مروری بر سیستم اطلاعات بیمارستانی یا HIS

امروزه تمامی پزشکان جهت ایجاد پرونده پزشکی و مشاهده هیستوری بیماران و تصمیم گیری در خصوص پروسیجر درمانی برای بهبود درمان، همچنین در تحقیق و بررسی کیس بیماران، نیازمند بایگانی اطلاعات بر روی کاغذ و یا نرم افزار پزشکی و پرونده الکترونیک هستند که تمامی اطلاعات علمی و اسناد پزشکی را ثبت کنند. اگر شما رئیس ، مدیر یا یکی از مسئولین بیمارستان هستید، بهتر می دانید که در بیمارستان شما مثل همه بیمارستان های دیگر نیاز به سیستم HIS هست تا فرایندهای مدیریتی و مراقبت با استفاده از این سیستم مدیریت و کنترل شود.

 

HIS چیست ؟

  سیستم اطلاعات بیمارستانی! در معنای گسترده تر HIS را سیستم اطلاعاتی بهداشتی هم می گویند. واقعیت آن است كه امروزه یك بیمارستان نمی تواند همچنان بصورت سنتی كار پروسه پرونده بستری یا سرپائی بیمار را انجام دهد. پائین آوردن زمان پذیرش ، زمان ترخیص ، زمان انتقال بیمار ، زمان ORDER نویسی و درخواستهای پاراكلینیكی ، زمان اخذ جوابها ، زمان مراجعه به اطلاعات قبلی پرونده ، بالا بردن میزان دقت در درج اطلاعات و درخواستها كه در حالت دستی ناخوانا و ... هست ، تسریع ارتباطات بین بخشی و در نهایت بالابردن میزان رضایت بیمار ، ارائه خدمات بهتر ، دریافت آمار و گزارشات روزانه و زمانی ، اطلاع از وضعیت درآمد و هزینه بیمارستان ، تعدیل نیروها و غیره مسائلی هستند كه نیاز بیمارستان به HIS را دو چندان می كنند. برای افزایش دقت و تسریع در ارائه خدمات به بیمار ، تسریع در تشكیل و گردش پرونده دربیمارستان ، بازیابی سریع پرونده برای اهداف گوناگون همچون تحقیقات و مطالعه دانشجویان ذیربط و امكان استفاده آسان از مدارك پزشكی و ... وجود HIS درهر بیمارستانی ضروری است. HIS تمامی این مسائل را برای بیمارستان حل می كند و بیمارستان را از یك سازمان سنتی به یك مركز مدرن درمانی تبدیل می كند.

این سیستم می تواند علاوه بر یکپارچه نمودن فرآیندهای بیمارستان با افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات به بیماران ، کاهش زمان پذیرش و ترخیص موجب کسب رضایت مراجعین ، همچنین با پیاده سازی پرونده الکترونیک پزشکی ، ثبت کلیه اقدامات بالینی موجب کاهش خطاهای تیم کلینیکی و پاراکلینیکی شده و با ارائه گزارشات مدیریتی و خروجی های متنوع ، باعث تسهیل پژوهش ، تسهیل ارتباط با سازمان های بیمه و در نهایت بهبود تصمیم گیری می شود.

 

پذیرش و بستری در نرم افزار مدیریت بیمارستان HIS شامل قابلیتهای زیر می باشد:

  • نوبت دهی
  • مشاهده پرونده الکترونیک
  • مدیریت تخت و بستری
  • مدیریت اطلاعات دموگرافیک بیمار (Manage patient demographics)
  • مدیریت لیست مشکلات (Manage problem lists)
  • مدیریت لیست های دارویی (Manage medication lists)
  • مدیریت هیستوری بیمار(Manage patient history)
  • ثبت علائم حیاتی
  • مدیریت Allergies
  • مدیریت Order ها از قبیل آزمایش، انواع عکسبرداری
  • مدیریت مستندات
  • گزارشات مختلف

 

ثبت پرونده الکترونیکی

EHR و توانایی تبادل اطلاعات به سامانه پرونده الکترونیک سلامت تحت سامانه الکترونیکی (سپاس) می تواند به ارائه خدمات با کیفیت و مراقبت های بیشتر برای بیماران کمک کرده و باعث ایجاد پیشرفت های ملموس برای بیمارستان ها شود. همچنین به ارائه دهندگان خدمات درمانی، توانمندی بهتر برای مراقبت از بیماران و ارائه مراقبت های بهداشتی کمک خواهد کرد به عنوان مثال:

ارائه دقیق، به روز و کامل اطلاعات بیماران در مراکز درمان با دسترسی سریع به سوابق بیمار امکان مراقبت هماهنگ و کارآمدتر را بوجود می آورد. اطمینان به اشتراک گذاری اطلاعات الکترونیکی با سایر پزشکان کمکی موثر به ارائه دهندگان خدمات درمانی است که باعث تشخیص موثرتر مشکلات بیماران ، کاهش خطاهای پزشکی و ارائه مراقبت های بیشتر می شود.

