مزایای هوش مصنوعی در پزشکی از راه دور

 بخش بهداشت و درمان ازجمله حساس‌ترین بخش‌های جوامع مختلف است که هرچه پیشرفت علم و فناوری در آن سریع‌تر اتفاق بیفتد، به روند پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک کرده و موفقیت درمان را افزایش می‌دهد. سیستم‌های بهداشت و درمان در سال‌های اخیر همگام با نیاز جامعه پیش رفته‌اند و تا حد زیادی توانسته‌اند پاسخگوی نیازها باشند. بالا رفتن میانگین سنی کشورها، تغییر انتظارات بیماران، تغییر در انتخاب سبک زندگی همگی مواردی هستند که باعث می‌شوند تغییرات در بهداشت و درمان با سرعت بیشتری حرکت کند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، باتوجه به این نیازها، سیستم بهداشت و درمان به نیروی کار بیشتری نیاز دارد، اما با وجود اینکه اقتصاد جهانی بتواند 40 میلیون شغل جدید را تا سال 2030 در این حوزه ایجاد کند، باز هم با کمبود 9.9 میلیونی پزشک، پرستار و مراقب مواجه هستیم اما در این میان، ظهور هوش مصنوعی و ورود آن به بخش بهداشت و درمان، انقلابی را در این بخش ایجاد کرد که تا حدی توانست کمبودها را جبران کند و گاهی حتی این کمبودها کمتر احساس شوند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

  موج دیجیتال در سیستم مراقبت درمانی

با دیجیتال شدن همه‌چیز در دنیای امروز، سیستم مراقبت درمانی هم مدتی است از این فناوری استفاده می‌کند. این مساله به‌ویژه در بخش مراقبت بهداشت و درمان جای خود را باز کرده و توانسته اعتبار و جایگاه ویژه‌ای برای خود به‌دست آورد. رونق این فناوری در جهان همچنین باعث بالا رفتن 14درصد تولید ناخالص جهانی GDP تا 10 سال آینده؛ یعنی تا سال 2030 خواهد شد.

 

  بازسازی بخش سلامت و درمان

به گزارش economictimes، هوش مصنوعی با برقراری ارتباطات جدید میان کدهای ژنتیکی و انجام عمل‌های جراحی به کمک ربات‌ها، بخش سلامت و درمان را به نوعی بازسازی می‌کند و شکل دیگری به آن می‌دهد. از بزرگ‌ترین مزیت‌های هوش مصنوعی می‌توان به این موارد اشاره کرد که قادر به پیش‌بینی، درک، یادگیری و عمل است. در این میان، دولت امارات متحده عربی از قابلیت فناوری هوش مصنوعی استفاده کرده و درحال حاضر هم مشغول آزمایش ابداعات مختلف این عرصه است. اتاقک‌های آنالیز و کنترل سلامت که درحال حاضر درحال تست هستند، به افراد در کنترل سلامت و تشخیص علائم اولیه بیماری کمک می‌کند.

هوش مصنوعی در بخش بهداشت و درمان می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها کمک کند، موارد تشخیص بیماری را افزایش دهد، در یکپارچه‌سازی داده‌ها کمک کند و با حمایت از عملکردهای پزشکی باتوجه به داده‌ها، بحث مراقبت از بیمار را ارتقا داده و بهره‌وری اداری را بهبود بخشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

  یک دکتر برای هر نفر

جدا از هوش مصنوعی و پرینت سه‌بعدی، پزشکی از راه‌دور به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مدل‌های درمان درحال گسترش است. به‌طور جدی راه‌اندازی سرویس منحصربه‌فرد پزشکی از راه‌دور که امکان دسترسی فوری بیماران را به مشاوران متخصص فراهم می‌کند، بسیار مهم است. درواقع در پزشکی از راه‌دور به‌عنوان نوعی پلتفرم جدید برای تولید یک حالت جدید درآمدی عمل می‌کند و می‌تواند باعث افزایش اشتغال شود. درست زمانی که محدودیت‌های زمانی و جابه‌جایی‌ها مانع از مراجعه مستقیم به پزشک و معاینه حضوری می‌شود، پزشکی از راه‌دور به‌عنوان یک مزیت بزرگ می‌تواند در اختیار بشر قرار گیرد.

