چالش های فناوری هوش مصنوعی در پزشکی

حتی کسانی که ارزش بالقوه هوش مصنوعی را می‌‌دانند، خطرات احتمالی آن را نیز تشخیص می‌‌دهند. سیستم‌‌هایی که ضعیف طراحی شده‌‌اند، می‌‌توانند در زمینه پزشکی تشخیص غلط دهند. نرم‌‌افزاری که بر اساس مجموعه داده‌‌هایی کار می‌‌کند که با تعصبات فرهنگی آمیخته شده است، این نقص‌‌ها را چند برابر می‌‌کند. هوش مصنوعی طراحی شده تا برای دردها التیام باشد و به ایجاد درآمد بیشتر کمک کند، نه این که آن‌‌ها را افزایش دهد. برنامه‌‌هایی که با الگوریتم‌‌های یادگیری ماشین عمل می‌‌کنند، در حین کار همواره خود را بهینه می‌‌کنند و به اصطلاح در حال یاد گیری‌‌اند. این برنامه‌‌ها چون الگوریتم‌‌های خود را طبق داده‌‌های جدید به‌روزرسانی می‌‌کنند، پس از شروع تعامل با انسان‌‌های غیرقابل پیش‌بینی، می‌‌توانند عواقب ناخواسته‌‌ای ایجاد کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

آشیش جها، مدیر سابق موسسه جهانی بهداشت هاروارد و رئیس کنونی دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه براون، در این زمینه می‌‌گوید: «من فکر می‌‌کنم پتانسیل هوش مصنوعی به اندازه چالش‌‌های این فناوری بزرگ است. برخی از مشکلات بسیار بزرگ در مراقبت‌‌های بهداشتی و پزشکی وجود دارد، هم در ایالات متحده و هم در سطح جهانی، که هوش مصنوعی می‌‌تواند در حل آن‌‌ها بسیار مفید باشد. اما هزینه‌‌های اشتباه انجام دادن آن به اندازه مزایای احتمالی آن قابل بررسی است. سوال این است: آیا وضع ما بهتر خواهد شد؟»

بسیاری معتقدند که ما در نهایت از فناوری هوش مصنوعی در بسیاری از جنبه‌‌ها استفاده خواهیم کرد، اما در کنار آن باید احتیاط کنیم؛ چرا که پیاده‌‌سازی این فناوری و هر فناوری دیگری در علم پزشکی باید مدبرانه و با شناخت کافی باشد. این شناخت نه تنها باید نقاط قوت هوش مصنوعی را در بر گیرد، بلکه نقاط ضعف آن را نیز باید پوشش دهد. به‌کارگیری این فناوری باید با استفاده از طیف وسیعی از دیدگاه‌‌های متخصصان در زمینه‌‌های خارج از پزشکی و علوم رایانه از جمله اخلاق و علوم انجام شود. فلسفه، جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد رفتاری همه علومی‌‌‌‌اند که می‌‌توانند به ما کمک کنند درک بهتری از به‌‌کارگیری این فناوری داشته باشیم. ما در حقیقت به افرادی نیاز داریم که در زمینه علوم رفتار ماشینی آموزش ببینند. کسانی که در زمینه رفتار ماشینی آموزش دیده‌‌اند، می‌‌توانند تعامل پیچیده و در حال تکامل انسان‌‌ها و ماشین‌‌هایی را که در حین کار یاد می‌‌گیرند، درک کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

پیشرفت‌‌های این فناوری در پزشکی نباید این انتظار را به وجود آورد که یک هوش مصنوعی همه بیماری‌‌ها را درمان کند؛ بلکه این فناوری به دنبال راهکارهایی است که از پزشکان پشتیبانی کند تا بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند.

دیوید پارکز، استاد علوم کامپیوتر جورج اف کلونی  و مدیر مشترک طرح علوم داده هاروارد که یکی از نویسندگان مقاله اخیر در مجله نیچر است، خواستار ایجاد رفتار ماشین به عنوان یک زمینه جدید شده است. او در این رابطه معتقد است چالشی که در رابطه با رفتار ماشین وجود دارد، این است که شما یک الگوریتم هوش مصنوعی را در خلأ و به دور از محرک‌‌های دیگر استفاده نمی‌‌کنید. شما آن را در محیطی مستقر می‌‌کنید که مردم به آن پاسخ دهند و با آن سازگار شوند. «اگر من یک سیستم امتیاز دهی برای رتبه‌بندی بیمارستان‌‌ها طراحی کنم، بیمارستان‌‌ها طبق آن سیستم تغییر می‌‌کنند. همان‌طور که درک چگونگی کار یک کارمند جدید در یک محیط کار جدید چالش برانگیز است، درک چگونگی عملکرد ماشین آلات در هر نوع محیطی نیز چالش برانگیز است، زیرا افراد با آن‌‌ها سازگار می‌‌شوند و این سازگاری محیط، رفتار آن‌‌ها را تغییر می‌‌دهد

منبع: hooshio

 

همچنین بخوانید:

مروری بر مزایا و انواع تله مدیسین

مراقبت‌های پزشکی و نظارت از راه دور

۵ ابزار واقعیت افزوده که روش‌های مراقبت از بیماران را بهبود می‌بخشند

بالا