بهبود تعامل و ارتباطات بیمار و مراکز درمانی و همچنین راحتی خدمات ، تجویز قابل اطمینان تر و مطمئن تر را امکان پذیر می سازد. کمک به ترویج قابل فهم، مستندات کامل و برنامه نویسی دقیق و ساده و صورتحساب ها و تقویت حریم خصوصی با حفظ امنیت اطلاعات بیمار باعث بهبود بهره وری و تعادل کار و زندگی کارکنان مراکز درمانی آنها را قادر می سازد تا کارایی و اهداف کسب و کار خود را سامان بخشند .

 

مدارک پزشکی الکترونیکی

پرونده های پزشکی (EMRs) نسخه های دیجیتالی مدارک در سازمان ها ، کلینیک ها و بیمارستان ها هستند. اطلاعات مدارک پزشکی الکترونیکی حاوی یادداشت ها و اطلاعات جمع آوری شده برای پزشکان در آن ، درمانگاه، و یا بیمارستان است و برای تشخیص و درمان استفاده می شود. اطلاعات مدارک پزشکی الکترونیکی ها نسبت به پرونده های کاغذی ارزشمندتر هستند زیرا آنها ارائه دهندگان خدمات درمانی را قادر می سازند تا اطلاعات را در طول زمان ردیابی کنند و بیماران را برای بازدیدهای پیشگیرانه ، بازبینی روش درمانی و همچنین نظارت بر بیماران برای بهبود کیفیت مراقبت های بهداشتی تحت نظر قرار دهد.

 

سوابق بهداشت الکترونیکی

پرونده های سلامت الکترونیکی (EHRs) برای اهدافی فراتر از داده های بالینی استاندارد جمع آوری شده در مراکز بیمارستانی ارائه دهنده خدمات درمانی ساخته شده است و شامل یک دید گسترده تر از مراقبت از بیمار است. پرونده های سلامت الکترونیکی شامل اطلاعات از همه پزشکان درگیر در مراقبت از بیمار است و تمام پزشکان واجد شرایط درگیر در مراقبت از بیمار می توانند اطلاعات را برای مراقبت از این بیمار در دسترس داشته باشند و همچنین اطلاعات را با سایر ارائه دهندگان خدمات درمانی مانند آزمایشگاه ها و متخصصان به اشتراک می گذارد. بیماران را در مراجعه به متخصص، بیمارستان، خانه سالمندان، و یا حتی هر موقعیت درمانی دیگر در سراسر شبکه درمانی رصد می کند.

 

سوابق بهداشت شخصی

پرونده های سلامت شخصی پرونده های سلامت شخصی (PHRs) حاوی همان اطلاعاتی از قبیل EHRs، تشخیص، دارو، ایمن سازی، تاریخچه پزشکی خانواده و اطلاعات تماس گیرنده طراحی شده برای دسترسی و مدیریت توسط بیماران است. بیماران می توانند را برای حفظ و مدیریت اطلاعات بهداشتی خود در یک محیط خصوصی، امن و محرمانه استفاده کنند. و همچنین شامل اطلاعاتی از منابع مختلف از جمله پزشکان، دستگاه های نظارتی و بیماران باشند.

 

تداخلات دارویی

در صورتی که دارو تجویزی با داروی مصرفی تداخل دارویی داشته باشد و باعث ایجاد عوارض جانبی و یا اثر بخشی کمتر در تعاملات دارویی می تواند برای بیمار مضر باشد. دستیابی به اطلاعات در زمان استفاده از داروهای تجویزی یا تجویز نشده و برای کسب دانش در مورد تعاملات دارویی برای سلامتی شما با اهمیت است. با ارتباط بین نرم افزار مدیریت بیمارستان HIS به بانک اطلاعاتی تداخل دارویی از خطر ابتلا به اختلالات بالقوه در مصرف دارو ها و عوارض جانبی آن را تا حد بسیار زیادی جلوگیری کاهش دهد و همچنین به صورت آلارم به پزشک متخصص هشدار دهد.برخی از این تعاملات به شرح ذیل می باشد:

  • تعاملات دارویی Drug-drug interactions
  • تعاملات مواد مخدر / مواد غذایی / نوشیدنی Drug-food/beverage interactions
  • تعاملات دارویی Drug-condition interactions

 

همچنین بخوانید:

مروری بر سیستم مدیریت کلینیک

کاربرد بلاک چین در حوزه سلامت و پزشکی چیست؟

اهمیت پرونده الکترونیک

بالا