 

  سنجش هوش مصنوعی در بهداشت و درمان

اگر بخواهیم از نفوذ هوش مصنوعی در بهداشت و درمان بگوییم، هنوز اول راه هستیم و این فناوری با قابلیت‌هایی که دارد، هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یکی از مراحلی که هوش مصنوعی می‌تواند موثر باشد، وظایف اجرایی است که زمان زیادی را از پزشکان و پرستاران می‌گیرد. این فناوری در حوزه تخصص‌هایی چون رادیولوژی، آسیب‌شناسی و چشم‌پزشکی قابل استفاده است و می‌تواند بهینه‌سازی بهداشت و درمان را به‌دنبال داشته باشد. علاوه‌بر این، انتظار می‌رود راه‌حل‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌تواند روند درمان و مراقبت را از بیمارستان به مراقبت‌های خانگی تغییر دهد؛ به‌عبارتی، کنترل از راه دور، سیستم‌های هشدار مبتنی‌بر هوش مصنوعی یا دستیاران مجازی ازجمله قابلیت‌های هوش مصنوعی است که باعث می‌شود بیماران در هر زمانی از مراقبت‌های از راه دور برخوردار شوند. با این قابلیت، تخصص‌های بیشتری شامل آنکولوژی، کاردیولوژی و نورولوژی هم می‌توانند از مزیت‌های هوش مصنوعی بهره‌مند شده و از راه دور به کنترل و درمان بیماران خود بپردازند. در مقیاس هوش مصنوعی، می‌توان از ترکیبی از پیشرفت‌های فناورانه مانند یادگیری عمیق استفاده کرد. در مرحله بعد، از هوش مصنوعی می‌توان در بررسی‌های بالینی وابسته به مدارک آزمایش‌های بالینی استفاده کرد.

 

  نقش هوش مصنوعی در صنعت بهداشت و درمان

طبق گزارش سال 2018، ارزش بازار بهداشت و درمان جهانی حدود 8 هزار و 452 میلیارد دلار تخمین زده شد و انتظار می‌رود این بازار تا 8.9 درصد هم رشد داشته باشد. هزینه‌های بهداشت و درمان همچنان درحال افزایش است و این صنعت با حضور فعالی که دارد، نه‌تنها هزینه‌های درمان و مراقبت را کم نکرده، بلکه افزایش نسبی هم داده است. فناوری هوش مصنوعی از آن دست فناوری‌هایی است که در صنعت نقش مهمی ایفا می‌کند و نتایج به‌دست‌آمده حکایت از آن دارد که حضور آن می‌تواند انقلابی در صنعت بهداشت و درمان ایجاد کند به‌طوری که با کاهش هزینه‌ها، می‌تواند نتایج قابل قبول‌تری را برای بیماران به‌همراه داشته باشد؛ درصورتی‌که ارزش این بخش را هم افزایش می‌دهد. از این‌رو، سازمان‌ها و بیمارستان‌های متعددی در دنیا روی مقوله هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری و از جدیدترین ابزارها و چارچوب های این فناوری در بهبود و پیشرفت روند کاری خود استفاده کرده‌اند. از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030، حدود 70درصد از شرکت‌های دنیا به‌نوعی از فناوری‌های هوش مصنوعی استفاده کنند، به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری روی این فناوری می‌تواند صنعت جهانی را دگرگون کند.

 

منبع: farhikhtegandaily

 

همچنین بخوانید:

مزایای "اینترنت اشیا" و سلامت

مشاوره تغذیه از راه دور

پزشکی عمومی از راه دور

بالا