با فناوری های جدید از سلامت خود محافظت کنید

سلامت دیجیتال لزوما استفاده از دستگاه‌های جدید نیست. سلامت دیجیتال نوعی تحول در تفکر اعضای جامعه در مورد بیماری است. هدایتگران این تحول بیمارانی هستند که در مورد سلامت خود پرس و جو می‌کنند و پیش از مراجعه به پزشک با پیگیری علائم حیاتی خود را آماده می‌سازند. برای آشنایی با امکاناتی که ردیاب‌ها و فناوری‌های سلامت دیجیتال در اختیار ما قرار می‌دهند، این مقاله را دنبال کنید.

سلامت دیجیتال چیست؟

درمان بیماری در بیشتر کشورهای جهان با مراجعه‌ی بیمار به پزشک آغاز می‌شود. پس از آن پزشک با استفاده از اطلاعات خود تشخیصی را لحاظ کرده و بر اساس آن داروهای مناسب را تجویز می‌نماید و یا درمانی خاص را توصیه می‌کند. این روند با ورود فناوری به عرصه سلامت تغییر خواهد کرد.

دستگاه‌های ردیاب سلامت و داده‌های فراوان در دسترس مردم، و همچنین عضویت در شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی در مورد سلامت فرد در اختیار وی قرار می‌دهد. در علم سلامت جدید پیشگیری از بیماری با بررسی پیوسته‌ی داده‌های سلامت ممکن است. این روند با مشارکت بیمار و پزشک در حفظ تندرستی امکان‌پذیر می‌گردد.

سلامت دیچیتال لزوما استفاده از دستگاه‌های جدید نیست. سلامت دیجیتال نوعی تحول در تفکر اعضای جامعه در مورد بیماری است. هدایتگران این تحول بیمارانی هستند که در مورد سلامت خود پرس و جو می‌کنند و پیش از مراجعه به پزشک با پیگیری علائم حیاتی خود را آماده می‌سازند. این بیماران در انتظار تشخیص سایرین در مورد سلامت خود نمی‌نشینند. بلکه با مشارکت فعال در حفظ سلامت خود سهیم می‌شوند.

ارزش خواب را دست کم نگیرید

خواب اهمیت بسیاری در کیفیت سلامت فرد دارد. کمبود خواب می‌تواند بسیار مضر باشد. در حقیقت پیشگیری از خواب ابزاری برای شکنجه است. در حدود ۷ تا ۱۰ میلیون نفر از ایرانیان به اختلال خواب مبتلا هستند. بیش از ۸۰ نوع اختلال خواب وجود دارد که خروپف، اختلال تنفس و تغییر الگوی خواب از جمله‌ی آن‌هاست. لذا حفظ کیفیت خواب اهمیت دارد.

ردیاب‌های خواب تنوع بسیاری دارند. این ردیاب‌ها فازهای مختلف خواب اندازه می‌گیرند. برخی از ردیاب‌ها زیر تشک خواب قرار می‌گیرند. Beddit یکی از این ردیاب‌هاست. برخی از این ردیاب‌ها به شکل مچ‌بند هستند. Fitbit One ،  Surge ، ViatomO2 و Withings Pulse چند نمونه است. ردیابی اطلاعات خواب یکی از گام‌های نخست حفظ سلامتی است.

تقویت قدرت عضلانی

برای بسیاری افراد تقویت قوای عضلانی مسئله‌ی مهمی است. چه از لحاظ ظاهری و چه از منظر سلامت پیگیری کارایی عضلات و قدرت فردی می‌تواند مهم باشد. ردیاب‌های سلامت بسیاری با اتصال به برنامه‌های کاربردی تلفن همراه توانایی ارزیابی قدرت جسمانی را دارند. برای افرادی که نیاز به تحرک بیشتر دارند یک ردیاب سلامت می‌تواند به سادگی انگیزه‌ای برای فعالیت جسمی باشد.

درمان سریع

افزون بر افزایش قدرت جسمانی، توانایی بازیابی سریع نیروی جسمانی و یا سلول‌های بدن نیز می‌تواند مفید باشد. پژوهشگران در حال توسعه‌ی روش‌هایی برای تسریع بازسازی پوست هستند. این روش‌ها حتی به بازسازی ماهیچه‌های ران یک سرباز، که ۷۰ درصد بافت ماهیچه‌ای ران خود را در یک انفجار از دست داده بود، کمک کرده است. فرآیندهای درمان سریع در آینده با کوتاه کردن دوره‌ی درمان به افراد بسیاری کمک خواهد کرد.

افزایش قدرت ذهن

تفکر عمیق و توانایی تصمیم گیری موثر یکی از مهارت‌های مهم زندگی است. کارایی ذهن تا حد زیادی متاثر از سلامت جسمانی نیز هست. کنترل تشویش و حفظ آرامش ذهن به کمک ابزارهای سلامت نیز ممکن است. PIP یک ابزار سلامت برای کاهش تشویش است. برخی پوشیدنی‌ها نیز به دریافت اطلاعاتی در مورد تشویش کمک می‌نمایند. Headspace نیز برنامه‌ای کاربردی است که تفکر عمیق و تمرکز را به کمک تمرین‌های خاص آموزش می‌دهد.

فناوری واقعیت مجازی نیز در کاهش درد و تشویش موثر است. آزمایش‌هایی در این زمینه انجام شده است و برخی شرکت‌ها در این زمینه فعال هستند. امید است با تکمیل پژوهش‌ ها در این مورد، به روشی جامع برای استفاده از واقعیت مجازی در این زمینه دست یابیم.

افزایش قدرت ذهن با تمرین تمرکز و کاهش تشویش

غذا ضامن سلامت فردیست

برنامه‌ریزی سلامت با دانش و چشم باز همواره ساده‌تر است. آگاهی از موادی که بدن نیازمند آنهاست بسیار مفید است. تفاوت در اطلاعات ژنتیکی به معنای نیاز به شخصی سازی برنامه غذایی است. یک استارت آپ در کالیفرنیا با مطالعه‌ی زنجیره‌ی ژنتیکی مشتریان خود مواد خوراکی مناسب را به ایشان پیشنهاد می‌کند. این استارت آپ این مواد غذایی را برای مشتریان خود ارسال می‌کند. این استارت آپ Habit‌ نامیده می‌شود.

استفاده از ابزارهای سلامت برای افراد با حساسیت‌های خاص غذایی نیز مفید است. افراد حساس به گلوتن یا بادام زمینی می‌توانند با این ابزار از سلامت غذای مصرفی خود آگاه شوند. Nima در این زمینه فعالیت‌های جالب توجهی داشته است.

بالا