اینترنت اشیا در حوزه سلامت : احتمالات و چالش های پیش رو چیست؟

فناوری در هر صنعتی همچون صنعت سلامت ،پزشکی از راه دور، کسب وکار، مالی و سایر موارد دخیل است. صنعت سلامت یکی از سریع ترین حوزه هایی است که توانسته خود را با فناوری های موجود و رو به گسترش همچون اینترنت اشیا وفق دهد و از این فناوری ها برای بهبود تشخیص و درمان بیماری های بدن استفاده نماید. زمانی که صحبت از اینترنت اشیا در حوزه سلامت می کنیم، مزایای متعددی همچون بهبود کارایی و کیفیت خدمات با توسعه آن در دستگاه های پزشکی را باید مدنظر قرار دهیم. در ادامه برخی از آمارهای موجود را با هم بررسی می کنیم. این آمارها نشان دهنده استفاده از اینترنت اشیا در حوزه سلامت و تاثیر کلی آن بر روی صنعت است:

 

  • نزدیک 60 درصد از سازمان های مرتبط با حوزه سلامت، از دستگاه های اینترنت اشیا در مراکز خود استفاده می کنند.
  • 73 درصد از سازمان های سلامت، از اینترنت اشیا برای نگهداری و مانیتورینگ بهره می برند.
  • 87 درصد از سازمان های سلامت، قصد دارند تا سال 2019 از فناوری اینترنت اشیا استفاده کنند که این عدد بیشتر از 85 درصد موجود در سایر صنایع است.
  • نزدیک64 درصد از کاربردهای اینترنت اشیا در حوزه سلامت برای مانیتور کردن بیماران است.
  • 89 درصد از  سازمان های سلامت  از شکاف امنیتی مرتبط با اینترنت اشیا رنج می برند.

 

مشخص شده است که دستگاه های به هم مرتبط در این شرایط برای جمع آوری داده ها از مانیتورها، سطح گلوکز خون، الکتروکاردیوگرام ها و مانیتورهای دما مورد استفاده قرار می گیرند. با اینحال برخی از این دستگاه ها،  نیازمند ارتباط مداوم با متخصص حوزه سلامت هستند. علاوه بر این، اکثریت قریب به اتفاق بیمارستان ها بر روی تخت های هوشمند سرمایه گذاری کرده اند تا بتوانند اشغال بودن یا نبودن آن را تعیین کنند. زمانی که در مورد اینترنت اشیاء صحبت می کنیم باید نگرانی های مرتبط با  حریم داده ها و امنیت آن ها را نیز مدنظر قرار دهیم. با اینحال،  بیماران در این شرایط درمان مناسبی دریافت می کنند و می توانند با پزشکان با هماهنگی کامل کار کنند.  صنعت سلامت می تواند از قدرت اینترنت اشیا به نفع خود استفاده کند و همین امر باعث شده است خدمات شخصی سازی شده و به موقعی برای افراد حاصل گردد. اجازه دهید این موارد را با هم مرور کنیم.

 

 کاهش هزینه ها از طریق مانیتورینگ از راه دور:

یکی از مزایای استفاده از اینترنت اشیا در سازمان های سلامت، کاهش هزینه های موجود است. متخصصان این حوزه می توانند از مانیتورینگ ریموت بدون حضور بیمار در بیمارستان به خوبی استفاده کنند. مهم نیست بیمار در منزل، دفتر کار یا سایر بخش های جهان باشد. در این شرایط متخصص می تواند سلامت بیمار را بررسی کند و درمان های احتمالی را فراهم آورد.

همین امر باعث می شود جریان کاری فراهم کنندگان خدمات درمانی کاهش پیدا کند. علاوه بر این، کمبود نیرو در مراکز بهداشت و درمان، باعث ایجاد اختلال در بررسی بیمار نمی گردد.  استفاده از اینترنت اشیا در کشورهای جهان سوم که مراکز سلامت زیادی در دسترس ندارند هم می تواند بسیار مفید باشد.  استفاده از چنین فناوری در مناطقی که دچار سیل، زلزله، سونامی یا سایر بلایای طبیعی شده اند هم موثر خواهد بود. به طور کلی، تاثیر این فناوری امکانات سلامتی بسیاری در اختیار افراد قرار می دهد و می تواند به صورت جهانی مورد استفاده قرار گیرد.

 

 جمع آوری و درک داده های پزشکی:

زمانی که بیمار در بیمارستان بستری است به کمک دستگاه های پزشکی همچون مانیتور قلب، پمپ خون، دستگاه های تنفسی و سایر دستگاه ها مورد مراقبت قرار می گیرد . با اینحال  اجرا و ثبت اطلاعات از این دستگاه ها به زمان زیادی نیاز دارد و ممکن است با خطای انسانی روبرو گردد.  این روزها به کمک اینترنت اشیا می توان داده های بیمار را از طریق سیستم الکترونیک ثبت سلامت، به طور خودکار منتقل کرد. این روش به افزایش دقت داده ها کمک می کند و به پرستاران اجازه می دهد زمان بیشتری را صرف مراقبت از بیمار کنند. از سوی دیگر،پزشکان نیز مجبور هستند در تفسیر داده ها شرکت کنند تا بتوانند تصمیم مناسبی در مورد سلامت و مراقبت از افراد بگیرند.به خاطر افزایش تعداد دستگاه های پزشکی، تشخیص درست برای پزشکان چالش برانگیز خواهد بود. به همین خاطر استفاده از راه حل اینترنت اشیا می تواند برای محافظت از بیماران و در عین حال ترکیب داده ها از دستگاه های مختلف و کسب بینش درست در مورد وضعیت بیمار کمک کند.

