انواع پزشکی از راه دور

پزشکی از راه دور در دنیای امروز نقش انکار ناپذیری دارد. از آنجاییکه ارتباط پزشک و بیمار میتواند نقش بسیار مهمی در روند درمانی بیماران داشته‌باشد. در دنیای امروز مدل جدیدی از این ارتباط توسط فناوری ارتباط الکترونیکی به وجود آمده است. این شکل جدید ارتباطی می‌تواند به وسیله تسهیل دسترسی به خدمات و ارائه ارزان و سریع آن، صرف نظر از زمان و مکان نقش مهمی در ارتقاء نظام سلامت ایفا کند.

 

انواع پزشکی از راه دور

 

مشاوره‌ی پزشکی

مشاوره‌ی پزشکی، شایعترین روش‌های پزشکی از راه دور است که در آن پزشک عمومی یا متخصص به صورت تلفنی یا از طریق ویدئوکنفرانس، ایمیل، وبسایت و سایر روش‌های ارتباطی اینترنتی با بیمار ارتباط برقرار کرده و به او مشاوره‌ی لازم را میدهد. ارسال مدارک پزشکی نیز به صورت همزمان یا غیر همزمان  اتفاق می‌افتد. رادیولوژی، پاتولوژی و درماتولوژی شایعترین تخصص‌هایی هستند که از پزشکی از راه دور استفاده میکنند.

 

جراحی از راه دور

در دنیای امروز جراحی از راه دور و با استفاده از ابزارهای الکترونیکی امکانپذیر است. این نوع جراحی‌ها نیازمند ربات‌های پیشرفته و تجهیزات ویدئوکنفرانس است و بسیار پرهزینه خواهد بود.

 

آموزش الکترونیک

انواع آموزش‌های پزشکی میتواند به صورت کلاس مجازی انجام می شود. پزشکان می‌توانند از طریق صفحات شخصی در شبکه‌های اجتماعی، ویدئوکنفرانس و از طریق انواع مختلف راه‌های ارتباط شبکه‌ای به آموزش الکترونیکی نکات بهداشتی پیشگیری کننده و درمانی بپردازند و حتی پیگیری بیماران را انجام دهند.

 

مزایای ارتباط الکترونیک با بیمار( پزشکی از راه دور(

  •     بهبود مراقبت از بیمار از طریق ویدئو کنفرانس
  •     مدیریت بحران در بخش سلامت
  •     کنترل بیماریهای مزمن
  •     مدیریت منابع در بخش حمل و نقل

 

همچنین بخوانید:

مزایای پرونده‌های سلامت الکترونیکی در مقایسه با پرونده‌های کاغذی

خدمات مربوط به پزشکی از راه دور

سلامت دیجیتال

بالا