پزشکی از راه دور و سلامت از راه دور

در مقالات گذشته به تعریف پزشکی از راه دور، انواع آن و همچنین روشهای مختلف تبادل اطلاعات پزشکی از راه دور پرداختیم. در این مقاله به کاربردهای پزشکی از راه دور برای بیماران و مزایای آن می پردازیم.

در ابتدا، ذکر این نکته ضروری است که برای به کارگیری هر گونه سرویس پزشکی از راه دور، تمامی پزشکان، پرستاران، روانشناسان و سایر افراد شاغل در تیم های پزشکی باید قوانین حفظ حریم خصوصی بیمار، امنیت اطلاعات پزشکی بیمار و استانداردهای تبادل اطلاعات پزشکی را بر اساس قانون موسوم به HIPAA (Health Insurance Portability and Accountability Act) رعایت نمایند، در غیر این صورت مشمول جریمه می شوند و اجازه کار از آنان خلع خواهد شد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مزایای پزشکی و سلامت از راه دور

پزشکی از راه دور این امکان را برای همه افراد در هر جا و هر زمان فراهم کرده است که با برقراری ارتباط با پزشک مورد نظر خود از راه اینترنت و طبق استانداردهای HIPAA، از مشاوره های پزشکی برخوردار شوند. مشاوره های آنلاین پزشکی نمونه ای از این خدمات هستند. در این روش بیماران با استفاده از روش ویدئو کنفرانس و استفاده از سیستم های آنلاین صوتی و تصویری، از مشاوره مستقیم با پزشک، روانپزشک، روانشناس، روان درمانگر، گفتار درمانگر و توانبخش استفاده می کنند و در زمینه های پیشگیری از بیماری ها، مراقبت های اولیه بهداشتی (Primary Health)، پیگیری های پزشکی (Follow Up)، مشاوره های دارویی و همچنین مشاوره های مربوط به سلامت روان (Mental (Health از خدمات پزشکی بهره مند می گردند.

همچنین افرادی که ناچار به بستری در خانه هستند مانند افراد سالخورده، بیماران دچار بیماری های خاص جسمی، روحی یا حرکتی و همچنین بیمارانی که اعمال جراحی قلب باز، ریوی یا پیوند اعضا انجام داده اند و دوران نقاهت خود را می گذرانند، می توانند در خانه یا محل اقامت خود از خدمات پزشکی از راه دور و پرستاری از راه دور (Tele Nursing) استفاده کنند و نیازی به رفت و آمد و انتظار طولانی برای استفاده از خدمات پزشکی نخواهند داشت.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

از دیگر مزایای پزشکی از راه دور، پایش سلامت توسط خود بیماران به صورت Self-management می باشد. با این روش همه افراد می توانند نظارت بر سلامت خود را از طریق اپلیکیشن های پزشکی که بر روی تلفن های هوشمند نصب می شوند یا دستگاه های پزشکی که کاربرد خانگی دارند مانند دستگاه های اندازه گیری قند خون (Glucometer)، فشارسنج های دیجیتالی، ترازوهای اندازه گیری وزن، پمپهای انسولین مخصوص بیماران دیابتی و موارد مشابه بر عهده بگیرند و با جمع آوری داده های پزشکی بر روی تلفن همراه خود یا با انتقال وایرلس یا با اتصال سیمی دستگاه پزشکی به کامپیوتر خود، اطلاعات جمع آوری شده پزشکی را به پزشک، کلینیک یا مراکز درمانی ارسال نمایند. به عنوان مثال، دستگاه های پیشرفته مانیتورینگ انسولین علاوه بر ارسال اطلاعات ممتد وضعیت بیمار، قادرند در شرایط بحرانی و در حالتی که فرد دیابتی دچار شوک شده است، با ارسال علامت خطر (Alarm) به مرکز کنترل بیمار، تیم پزشکی و امدادی را به محل حادثه فرا خوانند.

البته خدمات پزشکی از راه دور تنها به بیماران محدود نمی شود و همه افراد از جمله ورزشکاران و توریست هایی که از محل زندگی خود دور می باشند نیز می توانند از این خدمات بهره مند شوند.

 

منبع: seebmagazine

 

همچنین بخوانید:

سلامت الکترونیک

سلامت هوشمند با اینترنت اشیا

کاربرد بیگ دیتا در پزشکی

بالا