این قلم می‌تواند ظرف ۱۰ ثانیه سرطان را تشخیص دهد

زمانی که یک تومور سرطانی از بدن بیمار خارج می‌شود منطقی است که دکترها بخواهند مطمئن شوند همه بخش‌های سرطانی از بدن خارج شده یا نه. به هر حال نباید هیچ بخشی از این بافت‌ها در بدن بیمار بماند و اگر بشود در همان عمل همه بافت‌ها را خارج کرد از تکرار جراحی هم جلوگیری می‌شود. حال با تلاش محققان در دانشگاه تگزاس، این مشکل حل شده است.

در یک گزارش چاپ شده در مجله Science Translational Medicine این نکته مطرح شده که محققان موفق شده‌اند قلمی با نام MasSpec Pen بسازند. این دستگاه کوچک قلم‌شکل در ده ثانیه مشخص می‌کند که یک بافت سرطانی است یا نه. این دستگاه امکان می‌دهد که جراحان در طول فرایند جراحی ظرف ۱۰ ثاینه و به سرعت بتوانند سرطانی بودن یا نبودن یک بافت را تشخیص دهند. این قلم از طریق قرار دادن یک قطره آب روی بافت سرطانی فعال می‌شود. با قرار دادن این قطره روی بافت مشکوک و جذب مولکول‌های بافت و سپس آنالیز آن‌ها توسط دستگاه، مشخص می‌شود که آیا بافت مشکوک سرطانی هست یا نه.

در حال حاضر محققان این قلم را روی ۲۵۳ بافت انسان آزمایش کرده‌اند و این قلم نشان داده که دقتی معادل ۹۶ درصد دارد. با توجه به دقت فعلی قلم دانشمندان تمرکز خود را روی ساخت قلم‌های جدیدی گذاشته‌اند که بتواند بخش‌های کوچکتر از بافت‌ها را هم آنالیز کند.

 

بالا