تفاوت بین پزشکی از راه دور و مراقبت سلامت از راه دور چیست؟

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

اگر چه اصطلاحtelemedicine (پزشکی از راه دور) و telehealth  (مراقبت سلامت از راه دور) اغلب به طور متناوب استفاده می شود اما تمایزی میان این دو وجود دارد؛

اصطلاح telehealth شامل طیف گسترده ای از فن آوری ها و خدمات برای ارائه مراقبت از بیمار و بهبود کل سیستم تحویل سلامت است. به صورت کلی عبارت telehealth با telemedicine متفاوت است در حالی که پزشکی تله مدیسین به طور خاص به خدمات بالینی از راه دور اشاره می کند اما سلامت از راه دور می تواند به خدمات غیر بالینی  از قبیل آموزش ارائه دهنده، جلسات اداری و ادامه تحصیلات پزشکی علاوه بر خدمات بالینی مرتبط شود.طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، سلامت از راه دور شامل موارد زیر است: نظارت، ارتقاء سلامت و عملکرد عمومی بهداشت.

پزشکی از راه دور شامل استفاده از ارتباطات الکترونیکی و نرم افزاری برای ارائه خدمات بالینی به بیماران بدون بازدید شخصی است.تکنولوژی تله مدیسین اغلب برای برای معاینه وضعیت سلامت بیمار، مدیریت بیماری های مزمن، مدیریت دارو، مشاوره تخصصی و تعدادی از خدمات بالینی دیگر که می تواند از راه دور از طریق ویدیو و اتصالات صوتی امن ارائه شود، استفاده می شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مزایا

استفاده از تله مدیسین به عنوان یک جایگزین برای بازدیدکنندگان شخصی، دارای مزایایی برای بیماران و ارائه دهندگان است.

بیماران از آن لذت ببرند:

- سپری کردن زمان کم تر به دور از محیط کار

- کاهش هزینه های رفت و آمد

- کاهش تداخل زمانی

- افزایش زمان و کیفیت مراقبت از کودکان و سالمندان

- افزایش حریم سلامت و شخصی در برابر بیماران بیماری های واگیردار

 

ارائه دهندگان لذت برند:

- افزایش درآمد

- بهبود بهره وری اداری

- پاسخ به تهدید رقابتی کلینیک های بهداشتی

- ارتقای سطح دسترسی ارائه دهندگان آنلاین به بیماران

- ارتقا سطح سلامت

- کاهش تعداد بیماران کنسلی

- لغو  پرداخت بازپرداخت خصوصی

 

برنامه های کاربردی

محدودیت هایی برای چگونگی اعمال تله مدیسین وجود دارد. در اینجا چند نمونه از چگونگی استفاده از آن را در حال حاضر بررسی میکنیم؛ 

1-پیگیری های بعدی:

استفاده از نرم افزار سلامت برای بازدیدکنندگان به صورت منظم نه تنها برای ارائه دهندگان و بیماران کارآمدتر است، بلکه احتمال کنسل شدن ویزیت ها را کاهش و بهبود نتایج بیماران را نیز افزایش می دهد.

 

2-مدیریت بیماری مزمن ریه:

افزایش میزان بیماری مزمن یک چالش عمده برای سیستم بهداشتی ما است و جزو اهداف اصلی تله مدیسین برای درمان این بیماری از طریق نرم افزار است زیرا برای بیماران راحت تر است و هزینه کمتری را دربرمیگیرد و درنتیجه بهتر سلامت خود را کنترل میکنند.

 

3-مراقبت از راه دور پس از بستری شدن:

یک برنامه سلامت برای بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، 30 روز  بیمارستان را با 73 درصد کاهش و مجددا شش ماه بیمارستان را با 50 درصد کاهش داد

 

4-مدارس مبتنی بر سلامت از راه دور:

هنگامی که کودکان در مدرسه بیمار شوند ممکن است توسط پرستار مدرسه معاینه شوند و یا توسط والدین به پزشک مراجعه کنند.برخی از مدارس با طرح نوآورانه با پزشکان همکاری می کنند تا ویزیت از راه دور را در مدرسه انجام دهند. ارائه دهنده میتواند فوریت پرونده را ارزیابی کند و دستورالعملهای اطمینان را برای والدین فراهم کند.

 

5-مرکز پشتیبانی از افراد تحت پوشش:

نرم افزار تله مدیسین تا به حال اثبات کرده است که میتواند در محل سکونت بیمار خدمات پزشکی مفید داشته باشد و از بیمارستان مفیدتر باشد.مشکلات اغلب در شب و یا در تعطیلات آخر هفته رخ می دهد که بستری شدن تنها گزینه حتی برای مشکلات فوری است. با استفاده از تله مدیسین، پزشکان در تماس می توانند از طریق ویزیت از راه دور برای تعیین اینکه آیا بستری لازم است یا خیر، تصمیم گیری کنند.

 

6-بازپرداخت:

برای ارائه دهندگان مبلغ مجاز  برای ارائه در تله مدیسین بسته به قوانین هرمنطقه متفاوت خواهد بود. بعضی از متخصصان مجاز به این امر هستند که شهروندان خصوصی مبلغ مشابهی را برای تله مدیسین بازپرداخت کنند، به شرط اینکه خدمات شخصا ارائه شود.

 

7-حریم خصوصی و امنیت:

از آنجا که اطلاعات بیمار هنگام استفاده از تله مدیسین انتقال می یابد، این موضوع به مقررات HIPAA مربوط می شود. خدمات ویدئویی مصرفی مثل اسکایپ و فیس تایم این استاندارد را برآورده نمی کنند. برای حفظ انطباق، ارائه دهندگان باید راه حل های تکنولوژی را انتخاب کنند که از رمزگذاری داده ها برای محافظت از اطلاعات بیمار استفاده می کنند.

 

همچنین بخوانید:

تکنولوژی، ابزارهای تشخیصی بالینی را متحول می‌کند

مراقبت مبتنی بر ارزش و نقش استارتاپ‌ها در تحقق آن

کاربرد واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سلامت

بالا