پزشکی از راه دور می تواند بیماران مسن را از بیمارستان دور نگهدارد. پس چرا هنوز عملی نشده است؟

امروزه آنالیز اطلاعات در کشورهای مختلف نشان می دهد که هزینه های جاری یک فرد سالخورده بیش از ۸۵% بیشتر از هزینه های افراد جوان می باشد. دلیل این موضوع این است که از سن ۵۰ سالگی، هزینه های بهداشت و درمان نیز به سبد هزینه های خانوار افزوده می شود.هرچند که شرکت های بیمه، همواره به دنبال تامین این هزینه ها بوده اند. امّا تجربه نشان داده که بیشتر این هزینه ها بردوش خانواده ها می باشد.

بسیار آسان است که پزشک متخصص در یک برنامه پزشکی از راه دور، یک قرص ضد بارداری یا آنتی بیوتیک تجویز کنداما سعی کنید پزشکی را پیدا کنید تا مادر بیمار خود را در خانه سالمندان بطور کامل معاینه کند.این احتمال وجود دارد که او در عوض به بیمارستان اعزام می شود ، جایی که مشکلات بد اغلب بدتر می شود.

خانه هوشمند یک مفهوم جامع و کامل است. امّا می توان یک خانه هوشمند مختص سالمندان و با توجه به شرایط آنها ایجاد کرد. سالمندان نیاز به تعاملات خاصی با بسیاری از تجهیزات خانگی دارند.خانه های هوشمند سالمندان باید مجهز به ترموستات، سنسورها، دوربین های امنیتی و تجهیزات خانگی هوشمند باشند. همچنین وجود یک دکمه وحشت(Panic Buttons) برای مواقعی که سالمندان دچار توهم می شوند، ضروری بنظر می رسد.

خانه هوشمند سالمندان بایستی امکان ردیابی دقیق آنها را داشته باشد. همچنین برای بیماران خاص نظیر پارکینسون وجود تجهیزات مخصوص نظیر فنجان هوشمند، چنگال و قاشق هوشمند ضروری بنظر می رسد. چنین تجهیزاتی در مقابل لرزش های دست بیمار، واکنش های مناسب را از خود نشان می دهند.

سالها است که ، متخصصان استفاده از پزشکی از راه دور را به عنوان راهی برای ویزیت از راه دور با متخصصین برای معالجه و مراقبت از سالمندان در مراکز نگهداری سالمندان داده اند اما مسئله زیاد جدی به نظر نمیرسد و بسیار رایج نبوده و نیست.

به نظر می رسد مراقبت مجازی برای معالجه افراد سالخورده ، که ویزیت وی از بیمارستان می تواند سرآغاز افت سلامت باشد ، ایده آل است.همیشه سلامت آنها در اتاق های اورژانس ، جایی که لیست مواد دارویی و دستورالعمل های درمانی بسیار است ، دچار بی نظمی می شود و مانیتورهای هشدار و کنترل ، پرستاران و رفت و آمد های مکرر استراحت را برآنان سخت کرده و همیشه خطر ابتلا به یک عفونت جدی وجود دارد.

تحقیقات نشان می دهد که حدود دو سوم پذیرش بیمارستان ها از خانه های سالمندان به طور بالقوه قابل اجتناب استدر بسیاری موارد ، ویزیت ویدیوی معنای بیشتری خواهد داشتکارشناسان این سخنان را می گویند  اما مدل های تجاری معدودی وجود دارند که از مراقبت مجازی استفاده می کنند زیرا پرداخت کنندگان آن را پوشش نمی دهند.

بازار مراقبت از سالمندان آنقدر پیچیده است که ورود آن به شرکت های از راه دور امکان پذیر نیست البته با وجود چالش ها ، تعداد معدودی از شرکت های پزشکی از راه دور وارد بازار پراکنده شده اند و از کمترین امکانات و نیازهای نیروی کار در مراکز مراقبت از سالمندان بهره می برند.

اما به صورت کلی تعداد بسیاری از بیماران سالخورده و خانواده های آنان از ویزیت های مجازی خودداری می کنند و بیشتر ترجیح می دهند در محل معالجه شونددر این صورت خدمات از راه دور مانند  در درجه اول توسط پرسنل پرستاری مورد استفاده قرار می گیرد که می خواهند قبل از اعزام به محل بیماران با پزشکان مشورت کنند.

 

منبع: politico

 

 

همچنین بخوانید:

آینده پزشکی در گوشی هوشمند شماست

تله درماتولوژی به چه معناست؟

دو خدمت تله مدیسین تحت پوشش بیمه قرار گرفت

بالا