تله مدیسین و ویزیت از راه دور

تله مدیسین یا «تأمین سلامت از راه دور» در یک تعریف ساده عبارت است از ویزیت بیماران از یک فاصله دور با استفاده از تکنولوژی های صوتی و تصویری و تجهیزات پزشکی مربوط به آن. فناوری های ارتباطی در حوزه پزشکی بیش از نیم قرن است که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد و از ارایه خدمات در جنگ ها و مواقع بحرانی عبور کرده و هم اکنون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، تقریبا تمامی خدمات پایش سلامتی و ویزیت بیماران و حتی خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی در بستر اینترنت قابل ارایه است و علاوه بر نرم افزارهای گوناگون تعاملی بین پزشک و بیمار که به راحتی بر روی تلفن های هوشمند در دسترس است، سخت افزارهای اختصاصی تشخیصی نیز ساخته و عرضه شده است.

یکی از بهترین ابزارهای پزشکی ساخته شده نوعی گوشی هوشمند است که با تصویربرداری دقیق از دهانه رحم می‌تواند همانند تست پاپ اسمیر در تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم عمل کند. با استفاده از این تکنولوژی هر گوشی هوشمند به یک کولپوسکوپی تبدیل شده است و این بخشی از فرآیند غربالگری است که به آسانی برای بسیاری از کلینیک ها در دسترس است. توسط سخت افزار این گوشی های هوشمند که به یک منبع نور و یک لنز دوربین با بزرگنمایی قوی مجهز شده است، پرستار یا یک شخص دیگر می تواند از دهانه رحم عکسبرداری کند و برای پزشک متخصص جهت بررسی و تشخیص ارسال کند. نرم افزار این گوشی هوشمند تصاویر و تفاسیر را برای پزشکان از راه دور می‌فرستند و توصیه‌ها و تشخیص‌های پزشکان را برای بیماران ارسال می‌کنند.

بر اساس مطالب ذکر شده، می‌توان دریافت که از بین بردن مرزها و فاصله‌ها و سهولت دسترسی به خدمات باکیفیت بهداشتی و درمانی یکی از مزیت‌های بی‌رقیب تله مدیسین است. این بستر در بلایای طبیعی و جنگ‌ها، توسعه بهداشت در نقاط صعب العبور، کنترل بیماری‌های مزمن، ماموریت‌های فضایی و مسافرت‌های هوایی و دریایی، تشخیص، درمان، کنترل، پیگیری و مشاوره و آموزش ارایه دهندگان و گیرندگان خدمات سلامت و تهیه و اشتراک گذاری انواع بانک‌های اطلاعاتی و پرونده‌های سلامت افراد جامعه بسیار کاربردی و پربازده است.

 

نظارت، ارتقاء سلامت و عملکرد عمومی بهداشت

تشکیل پرونده سلامت الکترونیک و ثبت کلیه خدمات سلامت ارایه شده به بیماران در یک سیستم درمانی یکی از نمونه‌های تله هلث است که در ایران نیز از مدتی پیش توسط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، در مراکز بهداشتی درمانی تحت عنوان « سامانه سیب » به کار گرفته شده‌است. در این سامانه کلیه خدمات تشخیصی، درمانی و دارویی ارایه شده برای بیماران پذیرفته شده، ثبت می‌شوند و سوابق بیمار با مراجعه به مراکز متصل به این سامانه قابل ردیابی بوده و نحوه درمان و بهبود بیمار به راحتی رصد می‌شود و از سوی دیگر از تجویز نسخه مشابه تشخیصی و درمانی اجتناب می‌شود.

پزشکی از راه دور شامل استفاده از ارتباطات الکترونیکی و نرم‌افزاری برای ارایه خدمات بالینی به بیماران بدون بازدید شخصی است. تکنولوژی تله‌مدیسین اغلب برای معاینه وضعیت سلامت بیمار، مدیریت بیماری‌های مزمن، مدیریت دارو، مشاوره تخصصی و تعدادی از خدمات بالینی دیگر که می‌تواند از راه دور ارایه شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مرحله طبیعی بعدی برای بهداشت و درمان مدرن

نسل جدید بیماران عادت دارند همه چیز را از طریق تلفن و رایانه خود انجام دهند - چرا پزشکان به سمت مدرن حرکت نکنند؟ با استفاده از تله ویزیت به راحتی بیماران را از راه دور معاینه و درمان کنید. که کاملاً با IMS یکپارچه است و به پزشکان کمک می کند تا بیشتر از گذشته به بیماران برسند. ارائه مراقبت های خود را گسترش داده و در یک محیط درمانی مبتنی بر ارزش پیشرفت کنند.

 

روش جدید ویزیت بیماران

با برخورداری IMS ، تلاش شما (پزشک) می تواند اهداف کاری خود را سریعتر به انجام برساند ، ناکارآمدی فرایند را کاهش داده و هزینه های اضافه را کاهش دهد

این مزایا را تجربه کنید:

- کارآیی مطب

- تعامل بهتر با بیمار

Televisit شما و بیماران شما را در یک کلینیک مجازی یکپارچه برای ویزیت و درمان قرار می دهد.

 

دسترسی بهبود یافته به پزشک ، مشارکت بیمار را بیشتر می کند

هنگامی که بیماران دسترسی آسان به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود را دارند ، می توانند درگیر مراقبت های بهداشتی شخصی خود باشند. عدم انتظار در صف بیماران به معنای دستیابی سریعتر به متخصصان مراقبت های بهداشتی است که به بیماران امکان می دهد نقش فعال تری در برنامه های درمانی خود داشته باشند.

با دستگاه های هوشمند (موبایل،تبلت و...) ، بیماران خود را ویزیت کنید. هرچه کیفیت و روند ویزیت از راه دور بیشتر باشد، سایر کارکنان مراقبت های بهداشتی نیز مشتاق به همکاری با این روند شده و باعث پیشرفت تله مدیسین و بهتر شدن فرآیند درمانی بیماران از راه دور میشود.

 

همچنین بخوانید:

کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی از راه دور

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در بهداشت و درمان

تله مدیسین تحت پوشش بیمه قرار میگیرد

بالا