تکنولوژی چت‌بات

در دنیای امروزه پیام دادن به معروف‌ترین روش ارتباط برقرار کردن تبدیل شده است از راه‌هایی همچون برنامه‌های ارسال پیام .

این روشی است که اغلب مردم ترجیح میدهند که ارتباط برقرار کنند به همین دلیل مشاغل در حال ایجاد چت بات‌هایی هستند که شما میتوانید به انها پیام بدهید به گونه‌ای که انگار انسان هستند. در حقیقت ممکن است فکر کنید که در حال صحبت با یک انسان هستید در حالی در اصل انها چت بات هستند.

مشاغل مختلف از انها برای خدمات انلاین برای مشتریان یا برای حل مشکلات و پاسخ به سوالات ساده استفاده میکنند .

 

 

در حال حاضر دو نوع چت بات وجود دارد:

۱-چت بات هایی که شامل چندین قانون هستند. یعنی انها فقط به کلمات مشخص و دستور های مشخصی پاسخ میدهند بنابراین اگر ان دستور هارا به کار نبرید ممکن است که چت بات ها ندانند که چگونه باید پاسخ بدهند. این چت بات ها فقط درمواردی باهوش هستند که برای ان برنامه ریزی شده اند.

۲-نوع دوم چت بات ها از هوش مصنوعی استفاده میکنند . به این معنا که میتوانید با ان صحبت کنید و ان زبان را متوجه میشوند و به صورت مکالمه وار میشود با ان صحبت کرد به گویی که انسان واقعی است.این چت بات براساس مکالماتی که با کاربران دارند به مرور باهوش تر میشوند.

هرچقدر که این تکنولوژی در حال پیشرفت است مشاغل بیشتری به استفاده از ان روی می اورند.

 

 

شناخت بازدیدکنندگان و مخاطبان

قبل از شروع به طراحی و ساخت چت بات، این مسئله بسیار ضروری است که متوجه شوید چه افرادی از ربات چت شما استفاده خواهند کرد و چه اطلاعاتی در رابطه با آن ها دارید. هر ابزار تجزیه و تحلیلی که بتواند به شما در رابطه با بازدیدکنندگان و مخاطبان، اطلاعات و آگاهی بدهد برای این مرحله بسیار مفید است.

 

انتخاب لحن گفتگوی مناسب

چت بات های مکالمه ای از تن صدای طبیعی برای انجام گفتگو استفاده می کنند. توجه داشته باشید که تن صدای انتخابی بسیار به ماهیت کسب و کار شما وابسته است. به عنوان مثال، چت باتی که برای یک استودیو موزیک طراحی شده دارای تن صدای نسبتا آرام می باشد و شامل پیام خوشامدگویی است

 

استفاده از تن صدای مناسب، به تعیین شخصیت و سبک مکالمه ربات کمک می کند و می توانید تصویری بهتر از برند خود ارائه نمایید.

مشخص کردن اهداف

درست مانند زمانی که برای طراحی سایت و یا بازاریابی شبکه های اجتماعی اهداف مشخصی دارید، باید اهداف خود را از ساخت چت بات نیز مشخص کنید. لیست زیر اهدافی است که به طور معمول در طراحی و ساخت چت بات مورد استفاده قرار می گیرد:

  • ارائه خدمات پشتیبانی به مشتری
  • ارائه پاسخ سریع برای سوالات متداول
  • برندسازی به صورت دیجیتال
  • بهبود کسب و کار با استفاده از پیشنهادات ویژه
  • تهیه نقشه راه توسعه

قبل از طراحی و ساخت چت بات، یک نقشه راه برای چت بات خود تهیه کنید. این نقشه راه باید شامل تمامی مراحل ساخت، نحوه طراحی و ارائه محتوا و نحوه توسعه و بهبود چت بات باشد. در واقع این مرحله یک سیستم بسیار قوی برای طراحی و توسعه چت بات به شما ارائه می دهد و از سردرگمی جلوگیری می کند. علاوه بر آن، سرعت توسعه چت بات را بهبود می‌بخشد

 

 

هرچند که هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی و دیگر تکنولوژی ها نقش بسیار مهم و پر رنگی در ساخت چت بات ها دارند، اما همچنان حیات و مرگ چت بات شما در گرو محتوای باکیفیت و مرتبط است.

