آشنایی با داروخانه آنلاین

داروخانه‌ها معمولاً در مراکز درمانی واقع می شوند و برای مراجعه به داروخانه ها و تهیه داروهای مورد نیاز از جمله داروهای تجویزی پزشکی و یا شاید لوازم بهداشتی مجبور می شویم به محیط درمانی مراجعه کنیمداروخانه آنلاین جایگزینی مناسب برای ارائه خدمات درمانی و ارائه محصولات درمانی است. شاید شما برای تهیه دارو لازم باشد به داروخانه مراجعه کنید و یا ممکن است به دلیلی امکان خروج از خانه برای شما فراهم نباشد و نیاز باشد که دارویی را در اسرع وقت در دسترس شما قرار گیرد یا حتی ممکن است به دلیل بیماری خاص مجبور باشید در خانه قرنطینه بمانید و از خانه خارج نشوید. اما نیاز به دسترسی داروی خاصی برای شما اهمیت ویژه دارد.

 همچنین شاید شما نیاز به دارویی در شهری دیگر دارید که  مراجعه به شهر مورد نظر زمان زیادی میطلبد. یا بسیاری از شرایط دیگر که عملا تهیه دارو را دشوار میکند اما راه حل ساده‌تری نیز هست، که در کمترین زمان بتوانید نیاز دارویی یا بهداشتی خود را فراهم کنید. داروخانه آنلاین همه گزینه های ارائه ی خدمات را برای شما مهیا می کند، یعنی شما با استفاده از داروخانه آنلاین میتوانید دارویی را برای کسی که در شهر دیگری قرار دارد تهیه کنید و به دستشان برسانید.

 

 داروخانه آنلاین این امکان را فراهم می کند که انواع داروهای درمانی، مکمل های غذایی و همچنین مکمل های ورزشی، لوازم جانبی کودک همچنین تجهیزات پزشکی و سایر موارد را تهیه کنید. اگر بخواهیم جمع بندی کنیم، و یا خدمات موجود در داروخانه آنلاین را به صورت مفصل تر بشناسیم باید به شرحی ازآن بپردازیم.

 داروخانه‌انلاین ممکن است سایت یا وب سایت باشد که مانند سایت های رسمی خدمات موجود در خود را به صورت رسمی در صفحه خود قرار داده و ارائه می‌کند. ممکن است در داروخانه آنلاین پنل ها و یا پنجره های متفاوتی از محصولات مختلف خود در زمینه های دارویی و آرایشی بهداشتی، انواع مکمل ها و تجهیزات مشخص شده باشد. شما می توانید با مراجعه به وب سایت داروخانه آنلاین انواع محصولات را مشاهده کرده و از مزیت های آن که شامل تخفیف و ارسال رایگان به کل کشور می باشد، بهره ببرید.

در حال حاضر، فناوری های گوناگون اطلاع رسانی پزشکی بخش مهمی از زیر ساختار سلامت جامعه را تشکیل می دهند. این فناوری ها بر ایجاد و کاربرد روش ها و سیستم هایی برای گردآوری، پردازش و تفسیر داده های بیمار به کمک اطلاعات حاصل از پژوهش های علمی پرداخته و از طریق کاهش محدودیت های زمانی و مکانی موجب افزایش امکان دسترسی مردم به خدمات پزشکی، ارتقا کیفیت مراقبت از بیمار و کاهش هزینه های این خدمات می شوند. جهت تسهیل بخشیدن به روند خدمات پزشکی با استفاده از فناوری اطلاعات می توان تغییراتی در تهیه درو ایجاد نمود. این تغییرات در جهت بهبود روند کار داروخانه ها جلوگیری از آمارهای اشتباه، اطلاع خودکار داروخانه ها از اتمام دارو یا انقضا وقت داروها ،... و بیشتر از آن به نفع بیماران می باشد.

در این سیستم پزشک بعد از ارائه نسخه کتبی به بیمار یک نمونه الکترونیکی آن را به سیستم موردنظر ارسال نموده و آدرس منزل، شماره تماس تلفن همراه را در سیستم ثبت می کند. سیستم با توجه به آدرس منزل یا محل سکونت فعلی شخص، نزدیکترین داروخانه را که به بیمار نزدیک می باشد و همچنین داروخانه ای که تمام داروهای نسخه را موجود دارد، جستجو کرده و آدرس داروخانه را به شماره تلفن شخص به شکل پیغام ارسال می کند، همچنین سیستم در مطب پزشک و بیمارستان می تواند بعد از ارسال نسخه، آدرس داروخانه را با توجه به الگوریتم های موجود به بیمار بدهد. همزمان با این روال سیستم جهت دریافت کامل داروها نسخه الکترونیکی را بعد از تایید خودکار بودن روال و پرداخت الکترونیکی به داروخانه موردنظر ارسال کرده و داروخانه نسخه را آماده و برای ارسال پستی اقدام می کند. این سیستم در چهار بخش مطب و بیمارستان، داروخانه، بیمه و سرور اصلی طراحی و پیاده سازی خواهد شد.

داروخانه ها ساختار مهم سیستم های بهداشتی هستند و به دلیل انتشار گسترده آنها حداقل در کشورهای صنعتی می توانند خدمات درمانی را به صورت مویرگی ارائه دهند. متخصصان واجد شرایط بهداشتی مانند داروسازان علاوه بر پخش داروهای دارویی ، می توانند در مورد رژیمه ای فرض دارویی به بیماران مشاوره دهند و همچنین می توانند خدمات فارماکوویژه را ارائه دهند .

علیرغم نقش مناسب داروخانه ها به عنوان نقاط مراقبت های بهداشتی سطح اول ، توزیع نابرابر این ساختارها در کشورهای توسعه یافته نیز مشهود است مانند کمبود در توزیع دارو در سطح منطقه ای و در سراسر مناطق شهری و روستایی. با توجه به این کاهش انتظار می رود این مشکلات سریع تر برطرف شود.

استفاده از فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) به بخش بهداشت می تواند چشم اندازهای جدیدی را در ارائه خدمات درمانی باز کند و می تواند در کاهش مشکل در دسترس بودن متخصصان بهداشتی کمک کند. خدمات از راه دور می توانند یک فرصت ارائه دهند. Telepharmacy به عنوان "ارائه مراقبت داروساز (داروسازان ثبت شده و داروخانه ها )از طریق مشاوره از راه دور برای بیمارانی که در فاصله دور قرار دارند" تعریف شده است.

خدمات از راه دور عبارتند از: نظارت بر دارو درمانی، مشاوره درمانی، مجوز قبلی و مجوز مجدد برای داروهای تجویزی و نظارت بر انطباق فرمول ها با کمک کنفرانس تلفنی یا ویدئو کنفرانس. از راه دور داروها با بسته بندی اتوماتیک و سیستم های برچسب زنی نیز می توان به عنوان نمونه ای از آن فکر کرد. خدمات Telepharmacy را می توان در سایت های داروخانه های خرده فروشی یا از طریق بیمارستان ها، خانه های پرستاری یا سایر مراکز درمانی تأمین نمود.

  این اصطلاح همچنین می تواند به استفاده از ویدئو کنفرانس در داروخانه برای مقاصد دیگر، مانند ارائه آموزش، آموزش، و خدمات مدیریت به داروسازان و کارکنان داروخانه که از راه دور مراجعه کند.

 

همچنین بخوانید:

نقش فناوری در سلامت روان

تله‌فارمسی، فواید و چالش‌ها

دامپزشکی از راه دور در دوران همه‌گیری کووید-۱۹

بالا