پزشکی از راه دور یا تله مدیسین یا ویزیت و مشاوره آنلاین روشی است که به وسیله آن میتوان همه فرایندهای مورد بررسی قرار دادن بیمار اعم از معاینه، پایش و حتی درمان آن را در حالی انجام داد که پزشک و بیمار در دو محل متفاوت از هم باشند.
تله مدیسین در ادبیات موضوع به معنای “پزشکی از راه دور ” است و این کلمه در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط فردی به نام Thomas bird معرفی شده است. در عصر حاضر اکثر علوم، وابستگی خود را به IT احساس میکنند. علم پزشکی نیز از این قانون مستثنی نیست و بر همین اساس توجه به رویکرد ویزیت و مشاوره آنلاین حائز اهمیت است.
هر چند از عمر اجرای طرح ویزیت مجازی و پزشکی از راه دور زمان زیادی نمیگذرد ولی با این وجود در سالهای اخیر استفاده از این روش ویزیت در دنیا شکل جدیتری به خود گرفته و در کشور ما هم فعالیتها در این زمینه آغاز و رضایتمندیهای زیادی به همراه داشته است.
پزشکی از راه دور، هم برای بیماران و هم برای متخصصان مزایایی به همراه دارد و استفاده از این روش امروزه در سراسر دنیا مورد استقبال پزشکان و بیماران قرار گرفته است.
نقش ویزیت و مشاوره آنلاین در حذف فواصل جغرافیایی
بیمارستانها و درمانگاههای آینده نیز بیماران را از سراسر دنیا و بدون توجه به محدودیتهای جغرافیایی پذیرش خواهند کرد و به جای انتقال بیماران به مراکز گرانقیمت و دوردست، خدمات پزشکی با کیفیت بالا به محل اسکان بیمار منتقل میشود . به طور کلی هدف از تله مدیسین یا پزشکی از راه دور، حذف موانع جغرافیایی و مسافرتهای غیر ضروری بیماران و همراهان آنها است.
مزایای ویزیت و مشاوره آنلاین
از مزایای استفاده ویزیت آنلاین، زمان انتظار کوتاهتر و دسترسی بیمار به پزشک راحتتر میشود و رضایت بیمار را بالاتر میبرد. با ارائه این خدمات همچنین، علاوه بر افزایش رضایت بیمار، در زمانی که برای رفت و آمد و انتظار صرف میشد و همچنین در هزینههای سفر نیز صرفهجویی میشود.
امکان ویزیت آنلاین در روستا هم وجود دارد و از اتفاق کارآمدی بیشتری دارد. در بعضی از مناطق روستایی، بیماران برای رسیدن به اولین مرکز درمانی در یک شهر دیگر باید شبانه سفر کنند یا حتی فرد در شهرهای بزرگ درگیر ترافیک و مسائلی از این قبیل میشود که در کنار بحث صرف پول برای این کار میتواند استرسزا باشد. اینگونه خدمات این هزینهها را هم به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد.
همچنین هیچ فردی نیز به دلیل مسافت یا محرومیت منطقه سکونت بیبهره از خدمات تشخیص و درمانی نخواهد بود و با هزینه کمتر میتواند پیگیر وضعیت سلامت خود باشد.
چه بیمارانی نیاز به مشاوره و ویزیت آنلاین دارند
امروزه تمامی بیماران در حوزههای مختلف پزشکی امکان استفاده از ویزیت و مشاوره آنلاین برای پیگیری و درمان بیماری را دارند، اما برخی از بیماریها از جمله بیمارانی که نیاز مداوم به ویزیت پزشکان و معاینه آنها دارند بیماران مبتلا به دیابت هستند، که استفاده از روش ویزیت آنلاین در کنترل بیماری آنها بسیار حائز اهمیت است.
به گفته مسوولین بهداشت و درمان کشور حدود ۵ میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند و نیاز به فرد آموزش دهنده جهت پیشگیری و مقابله با دیابت بسیار زیاد است که با استفاده از ویزیت آنلاین، مشاوران و کارشناسان مربوطه در این زمینه میتوانند اقدامات بسیار زیادی را جهت کمک به افراد مبتلا به دیابت انجام دهند. همچنین برخی از افراد دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی برای آنها مشکل است که با ارائه اطلاعات فراگیر در زمینه دیابت به صورت ویزیت آنلاین میتوان گامهای موثری را برای مقابله با این بیماری برداشت.
روانشناسی و دیابت هم در کنار هم حائز اهمیتاند در واقع روانشناسی در ایجاد و نحوه سیر بیماری دیابت خیلی مهم هست. همچنین باید توجه داشت که مشاوره برای پاسخ به سوالات بیماران دیابتی حائز اهمیت است و با وجود باورهای غلط و پاسخ های نادرست بیماری دیابت از طریق فراهم کردن امکان ارتباط پزشک با بیمار در نظر دارد با تمام تلاش خود به پاسخگویی صحیح و علمی سوالهای بیماران توسط پزشکان و کارشناسان آموزش دیده دیابت و سایر بیماریها بپردازد.
