میکرو لیزرهای کوچکتر از سلول بیماری های ذهنی را درمان می کنند

دانشمندان برای سال های متمادی در پی کاهش سایز لیزرها بوده اند و حالا به دستاوردی قابل توجه در این زمینه رسیده اند که به تغییراتی چشمگیر در زمینه پزشکی منجر می شود.

تیمی بین المللی از محققان «آزمایشگاه برکلی» میکرو لیزرهایی را توسعه داده اند که از گلبول های قرمز خون کوچکتر است. این متخصصان پی برده اند که دانه های پلیمری ۵ میکرونی در کنار نانوذرات خارجی (سدیم ایتریوم فلوراید دارای تولیوم) در صورت قرار گرفتن در معرض نور مادون قرمز، قابلیت انعکاس آن در طول موج های خاصی را دارند.

این پیوند با انعکاس نور در سطح داخلی دانه پلیمری در نهایت به تقویت آن منجر خواهد شد، در واقع این پروسه به اثر «گالری زمزمه» شباهت دارد که طی آن اکوستیک صدا در محیط های وسیع به خوبی حفظ می شود.

این میکر ولیزرها حتی در صورت تزریق به سلول های خونی یا ارگان های دیگر قابلیت ۵ ساعت انعکاس نور مداوم را دارند. به گفته تیم توسعه دهنده دانه پلیمری ماه ها و حتی سال ها قابلیت سرویس به عنوان میکرو لیزر را دارد تغییرات لازم را هم می توان با کمک نور مادون قرمز انجام داد.

از کاربردهای این میکرو لیزر می توان به کنترل فعالیت نورون ها اشاره کرد که در غلبه بر بیماریهای ذهنی مفید خواهد بود. علاوه بر این در سنسورهای شناسایی تغییرات محیطی و شیمیایی و همچنین توسعه چیپ های اپتیکال نیز می توان از آنها بهره برد.

محققان آزمایشگاه برکلی تاکید کرده اند که پیش از اجرایی سازی این روش باید بهینه سازی هایی روی آن صورت بگیرد که شامل روش برانگیختن نانو ذره ها و چینش دانه های پلیمری است. گرچه تا رسیدن به این هدف فاصله ای طولانی باقی مانده اما پتانسیل بسیار بالای این ریز پلاستیک ها نویدبخش آینده ای روشن است.

بالا