گوشی‌های هوشمند در نبرد با نابینایی/چطور یک اپلیکیشن به داد مناطق دورافتاده رسید؟

پزشکی انگلیسی به نام اندرو باستاوروس در سال ۲۰۱۲ شغل و خانه امن و راحت خود را رها کرد و به همراه خانواده‌اش به کنیا رفت تا ۱۰۰ کلینیک موقتی چشم‌پزشکی را راه‌اندازی کند.

براساس گزارش CNN، ایده وی تبدیل كردن اسمارت‌فون‌ها به ابزاری برای معاینه چشم بود، كه در آن زمان تا تكمیل شدن چند سال فاصله داشت. سفرهای پیشین وی به كشورهای درحال توسعه و انجام معاینات چشمی روی ساكنان این كشورها باعث شده‌بود تا باستاوروس تصمیم بگیرد به بیمارانی كه به مشكلات بینایی رایج مبتلا شده‌اند اما به تجهیزات پزشكی دسترسی ندارند، كمك كند.

درحال حاضر بیش از 39 میلیون انسان نابینا در سرتاسر جهان و بیشتر در كشورهای كم‌درآمد حضور دارند كه 80 درصد از نابینایی‌ها در میان آنها قابل درمان است. دو عامل اصلی در بروز این مشكل آب مروارید و اختلالات شكست نوری در چشم است. به گفته باستاوروس بیشتر این جمعیت را می‌توان درمان كرد. با كمی كمك می‌توان افرادی كه برای چندین دهه نابینا بوده‌اند را دوباره بینا كرد.

با داشتن این هدف در ذهن، باستاوروس و همكارانش بسته قابل حمل معاینه چشم PEEK را ساختند. این گروه برای آزمایش بسته معاینه‌ای خود چشم 21 هزار كودك كنیایی را در عرض 9 روز معاینه كردند و اكنون قصد دارند معاینه چشم 300 هزار كودك دیگر را نیز در ترانس-زویا در شرق كنیا آغاز كنند.

 

راه‌حلی برای یك مشكل بزرگ

 

باستاوروس می‌گوید در بسیاری از روستاهایی كه وارد آن می‌شوند، روستاهایی كه داشتن برق و جاده در آنها غیرعادی است، بیش از 200 نفر انتظار آنها را می‌كشند. به بیانی دیگر، هرچه رسیدن به یك مقصد برای وی و همكارانش دشوارتر باشد، تعداد افرادی كه در صف انتظار قرار می‌گیرند بیشتر می‌شود.

PEEK از محل پول جوایز نقدی كه از آن خود ساخته،‌ سرمایه‌گذاری جمعی، كمك‌هزینه‌های آكادمیك و بنیادی وابسته به ملكه الیزابت پشتیبانی می‌شود. این سازمان غیر سودده به لطف همكاری‌های رایگان پزشكان و سازندگان و پشتیبانی‌های دانشگاه‌های مختلف جهان تاكنون توانسته خود را سرپا حفظ كند.

در كشورهای آفریقایی،‌بیشتر افراد بیشتر از آب آشامیدنی به موبایل دسترسی دارند، از این رو این دستگاه‌ها به بهترین گزینه برای ساخت ابزار معاینه چشم تبدیل شد.

با استفاده از اپلیكیشن ویژه PEEK حرف E روی نمایشگر گوشی در جهت‌های مختلف به بیمار نشان داده می‌شود و بیمار باید با دستهایش جهت این حرف را مشخص سازد و پزشك گوشی را در همان جهت حركت می‌دهد. نتایج معاینه بلافاصله پس از معاینه مشخص می‌شود و پیامكی برای بیمار یا خانواده او ارسال می‌شود كه حاوی توصیه‌هایی برای دریافت درمان‌های لازم است.

ابزار دیگر كه شبكیه PEEK نامیده می‌شود، روی صفحه نمایشگر گوشی بسته می‌شود و به راحتی می‌توان آن را با استفاده از چاپگر سه‌بعدی تولید كرد. تركیب این ابزار و با اپلیكیشن PEEK خود به ابزاری متفاوت ایجاد می‌كند كه نزدیك چشم نگه‌داشته می‌شود و شبكیه چشم بیمار را روی نمایشگر به نمایش می‌گذارد.

این ابزار می‌تواند بیماری آب مروارید را به خوبی نمایش دهد و نشانه‌های آب سیاه،‌ فساد ماكولار، رتینوپاتی دیابتی و نشانه‌های بیماری‌های عصبی را آشكار سازد. با داشتن تصویری واضح از شبكیه چشم، می‌توان دیگر بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا و دیابت را نیز تشخیص داد.

می‌توان به راحتی این تجهیزات را جایگزین تجهیزات سنگین، گران‌قیمت و حساس بیمارستانی ساخت. باستاوروس همچنین با همكاری مقامات محلی توانسته با آموزش بومیان، معاینه‌گرانی را با كمترین هزینه آماده همكاری سازد. وی با استفاده از این رویكرد تاكنون توانسته بینایی را به چشمان هزاران نفر بازگرداند.

 

منبع: همشهری آنلاین

 

بالا