پزشکی از راه دور، امکان دسترسی به خدمات بهداشت و درمان با قیمت مناسب

پزشکی از راه دور به معنی " ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی ، که در آن فاصله یک عامل اساسی است ، توسط کلیه متخصصان مراقبت های بهداشتی با استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات برای تبادل اطلاعات معتبر برای تشخیص ، درمان و پیشگیری از بیماری و صدمات ، تحقیقات و ارزیابی و ادامه آموزش ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ، همه به منظور پیشبرد سلامت افراد و جوامع آنها " میباشد.

همانطور که در تمام مقالات اشاره شده است ، بی نهایت مزایای پزشکی از راه دور وجود دارد. ازجمله دسترسی به موقع و سریع به خدماتی که ممکن است در زمان نیاز در دسترس نباشند .

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

امروزه ارائه مراقبت های بهداشتی درون شخصی به ویژه با توجه به مسافت های جغرافیایی و منابع محدود ، چالش برانگیز است. یکی از مهمترین مزایای پزشکی از راه دور می تواند صرفه جویی در هزینه و تلاش بخصوص بیماران روستایی باشد ، زیرا برای به دست آوردن مشاوره و درمان نیازی به طی کردن مسافت های طولانی نیست. پزشکی از راه دور می تواند راه حل بهینه ای را برای دسترسی به موقع و سریعتر فراهم كند. همچنین هزینه های مالی مرتبط با سفر را کاهش می دهد. همچنین باعث کاهش ناراحتی خانواده و مراقبان و بیمار می شود. تله مدیسین در مواردی که نیازی به ویزیت بیمار از نظر جسمی RMP)یا سایر متخصصان پزشکی) نیست ، می تواند نقش مهمی داشته باشد ، به عنوان مثال: برای بررسی های منظم ، روتین یا نظارت مداوم. پزشکی از راه دور می تواند بار بیمارستان های ثانویه را کاهش دهد.

با تله مدیسین، احتمال بیشتری برای نگهداری سوابق و مستندات وجود دارد ، از این رو احتمال از دست رفتن توصیه های پزشکان دیگر و یا کارمندان مراقبت های بهداشتی را به حداقل می رساند. در مقابل ، پزشک مستند دقیقی از توصیه های ارائه شده از طریق مشاوره از راه دور را داراست. مستندات مکتوب باعث افزایش حمایت قانونی هر دو طرف می شود. Telemedicine ایمنی بیمار و همچنین ایمنی کارکنان بهداشت را فراهم می کند . به خصوص در شرایطی که خطر عفونت های مسری وجود دارد. تعدادی فن آوری وجود دارد که می تواند از طریق پزشکی از آن استفاده شود و می تواند به بیماران کمک کند تا بهتر به رژیم های دارویی خود پایبند باشند و همینطور بیماری های خود را بهتر مدیریت کنند. تله مدیسین همچنین می تواند با کمک دستگاه های پزشکی مانند فشار خون ، قند خون و مدیریت سایر موارد ، وجود پارامترهای حیاتی بیمار را در اختیار پزشک قرار دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

بلایا و همه گیری ها چالش های بی نظیری برای ارائه مراقبت های بهداشتی است. اگرچه پزشکی از راه دور همه آنها را برطرف نمی کند ، اما برای سناریوهایی مناسب است که پزشکان بتوانند بیماران را ارزیابی و مدیریت کنند. ویزیت از راه دور می تواند بدون قرار گرفتن پزشکان در برابر ویروس ها و عفونت ها در زمان وقوع چنین شیوعی انجام شود. عمل از راه دور می تواند از انتقال بیماری های عفونی جلوگیری کند و خطرات را برای کارکنان مراقبت های بهداشتی و بیماران کاهش دهد. از قرار گرفتن در معرض افراد بیمار به صورت غیرضروری اجتناب کرد و بیماران را می توان از راه دور بررسی کرد همینطور موجب دسترسی سریع به پزشکانی که ممکن است فوراً به صورت حضوری در دسترس نباشند فراهم کند. بعلاوه ، این امکان را فراهم می کند تا مراقبت های جسمی را در مؤسسات بهداشتی و درمانی مربوطه فراهم آورد.

هدف از این دستورالعمل ها ارائه مشاوره های عملی به پزشکان است به گونه ای که به کلیه پزشکان و کارکنان بهداشت و درمان و خدمات توصیه می شود که استفاده از تله مدیسین را به عنوان بخشی از عمل طبیعی در نظر بگیرند.

این رهنمودهای پزشکی از راه دور به تحقق پتانسیل کامل این پیشرفت ها در فناوری ارائه خدمات درمانی کمک می کند. این هنجارها و پروتکل های مربوطه شامل مسئولیت و سهل انگاری؛ ارزیابی ، مدیریت و درمان؛ رضایت آگاهانه تداوم مراقبت؛ مراجعه به خدمات اورژانس؛ مدارک پزشکی؛ حریم خصوصی و امنیت سوابق بیمار و تبادل اطلاعات. تجویز؛ و بازپرداخت؛ آموزش بهداشت و ویزیت آنلاین، ارتباط لازم و قانونی پزشک با بیمار را از راه دور فراهم می کند.

این دستورالعمل ها اطلاعاتی در مورد جنبه های مختلف پزشکی از جمله اطلاعات مربوط به سکوهای فناوری و ابزارهای در دسترس پزشکان و نحوه ادغام این فناوری ها برای ارائه خدمات درمانی ارائه می دهد. همچنین ، چگونگی استفاده از فناوری انتقال صدا ، داده ها ، تصاویر و اطلاعات را باید در رابطه با سایر معیارهای کلینیکی ، پروتکل ها ، سیاست ها و رویه های ارائه خدمات مورد استفاده قرار داد. در جائی که از نظر بالینی مناسب باشد ، از راه دور یک روش ایمن ، موثر و با ارزش برای پشتیبانی از مراقبت از بیمار است.

مانند هر فناوری دیگر ، از فناوری مورد استفاده برای خدمات از راه دور می توان سوء استفاده کرد. این خطرات ، اشکالات و محدودیت هایی که وجود دارد را می توان از طریق آموزش مناسب ، اجرای استانداردها ، پروتکل ها و دستورالعمل ها را کاهش داد

 

منبع: Telemedicine Practice Guidelines 2020

 

همچنین بخوانید:

مرور نظامند کاربرد پزشکی از راه دور در تشخیص و مدیریت مراقبت بیماریهای قلبی کودکان

دلیل پیدایش پرونده الکترونیک سلامت

کاربرد پزشکی از راه دور در تشخیص و درمان بیماری های گوش،حلق و بینی

بالا