فناوری همیشه موجبات پیشرفت در زمینه مراقبتهای پزشکی و بهداشتی را فراهم کرده است و در همین راستا هر ساله در دنیا به تعداد استارتاپهایی که برای کمک به جامعه پزشکی و آسودگی بیشتر مردم برای استفاده از امکانات و خدمات درمانی، اضافه میشود. از طرفی همیشه پیشرفت در تکنولوژی موجب ارائه خدمات بهتر و بهبود و سهولت در روال درمان در صنعت پزشکی میشود که این موضوع در ایران نیز به طور قابل توجهی در حال پیشرفت و صعود به سمت قله های بلند موفقیت است.
در سالهای اخیر فرهنگ راه اندازی استارتاپ در ایران به طور قابل توجهی رونق یافته است و سرویسهای مبتنی بر اینترنت زیادی در زندگی مردم و همچنین حوزه سلامت دیجیتال نفوذ کرده و موجب پیشرفتهای چشمگیری در زمینه های مختلف سلامت شده است. در دنیای دیجیتال امروزی شاید دیگر لازم نباشد ساعتها از زمان خود را صرف طی کردن مسیری در ترافیک کنید و بعد از آن در صفهای طولانی انتظار نوبت بکشید تا بتوانید نزد پزشک بروید و یا از خدمات درمانی استفاده کنید.
فعالیت شرکت های سلامت دیجیتال در ایران را بطور کلی میتوان به حوزه های زیر دسته بندی کرد:
-
تناسب اندام و سبک زندگی
-
مراقبت در منزل
-
شبکه های اجتماعی و بازارگاه های الکترونیکی
-
مدیریت دانش
-
تشخیص و مراقبت پیشرفته
-
خدمات آموزشی
در این سالها استارتاپ های نسبتا موفقی نیز در حوزه سلامت دیجیتال در ایران فعالیت داشته اند که در بین میتوان به استارتاپ هایی مثل آزمایش آنلاین، کرفس، اسمارت مدیکو، دیجی دارو، دکتر بادی، هلسی، نوروچلنج، بهزی، پذیرش۲۴، گهواره، شفاجو، تله طب، هاسپیتل، لک لک، مطپ، فول فکر، آسانیسم، نبض، پین طب، سیمیاروم، سیب، درمانه، درمانکده، دکتر دکتر، دکتر ساینا، فین شیپ، نوبت، نی نی سایت، اسیست و توانیتو اشاره کرد. این مواردی که ذکر شد تنها گوشهای از استارتاپ های حوزه سلامت دیجیتال در ایران بود و این موضوع نشان میدهد که این صنعت در کشور تا چه میزان رشد کرده و همچنان در حال توسعه و صعود به سمت پیشرفت است.
به علاوه باید بدانید که امروزه بیش از ۴۰ میلیون ایرانی به گوش تلفن هوشمند دسترسی دارند و این میزان ظرفیت بالای استفاده از فناوری های مدرن و هوشمند را در کشور نشان میدهد. ایجاد و ارتقای استارتاپهای سلامت دیجیتال موجب تسهیل مسیر سلامت در جامعه و همچنین ایجاد اشتغال و ارتقای سطح دانش افراد نیز میگردد که به خودی خود میتواند هم در جامعه پزشکی و هم زندگی مردم، تحولاتی مثبت ایجاد کند.
حمایتهایی که در سالهای اخیر از حوزه سلامت دیجیتال میشود و همچنین نوآوری ها و ایده های ناب و جدید که هر ساله به جامعه استارتاپ های سلامت اضافه میشود یقینا نشان میدهد که آینده این حوزه در ایران همچنان در حال پیشرفت و به روز شدن است. بسیاری از استارتاپ ها امروزه جایگاه ویژه ای در میان مردم پیدا کرده اند و جمع زیادی از آنها نیز برای شناسانده شدن و بهره گیری بیشتر نیاز به تبلیغات و البته ارتقا سطح کیفی کار خود هستند.
از طرف دیگر این موضوع بر همه روشن است که همه جوانب زندگی در دنیای امروز در حال دیجیتالی شدن و اضافه کردن عوامل سرعت بخش هستند و حوزه سلامت دیجیتال نیز به عنوان یکی از صنایع پیشگام در حال توسعه و ایجاد پلتفرمی برای سهولت انجام امور مربوط به سلامت و دریافت خدماتی بهداشتی است.
همه دنیا برای دستیابی به این هدف در تلاش هستند و ایران نیز به نوبه خود تا به حال توانسته به دستاوردهای با ارزشی در این زمینه دست پیدا کند. تخمین زده میشود که ظرفیت اقتصاد دنیا در حوزه دیجیتال تا سال آینده در حدود ۲۳۰ بیلیون دلار خواهد بود.
در حال حاضر درست است که استارتاپ های زیادی در زمینه های مختلف پزشکی درمانی و بهداشتی در کشور راه اندازی شده اما هنوز این صنعت در کشور آنچنان که باید رشد نکرده و در میان مردم و حتی در حوزه مدیکال توریسم و در میان توریستهایی که برای دریافت خدمات درمانی به ایران می آیند جا نیفتاده است و نیازمند توسعه و تبلیغ بیشتری در جامعه است و از طرف دیگر باید در جهت ارتقای سطح این استارتاپ ها نیز اقداماتی انجام شود تا کیفیت و نوع خدمت رسانی آنها مطمئنتر و راحتتر مورد استفاده عموم قرار بگیرد.
