازدیدهای تلفنی برای پیگیری پرونده ها در مورد آزمایشات شخصی زنان بهره مند شوند.همین طور ممکن است با توجه به نتیجه آزمایشات پرونده آنها به متخصصین اطفال نیز ارجاع داده شود تا تغییراتی در نحوه زندگی بیمار و تغذیه وی ایجاد شود تا جنین دچار مشکل نشود. علاوه بر این، مراقبت از پیشگیری و مراقبت از خانواده را می توان از طریق تلفن همراه برای راحتی بیمار انجام داد. کولپوسکوپی یک آزمایش تخصصی است که از طریق برخی برنامه های تله مدیسین به بیمارانی که نیازمند آزمایش بیشتر پس از پاپ اسمیر غیر طبیعی هستند، ارائه می شود. به طور متوسط، مناطق روستایی متخصصین کمتری دارند که در کولپوسکوپی تخصص دارند نسبت به مناطق شهری، و به طور کلی متخصصین زنان و زایمان ندارند و یا تعداد آنان کم است ، بنابراین این سرویس های بهداشتی به خصوص برای ساکنان روستایی مفید است.

در حالیکه تلفن های هوشمند ثابت کرده اند که یک روش موثر برای افزایش دسترسی به مراقبت های تخصصی است، مسائل قانونی و نظارتی بسیار زیادی وجود دارد که پیچیدگی آن را گسترش می دهد. اینها مسائلی هستند که بر هر کاربرد بالینی پزشکی تله مدیسین، از جمله زنان و مامایی ، تأثیر می گذارد.

علیرغم موانع تلفن های همراه، تله مدیسین راه حل موثر مراقبت های بهداشتی برای بسیاری از بیماران، به ویژه کسانی است که روستایی هستند. برنامه های تله مدیسین به معنای مقرون به صرفه و راحتی برای حل مشکلات بهداشتی تخصص زنان و زایمان بیماران است که منجر به پیشرفت هایی نظیر دسترسی بیشتر به مراقبت و نتایج بالینی پیشرفته مانند کاهش مرگ و میر نوزاد و مادر می شود. با استفاده از بهترین شیوه ها و استفاده از درس های آموخته شده از برنامه های پزشکی تله مدیسین مانند کسانی که در MUSC و UAMS، سایر موسسات پزشکی می توانند برنامه های کاربردی تدریجی پزشکی زنان و زایمان موفق را در سرتاسر ملت و جهان اجرا کنند.

 

منبع: contemporaryobgyn

 

 

همچنین بخوانید:

تله مدیسین برای درمان درد مزمن

ویزیت از راه دور ؛ بی‌نیازی از مراجعه به بیمارستان و کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا

دلایل اهمیت گسترش تله مدیسین

بالا