افراد مبتلا به دیابت باید حتماً چکاب منظم از وضعیت قند خون خود انجام دهند و هر سه تا چهار ماه یک بار آزمایشات مربوط به دیابت را انجام دهند همچنین همزمان رژیم غذایی مناسب و ورزش های هوازی نیز مورد پیگیری این افراد باشد که پزشک به صورت آنلاین می تواند همه شرایط بیمار را تحت نظر قرار دهند و توصیههای لازم را برای آن ارائه کند.
بررسی دیگر مزایا در ویزیت و مشاوره آنلاین
همچنین به طور کلی با ویزیت آنلاین بستری کردن بیمورد و بعد شروع فرآیند تشخیص بیماری کمتر خواهد شد. در واقع ابتدا مرحله تشخیص اولویت مییابد. پذیرش کمتر در بیمارستان و آزاد شدن تختها به بیماران با مشکلات حاد مانند عفونت یا بیماریهای مزمن کمک میکند تا سریعتر روند درمان خود را آغاز کنند. همچنین به پزشکان اجازه میدهد تا با بیماران بیشتری در تماس باشند و فرصت کافی برای ارزیابی علائم در حال ظهور و تشخیص مشکلات اولیه را قبل از نیاز به درمان جدی پزشکی فراهم میکند.
به طور کلی بیماران پول و وقت زیادی را صرف جستجوی خدمات درمانی میکنند؛ با ویزیت از راه دور، پزشک از طریق تلفن، لپتاپ یا هر دستگاه دیجیتالی دیگر بیمار را ویزیت میکند. تصور کنید که با این کار هزینههای مسافرت برای درمان در شهری دیگر، پارکینگ و مرخصی گرفتن، بسیار کمتر میشود. علاوه بر هزینه نقدی، هزینههای روحی و روانی فرد نیز کم میشود.
همچنین با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم تردد کمتر، هموطنان میتوانند از طریق تله مدیسین یا ویزیت آنلاین از مشاوره و توصیههای پزشک در مورد بیماری شان بهره مند شوند.
امکان معاینه فیزیکی بیماران به صورت آنلاین
از طریق ارتباط تصویری پزشک با بیمار از طریق ویزیت و مشاوره آنلاین امکان معاینه فیزیکی بیماران هم فراهم شده است بیماران از طریق فضای مجازی میتوانند تصاویر رادیوگرافی، ام آر آی و جواب آزمایشات خود را برای پزشک ارسال کنند.
امکان ارسال نسخه برای بیمار از طریق ویزیت آنلاین نیز وجود دارد و پس از انجام جراحی بیمار باید تحت بررسی و نظر پزشک باشد که این موضوع نیز از طریق ویزیت آنلاین و تله مدیسین امکان پذیر است.
امکان مشاهده زخم بیمار پس از جراحی از طریق ویزیت آنلاین نیز امکان پذیر است و بیمار میتواند در مورد علایم و دردهای خود با پزشک در این نوع ویزیت مشاوره و گفتگو کند.
ویزیت و مشاوره آنلاین در زمان بارداری
استفاده از ویزیت آنلاین راهکار بسیار مناسب و موثر جهت کمک به بیماران است و حتی زنان باردار زمانی که در سه ماهه اول بارداری یک بار ویزیت حضوری شدند حتی غربالگری آنها را میتوان از طریق نسخه الکترونیک به صورت آنلاین انجام داد. البته در صورتی که سازمانهای بیمهگر اقدامات و همکاریهای بیشتر انجام دهند موفقیت در این راستا بیشتر خواهد شد.
در حین ویزیت این قابلیت وجود دارد تا بیمار اطلاعات آزمایش یا دیگر موارد مورد نیاز پزشک را بصورت عکس ارسال نمایید تا پزشک شما آنها را مشاهده کند در پایان و در صورت ثبت درخواست بیمار از طریق پیک نسخه پزشک یا دارو را برای بیمار میتواند ارسال کند.
تاثیر ویزیت آنلاین در مواقع ضروری و حوادث
همچنین به دلیل اینکه در مواقع ضروری و حساس حوادث طبیعی و غیر مترقبه ، دسترسی به فوریت های پزشکی دشوار است با وجود تله مدیسین می توان راه را کوتاه کرده و عملیات کمک را با سرعت بیشتری انجام داد .
از بین بردن مرزها و فاصلهها و سهولت دسترسی به خدمات باکیفیت بهداشتی و درمانی یکی از مزیت های بی رقیب تله مدیسین است. این بستر در بلایای طبیعی و جنگ ها، توسعه بهداشت در نقاط صعب العبور، کنترل بیماری های مزمن، ماموریت های فضایی و مسافرت های هوایی و دریایی، تشخیص، درمان، کنترل، پیگیری و مشاوره و آموزش ارایه دهندگان و گیرندگان خدمات سلامت و تهیه و اشتراک گذاری انواع بانک های اطلاعاتی و پرونده های سلامت افراد جامعه بسیار کاربردی و پربازده است.
ناگفته نماند که استفاده از ویزیت و مشاوره آنلاین میتواند در کاهش خطاهای پزشکی هم موثر باشد و سبب بهبود اطلاعات در زمینه بیماریها همچنین تبادل اطلاعات پزشکی نوین میان پزشکان جهان شود.
منبع: sbm24
همچنین بخوانید:
مزایای پرونده الکترونیک سلامت
قانون حریم خصوصی HIPAA به چه معنیست؟
سوابق سلامتی من(My Health Record) چیست؟