اینترنت اشیا و تله مدیسین

اینترنت اشیا در پزشکی و درمان عدادی از فن آوری ها می توانند هزینه های کلی برای پیشگیری یا مدیریت بیماری های مزمن را کاهش دهند. این ها شامل دستگاه هایی هستند که به طور مداوم شاخص های سلامت، دستگاه هایی را که به صورت اتوماتیک درمان اعمال می کنند، یا دستگاه هایی که اطلاعات سلامتی در زمان واقعی را ردیابی می کنند، زمانی که یک بیمار خود را درمان می کند، نظارت می کند. از آنجا که آنها دسترسی به اینترنت با سرعت بالا و تلفن های هوشمند را افزایش داده اند، بسیاری از بیماران شروع به استفاده از برنامه های تلفن همراه برای مدیریت نیازهای بهداشتی مختلف کرده اند. این دستگاه ها و برنامه های تلفن همراه در حال حاضر به طور فزاینده ای استفاده می شود و به وسیله اینترنت پزشکی چیزهای کوچک (mIoT) تلفیقی از فناوری تله مدیسین و سلامت از راه دور است. این مقاله بررسی داده های مؤثر و بزرگ در زمینه های مراقبت های بهداشتی است.

اخیراً Telemedicine به روشی محبوب و فراگیر برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی از راه دور تبدیل شده است. در این راستا روش‌های مختلفی وجود دارد که IoT تله مدیسین را تقویت می‌کند و به افراد مراقبت‌های درمانی با کیفیت ارائه می‌دهد که به‌طور بالقوه بهتر از بسیاری از روش‌های درمانی شخصی است.

mIoT یک قطعه حیاتی از تحول دیجیتال مراقبت های بهداشتی است، زیرا این امر باعث می شود که مدل های تجاری جدید ظهور کنند و تغییرات در فرایندهای کاری، بهبود بهره وری، انعطاف پذیری هزینه ها و تجارب مشتری افزایش یابد.

امروزه Wearables و برنامه های تلفن همراه از آمادگی جسمانی، آموزش بهداشت، ردیابی علامت، و مدیریت هماهنگ بیماری و هماهنگی مراقبت حمایت می کنند. همه آن تجزیه و تحلیل های پلت فرم می تواند ربط تفسیر داده ها را افزایش دهد، کاهش میزان زمان که کاربران نهایی صرف می کند با یکدیگر داده های خروجی. بینش های به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها بزرگ، اختلال دیجیتال در جهان مراقبت های بهداشتی، فرآیندهای کسب و کار و تصمیم گیری در زمان واقعی را به خطر می اندازد.

یکی از چالش های عمده در اجرای IoT با ارتباطات ارتباط دارد؛ اگر چه بسیاری از دستگاه ها اکنون برای جمع آوری داده ها حسگر دارند، اغلب با زبان خودشان با سرور سروکار دارند. تولید کنندگان هر کدام دارای پروتکل های اختصاصی خود هستند که به معنی سنسور توسط سازندگان مختلف نمی تواند لزوما با یکدیگر صحبت کند. این محیط نرم افزاری تقسیم شده، همراه با نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی و گرایش بوروکراتیک به جمع آوری تمام اطلاعات جمع آوری شده، اغلب اطلاعات ارزشمند در جزایر داده ها را خراب می کند و تمام ایده ی IOT را تضعیف می کند.

یکی از مزایای استفاده از اینترنت اشیا در سازمان های سلامت، کاهش هزینه های موجود است. متخصصان این حوزه می توانند از مانیتورینگ ریموت بدون حضور بیمار در بیمارستان به خوبی استفاده کنند. مهم نیست بیمار در منزل، دفتر کار یا سایر بخش های جهان باشد. در این شرایط متخصص می تواند سلامت بیمار را بررسی کند و درمان های احتمالی را فراهم آورد.

همین امر باعث می شود جریان کاری فراهم کنندگان خدمات درمانی کاهش پیدا کند. علاوه بر این، کمبود نیرو در مراکز بهداشت و درمان، باعث ایجاد اختلال در بررسی بیمار نمی گردد.  استفاده از اینترنت اشیا در کشورهای جهان سوم که مراکز سلامت زیادی در دسترس ندارند هم می تواند بسیار مفید باشد.  استفاده از چنین فناوری در مناطقی که دچار سیل، زلزله، سونامی یا سایر بلایای طبیعی شده اند هم موثر خواهد بود. به طور کلی، تاثیر این فناوری امکانات سلامتی بسیاری در اختیار افراد قرار می دهد و می تواند به صورت جهانی مورد استفاده قرار گیرد.

همین طور با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تحولات اجتماعی و اقتصادی در دنیای امروز ،افزایش چشمگیری نیز در رشد سالمندی دیده می شود.این بار اینترنت اشیاء و تله مدیسین به کمک یکدیگردرحفظ سلامت سالمندان نقش آفرینی کرده است.در نوع زندگی های امروزی با توجه به مشغله های کاری و اقتصادی زمان ارتباط افراد خانواده با سالمندان کاهش یافته و غالبا تمایل بر زندگی مستقل‌تر افراد سالمند وجود دارد.از سوی دیگر سالمندان همیشه به مراقبت و نظارت نیازمند هستند. در این میان، استفاده از فناوری های جدید از جمله نرم افزارها و تجهیزات متصل می تواند به نظارت بهتر بر آنها کمک کند.البته اینترنت اشیاء نمی‌تواند مزایای متعددی برای برطرف کردن مشکلات فردی سالمندان برای ارتقاء سطح زندگی آنها و کمک به نظارت بهتر آنها توسط اقوامشان داشته باشد.

 

همچنین بخوانید:

مدل سلامت الکترونیک - هرم سلامت

مروری بر دندانپزشکی از راه دور

مروری بر تله مدیسین(پزشکی از راه دور)

بالا