به علاوه ایران از نظر دانش مهندسی و صنعت دیجیتال پتانسیل های ویژه ای در دنیا دارد به علاوه ایران از نظر آموزش مهندسی در دنیا رتبه چهارم را دارد. به علاوه عده زیادی از ایرانیانی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند از سال ۲۰۱۳ به میزان زیادی به سوی کشور بازمیگردند و با راه اندازی یک استارتاپ، استعدادها و ایدههای نوی خود را در سرزمین مادری خودشان به کار میگیرند و موجب اشتغال زایی و پیشرفت در رشد فناوریهای کشور خودشان میشوند.
طبق اطلاعات به دست آمده حدود ۵ تا ۷ میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور به خصوص کشورهایی در شمال امریکا و اروپا زندگی میکنند و بسیاری از موفق ترین استارتاپ ها نیز به دست همین ایرانیان خارج از کشور ایجاد میشود. از طرفی تهران مهد استارتاپها، پیشرفتهای تکنولوژی و دنیای دیجیتال ایران محسوب میشود و به عنوان پایتخت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران زمینه های مناسبی برای جذب نخبگان و افراد خلاق در حوزه های دیجیتال و سلامت محسوب میشود و دولت امیدوار است تا با افزایش بهره وری از این استارتاپها نرخ بیکاری نیز در سال های آینده همچنان رو به کاهش باشد و انتظار میرود آنچنان که تا به حال اتفاق افتاده، تحریم ها نقش مثبتی بر افزایش ایجاد کار و شروع استارتاپ های جدید در ایران بگذارد تا با تکیه بر دانش و علوم به روز ایرانی در کنار فناوری های به روز و مدرن دنیا روز به روز به موفقیتهای بیشتری در حوزه e-Health و سایر حوزه های مختلف کسب کنیم.
در حال حاضر استارتاپ های زیادی با حمایت وزارت بهداشت در حال فعالیت هستند که زمینه های مختلفی برای ارائه خدمات درمانی و پزشکی را برای عموم مردم فراهم کرده اند و امکان دسترسی به این خدمات را برای همگان ساده تر ساخته اند. امروزه این استارتاپها در زمینه های مختلفی همچون مشاوره تلفنی در جهت برطرف کردن سوالات پزشکی، ارائه خدمات به معلولین در قالب یک اپلیکیشن، برنامه جهت نوبت دهی دکتر، استفاده از خدمات پزشکی و درمانی در خانه و محل کار شما، اپلیکیشن هایی در جهت بالابردن سطح اطلاعات پزشکی، روانشناختی و تربیتی، مشاوره روانشناختی که تنها گوشهای از صدها استارتاپ حوزه سلامت در ایران شمرده میشود که خیلی از این استارتاپها هنوز انچنان که باید در میان مردم شناخته شده نیستند و کمتر مورد استفاده قرار میگیرند و بسیاری نیز برای اینکه در میان جامعه جا بیفتند و فراگیر شوند نیاز به زمان بیشتری دارند تا هم فرهنگ سازی مورد نیاز در بین مردم ایجاد شود و هم اینکه این استارتاپها بتوانند ایرادات و اشکالات موجود را در اپلیکیشن خود برطرف کنند و در جهات ارتقای کار خود قدمی بردارند.
علاوه بر این شاید به ظاهر هدف این استارتاپ ها تامین نیازهای سلامتی و کمک به بهبود نتایج حاصل از ارائه خدمات باشد، اما خیلی وقتها بسیاری از استارتاپها هدف اصلی یعنی اهمیت دادن به بیمار و کمک کردن به او را فراموش میکنند و بیشتر از هر چیزی تنها به طراحی، تکنولوژی و خدمات درمانی فکر میکنند و شاید این موضوع موجب عدم موفقیت برخی از استارتاپهای حوزه سلامت دیجیتال میشود. در حالی که یکی از مهمترین مسائل در این حوزه اهمیت دادن به بیمار و نیازهای او در عین فراهم کردن یک سیستم در راستای سهولت کار مشتریان است که باید طراحی خوب و ساده و در عین حال راحتی داشته باشد.
در واقع اگر استارتاپ های حوزه سلامت دیجیتال نتوانند نیازهای عموم مردم یا پزشکان و مشتریان آنها را به خوبی فراهم کنند خیلی زودتر از آنچه که فکر میکنند، با شکست مواجه خواهند شد؛ پس لازم است که همه این استارتاپها از ابتدا روش هوشمندانه ای را در پیش بگیرند و سعی کنند در راستای نیازهای عموم، روش نوین و خلاقانه ای را ارائه دهند تا آینده خوبی در دنیای استارتاپی داشته باشند.
منبع: bkmco
همچنین بخوانید:
انجام اولین جراحی رباتیک از راه دور در ایران
سلامت دیجیتال: چالشهای پیادهسازی نوآوری در نظام سلامت
پیشبینی روند توسعه سلامت دیجیتال در سال ۲۰۲۱