 

مانیتورینگ بیماران:

تکامل دستگاه های پوشیدنی سلامت همچون ساعت های هوشمند اپل باعث شد این موارد نقش مهمی در مانیتور کردن سلامت افراد داشته باشند.  البته هنوز هم این محصولات در مقایسه با تجهیزات معمول پزشکی، دقیق نیستند.  از سوی دیگر، دستگاه های پوشیدنی اینترنت اشیا می توانند نکات سلامت مختلف همچون فشار خون، ضربان قلب، امواج مغزی، دما، موقعیت فیزیکی، تعداد گام ها و الگوی تنفس فرد را آنالیز کرده و تشخیص دهند. به کمک داده های جمع آوری شده از دستگاه های اینترنت اشیا، پزشکان می توانند بازخورد خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و توصیه های عمومی در شرایط اورژانسی فراهم آورند. اگرچه اینترنت اشیا در حوزه سلامت انقلاب عظیمی به پا کرده است اما  این فناوری می تواند چالش هایی نیز داشته باشد. اجازه دهید این چالش ها را هم مرور کنیم.

 

 چالش های اینترنت اشیا در حوزه سلامت :

تهدید امنیتی:

اصلی ترین نگرانی در این فناوری، امنیت اطلاعات شخصی پزشکی است که از طریق دستگاه های به هم مرتبط، ذخیره و انتقال پیدا می کنند. با اینکه بیشتر سازمان ها تلاش می کنند داده های حساس را به طور امن نگه داری کنند و رمزگذاری نمایند اما آن ها کنترلی بر روی امنیت و ایمنی داده ها از طریق  access point هایی که برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد، ندارند.

همین امر باعث می شود تهدید امنیتی بزرگی ایجاد شود و این تهدید با ظهور دستگاه های جدیدی که به شبکه متصل می شوند افزایش می یابد.

 

یکپارچه سازی دستگاه های متعدد:

یکپارچه سازی دستگاه های متعدد نیز مانعی برای موفقیت توسعه اینترنت اشیا در صنعت سلامت است. این روزها بیشتر دستگاه های مرتبط با سلامت و تجهیزات بیمارستانی باید به هم متصل شوند تا بتوانند داده های بیماران را جمع آوری نمایند. به عنوان مثال اگر فردی از بیماری قلبی رنج می برد ممکن است  فشار خون بالایی هم داشته باشد.  چالش بزرگ این است که سازنده چنین دستگاه هایی پروتکل ها و استانداردهای موجود را نمی پذیرند. همانطور که دستگاه های موبایلی متعددی به شبکه وصل می شوند تا داده ها را جمع آوری کنند، تفاوت در پروتکل های موجود در این حوزه نیز باعث پیچیده شدن فرایند جمع آوری داده ها می شود. نبود هماهنگی میان دستگاه های پزشکی، موفقیت اجرای اینترنت اشیا در این حوزه را کاهش می دهد.

 

نتیجه گیری از داده های عظیم:

فرایند جمع اوری داده ها به شرایط پیچیده بسیاری مرتبط است. اگرچه داده های ترکیب شده  می توانند به تفسیر و  نتیجه گیری بهتری از شرایط بیمار منجر شوند اما دست و پنجه نرم کردن با طیف وسیعی از داده ها  در صورت نبود برنامه آنالیتیکی و متخصص داده ها،می تواند چالش برانگیز باشد. شناسایی داده های کاربردی و ارزشمند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا بیشتر متخصصین پزشکی نتیجه گیری به هنگام رشد داده ها را دشوار می دانند. فرآیند تصمیم گیری با وجود رشد سریع داده ها، باعث کمبود کیفیت می شود. علاوه بر این،  با رشد برخی از دستگاه های به هم مرتبط که به طور مداوم داده های زیادی را جمع آوری و تولید می کنند،  نگرانی ها بیشتر و بیشتر می شود.

 

نتیجه گیری:

بی شک اینترنت اشیا حوزه سلامت  و شیوه ای که در آن بیماران درمان می شوند را تغییر خواهد داد. این موضوع نه تنها برای پزشکان و سایر متخصصان مفید خواهد بود بلکه برای افرادی که دسترسی به مراکز سلامت را ندارند نیز موثر واقع خواهد شد. هدف قرار دادن مشکلات موجود همچون امنیت داده ها حوزه سلامت را بدون نقض سیاست های موجود،  متحول خواهد کرد. این فناوری را به آغوش بکشید و ببینید در آینده چه اتفاقات بزرگی رخ خواهد داد.

 

منبع: behido.ir

 

همچنین بخوانید:

کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان توسط هوش مصنوعی

بیمارستانهای هوشمند

بلاکچین در سلامت و مراقبت‌های بهداشتی

بالا