 

 

چت بات؛ تکنولوژی ای که راه گریزی از آن نیست

ربات های چت (chat bot) سرویس هایی هستند که با حجم زیادی از اطلاعات و به کمک هوش مصنوعی، طراحی می شوند.

قبل از هر چیز برای طراحی و ساخت یک چت بات سه سوال مهم و اساسی مطرح می شود:

1 - چه کسانی بازدیدکنندگان یک چت بات هستند؟ چه چیز هایی از آن ها می دانند؟

 -2 بازدیدکنندگان قرار است چه کاری را با یک چت بات انجام دهند؟

 -3 چه منطقه ی جغرافیایی توسط یک چت بات قرار است پوشش داده شود.( این مسئله از آن جهت مهم است که باید به مسائل فرهنگی بازدیدکنندگان و نیز بومی کردن محتوا برای آن ها توجه کرد)

پاسخ به این سوال ها و بدست آوردن اطلاعات بالا به تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد نیاز یک شرکت برای ساخت یک بات مهم است.

در نهایت یک چت بات به دستیار شخصی تان تبدیل می شود و همه کار های شما را انجام می دهد.

 

 

اگر قرار است چت بات به مشتریان به صورت 24 ساعته خدمت رسانی کند، آیا بازدیدکنندگان شما می توانند از راه های ارتباطی دیگر مانند فرم های آنلاین با شما تماس بگیرند؟

اما مهمترین سوال، چرا شما می خواهید چت بات بسازید؟ آیا برای تعامل بیشتر با مخاطب است؟ آیا مخاطبان از آن استفاده خواهند کرد؟

 

ماشین یا انسان؟

باید برای استفاده از چت باتی که شامل یک سطحی از صمیمیت است و معمولا از مکالمه انسانی در آن استفاده می شود، جوانب احتیاط را رعایت کرد.

توصیه می کنم که حتما از همان ابتدا برای مخاطبان خود این موضوع را روشن کنید که آن ها در حال تعامل با یک ماشین هستند. این مسئله کمک می کند که بتوانید انتظارات را مدیریت کنید و میزان شفافیت را بالا ببرید.

چت بات ها می توانند بعضی مواقع واکنش های احساسی غیر منتظره ای از طرف مخاطب دریافت کنند. بنابراین برای این مواقع می توانید از جمله های احساسی آماده برای پاسخ گویی استفاده کنید.

 

استفاده از زبان پردازش طبیعی، گویش انسانی و محتوای احساسی در ساخت چت بات به خصوص در برنامه های مشاوره ای بسیار مفید و موثر است. زیرا مخاطب فراموش می کند که در حال صحبت با یک ربات است و بیشتر حس گفتگو با یک انسان را پیدا خواهد کرد.

 

قابلیت‌ها

چت بات‌ها در حال حاضر توانایی‌های زیر را دارند:

  • گالری تصاویر
  • محتوای ویدئویی
  • نمایش به روزرسانی های پست های بلاگ و اخبار جدید
  • یکپارچه سازی با سرویس وب از طریق رابط های برنامه کاربردی
  • بدست آوردن مخاطب جدید

 

 

Dr AI

این چت‌بات می‌تواند نقش یک پزشک را برایتان ایفا کند به طوری که این چت‌بات در مورد علائم و سوابق پزشکی‌تان پرسش کرده سپس فهرستی از دلایلی که موجب چنین علائمی در شما شده‌اند را گردآوری می‌کند.

در پایان هم لازم به ذکر است که در مقاله‌ای تحت‌عنوان Program O: چت‌بات نوشته شده با PHP و MySQL، به بررسی چت‌بات اپن‌سورسی مبتنی بر هوش مصنوعی پرداختیم که به صورت آنلاین امکان تست‌اش برای علاقمندان فراهم شده است.

بالا