مراقبت های خانگی از راه دور (THC)

مراقبت های خانگی از راه دور (THC) زیرمجموعه ای از پزشکی از راه دور است. این امر شامل ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران در خانه از طریق استفاده از فناوریهای ارتباطی از راه دور ، که امکان تعامل صدا ، فیلم و داده های مرتبط با سلامت را فراهم می کند، میباشد. مدیریت مراقبت از یک سایت خارجی توسط یک پزشک متخصص انجام می شود.

غالباً با نظارت از راه دور با بیمار دارو مبادله نمی شود. با این حال ، telehomecare به شدت نظارت می کند ، زیرا شامل طیف وسیعی از مراقبت های بهداشتی از طریق آموزش ، پشتیبانی عاطفی و اجتماعی ، انتشار اطلاعات و کمک و پیشنهادات خودمراقبتی است. اجرای THC به مدیریت بهتر بیماران دارای بیماریهای مزمن مانند بیماری های قلبی ، COPD ، دیابت و غیره کمک می کند و سبب مراجعه کمتر ایشان به خدمات مراقبت های بهداشتی اولیه می شود. THC دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را افزایش می دهد ، به ویژه با توجه به اینکه نیاز به مراقبت در منزل با بالارفتن سن، افزایش می یابد. علاوه بر این ، THC می تواند به ایجاد شبکه های خدمات بین بیمارستان ها و ارائه دهندگان مراقبت های اولیه کمک کند ، از این طریق به بیماران امکان دسترسی بهتر به خدمات را می دهد. علاوه بر بهبود مدیریت شرایط مزمن و افزایش دسترسی به مراقبت های بهداشتی ، THC معتقد بر این است که هزینه های مراقبت های بهداشتی را کاهش می دهد.

فناوری THC برای رفع نیازهای طیف وسیعی از بیماران طراحی شده است. بیمارانی وجود دارند که نیاز به حداقل نظارت ولی نظارت بسیار پیشرفته دارند. یک سیستم می تواند از واحد کوچکی تشکیل شود که یک یا چند دستگاه جانبی به آن متصل هستند. این می تواند شامل یک مانیتور فشار خون ، مقیاس وزن بی سیم یا باسیم ، گلوکومتر بی سیم ، اکسی متر پالس بی سیم یا ضزبان سنج باشد.

 

گلوکز سنج

واحد THC می تواند داده های مربوط به علائم حیاتی و اطلاعات مربوط به سلامتی را از بیمارانی که مقادیر را وارد سیستم کرده اند جمع آوری کند. این کار بصورت دستی یا مستقیم از طریق لوازم جانبی تهیه شده، انجام می شود. داده ها از طریق خطوط تلفن به سرور ایمن واقع در مرکز داده سازنده منتقل می شوند. سپس داده ها در یک برنامه مبتنی بر وب امن ،بارگذاری می شود و به متخصصین مراقبت های بهداشتی امکان می دهد اطلاعات بیمار را از هر مکانی با دسترسی به اینترنت بررسی کنند.

 

برنامه های کاربردی

براساس تحقیقات انجام شده در ایالات متحده توسط کنسرسیوم پایتخت ،بخش مسن ، با پهنای باند اینترنت 128 کیلو کیلوبایت در طیف گسترده ای از برنامه های پزشکی و پرستاری THC مفید بوده است که شامل موارد زیر میباشد.

-ویزیت های بیمار ، سوابق پزشکی ، بررسی سیستم ها ، فعالیت های زندگی روزمره؛

-ارزیابی و پیگیری برای وضعیت ذهنی و عملکردی.

-عدم حضور جسمی.

-نظارت بر دستیاران پزشک و سر پرستاران؛

-مشاوره با همکاران پرستار و خدمات کمکی (فیزیوتراپی و کاردرمانی)؛

-مشاوره پزشکی؛

-انطباق دارو.

-آموزش بیمار؛

-تسهیل در مدیریت پرونده؛

-نظارت بر علائم حیاتی ، اکسی متری ، الکتروکاردیوگرام (ECG)

 

یکی از کاربردهای THC ارائه خدمات مراقبت پرستاری با استفاده از تلفن ، تلویزیون ، رایانه و ویدئو کنفرانس است. THC به طور بالقوه می تواند نتایج بیماران را بهبود ببخشد ، بهره وری متخصصین پزشکی را افزایش داده و هزینه های مراقبت های بهداشتی را کاهش دهد که در این باب ممکن است به عنوان  telenursing   یا پرستاری از راه دور هم شناخته شود.

 

مقرون به صرفه

THC تأثیر قابل توجهی درکاهش بستری در بیمارستان و ویزیت های غیر اورژانسی و همچنین ویزیت های کلینیکی دارد. شبکه تله مدیسین انتاریو (OTN) یک برنامه آزمایشی را اجرا کرد که در آن بیش از 800 بیمار با یک یا دو بیماری مزمن شامل - نارسایی احتقانی قلب یا COPD درگیر شده بودند که نتایج شامل موارد زیر بود:

کاهش 65٪ در تعداد بستری شدن در بیمارستان.

کاهش 72٪ در تعداد مراجعه به اتاق اورژانس؛ و

کاهش 95٪ در تعداد مراجعه به کلینیک

 

THC این فرصت را فراهم می کند تا تحویل بسیاری از خدمات مراقبت های بهداشتی از بیمارستان ها و سایر مراکز بهداشتی درمانی را به منازل بیماران منتقل کند ، بنابراین بار سیستم درمانی کاهش می یابد و بیمارستان را برای موارد بحرانی تر نگه میدارد. یک مطالعه جدید در ژورنال Telemedicine و Telecare ، نشان داد که حتی مطالعات بسیار اندک ، مقرون به صرفه بودن THC را ارزیابی کرده است . بنابراین ، برای ارزیابی ارزش THC در کاهش هزینه های مرتبط با مدیریت بیماری مزمن ، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

منبع: wikipedia

 

همچنین بخوانید:

صفر تا صد پرونده الکترونیک سلامت

کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی از راه دور

تله مدیسین چیست؟

بالا