فناوری جدید مرگ یا بهبودی بیمار از کما را با دقت بالا تخمین می زند

تصمیم گیری کامپیوتر درباره مرگ یا زندگی یک نفر شبیه اپیزودی از سریال «بلک میرور» به نظر می رسد اما محققان چینی به پیشرفت هایی در این زمینه دست پیدا کرده اند.

متخصصان بخش مغز و اعصاب آکادمی علوم و بیمارستان عمومی PLA پکن ابزاری را توسعه داده اند که در تعیین وضعیت بیماران درگیر کما به پزشکان کمک می کند. زمانی که فردی به کما فرو می رود به دلیل از کار افتادن تشکیلات فعال کننده مغز در ساقه این اندام، از باز کردن چشم یا واکنش به نور، پاسخ کلامی و واکنش حرکتی باز می ماند؛ از اینرو امکان پیش بینی شرایط آتی یا تعیین امید به بازگشت به زندگی آنها بسیار دشوار خواهد بود.

متخصصان چینی برای تعیین احتمال بازگشت بیمار به شرایط عادی سیستمی مبتنی بر الگوریتم یادگیری ماشینی را توسعه داده اند. این افراد برای توسعه سیستم مذکور هزاران داده fMRI یا «تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی» بیماران درگیر کما را به یک الگوریتم یادگیری ماشینی تزریق کرده اند تا بر اساس داده های پزشکی احتمال بازیابی هر بیمار را مشخص سازد.

این الگوریتم که نتیجه هشت سال تحقیق مداوم است، توانسته با دقت ۹۰ درصد احتمال بهبودی بیماران را مشخص کند که بسیار امیدوار کننده به نظر می رسد. در حالی که پزشکان از چند بیمار قطع امید کرده بودند، سیستم جدید از احتمال بالای بهبودی آنها خبر داده بود و در نهایت این پیش بینی الگوریتم بود که درست از آب درآمد.

سیستم مذکور تا کنون روی ۳۰۰ بیمار آزمایش شده و پزشکان امیدوارند که با استفاده از آن به حدود ۵۰ هزار فرد دارای اختلال مزمن خودآگاهی که در کما به سر می برند، کمک کنند.البته متخصصان چینی تاکید کرده اند که این فناوری قرار نیست به جای پزشکان متخصص تصمیم گیری کند. دکتر Yang Yi، از پزشکان بخش مغز و اعصاب بیمارستان PLA در این باره می گوید:

هنگام ارائه نتایج  الگوریتم ماشینی همیشه به خانواده بیمار تاکید می کنیم که این اعداد باید تنها باید ۲۰ تا ۵۰ درصد روی تصمیم آنها [درباره سرنوشت بیمار] تاثیر بگذارند.

برخی کارشناسان بر این باروند که سیستم هایی از این دست تنها باید در مواردی بکار برده شوند که به بقای بیمار کمک می کنند؛ به عبارت دیگر نباید تصمیم گیری درباره مرگ فرد را به دست کامپیوتر سپرد.

 

منبع:futurism

 

 

بالا