سلامت الکترونیک چیست؟
حوزه سلامت الکترونیک در حال بهبود و توسعه در زمینههای پزشکی، بهداشت عمومی و تجاری است. این حوزه به ارائه خدمات بهداشتی و اطلاعاتی که از طریق اینترنت و تکنولوژیهای مرتبط به آن گسترش مییابند، میپردازد. به بیان دیگر میتوان گفت این حوزه به پیشرفت تکنولوژی در بخشهای مراقبتی و پزشکی در مناطق کوچک و بزرگ جهان میپردازد. سلامت الکترونیک دربردارنده انواع مختلف تبادلات الکترونیکی درباره دادههای بهداشتی نظیر پزشکی از راه دور، بهداشت از راه دور و غیره است. در ضمن، eHealth تعهداتی در حوزه تکنولوژی و پیشرفتهای بشری نسبت به اقدامات مراقبتی و بهداشتی جهانی ارائه کرده است.
به معنای سادهتر میتوان گفت سلامت الکترونیک به استفاده از فناوریهای الکترونیکی برای مراقبتهای بهداشتی و پزشکی از راه دور توسط ابزارهای ارتباطات از راه دور نظیر گوشیهای هوشمند هم میپردازد. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (World Health Organization) سه زمینه اصلی سلامت الکترونیک شامل موارد زیر هستند:
-
اطلاعات بهداشتی که به متخصصان بهداشتی (پزشکان، پرستاران و متخصصان آزمایشگاهی) و افرادی نظیر بیماران از طریق اینترنت و ارتباطات از راه دور ارائه میشوند.
-
ابزارهای تکنولوژی و فناوری که به منظور بهبود خدمات بهداشت عمومی جامعه (نظیر آموزش از راه دور به افراد تازهکار حوزه پزشکی) استفاده میشوند.
-
و تجارت الکترونیکی و ابزارهای مرتبط به آن که در مدیریت سیستم بهداشتی و پزشکی کاربرد دارند.
فعالیتهای متنوع سلامت الکترونیک در جهان شامل چه هستند؟
از جمله این فعالیتها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
-
استفاده از ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در راستای بهبود سلامت افراد مختلف جامعه
-
تدوین استراتژیها و ارزیابی موضوعات روز به منظور کمک به دولتهای عضو برای انتخاب و ارزیابی وضوح سلامت الکترونیک برای حمایت از دولت شایسته و احکام سرمایهگذاری
-
فراهمسازی نظارت و تأمین تکنیکال دولتهای عضو برای ترکیب راهحلهای ارائه شده در حوزه سلامت الکترونیک به منظور انطباق چندین سهامدار و رویکردهای چندجانبه در حوزه سیاستهای ملی سلامت الکترونیک
-
نظارت و بهبود تمایلات دیجیتالی حوزه بهداشت عمومی به منظور آگاهسازی سیاستها و عملکردهای درون کشوری و ارسال گزارشات مکرر درباره نحوه استفاده از بهداشت الکترونیکی منطقه
-
حمایت از مشارکت و مدیریت چندجانبه بین سازمانهای گوناگون با هدف تصحیح رویکردهای هماهنگ به منظور اجرا و افزایش روشها و رویکردهای مقرون به صرفه و اقتصادی سلامت الکترونیک
ویژگیها و مشخصات سلامت الکترونیک
سلامت الکترونیکی شامل ۱۰ ویژگی و مشخصه زیر است. این ویژگیها براساس آیزنباخ (Eysenbach)، در سال ۲۰۰۱ اتخاذ شدهاند. از جمله این ویژگیها میتوان موارد زیر را نام برد:
-
افزایش کارایی و بهرهوری، اولین ویژگی سلامت الکترونیک است.
یکی از اولین مشخصههای سلامت الکترونیک افزایش بازدهی در حوزه مراقبتهای بهداشتی است، این امر در انتها منجر به کاهش هزینهها هم میشود. یک روش فوقالعاده کاربردی برای کاهش هزینهها، افزایش ارتباطات بین بیمار و پزشک به منظور کاهش هزینههای درمان و تشخیص بیماری در سریعترین زمان ممکن است. در حقیقت، زمانی که پزشک دائما با بیمار در ارتباط باشد میتواند در مراحل اولیه بیماری به او کمک به سزایی کند، به این صورت دیگر نیازی به انجام آزمایشها و صرف هزینه و زمان زیاد وجود ندارد.
-
دومین مشخصه، افزایش کیفیت مراقبت از بیمار است.
افزایش بازدهی (که مشخصه اول بود) نه تنها به کاهش هزینهها کمک میکند، بلکه به طور همزمان به بهبود کیفیت و خدمات ارائه شده به بیمار نیز کمک میکند. سلامت الکترونیک امکان مقایسه بین مراکز بهداشتی متنوع را با هدف بهبود ارائهدهندگان خدمات مراقبتی و بهداشتی فراهم میکند. این مسئله در درازمدت به بهبود کیفیت مراکز بهداشتی کمک زیادی میکند.
-
مشخصه بعدی ارائه مدارک مبتنی بر شواهد است.
ارائه مدارک براساس شواهدات علمی بر این مسئله که باید مداخلات بهداشتی الکترونیک براساس مدارک معتبر و علمی باشند، تاکید دارد. به این صورت، میتوان در سریعترین زمان ممکن مشکلات و بیماریها را تشخیص داده و از لحاظ علمی به ارائه راهحلهای کارآمد و کاربردی برای بیمار پرداخت.
-
ویژگی چهارم، قابلیت توانمندسازی مصرفکنندگان و بیماران است.
به واسطه ابزارهای سلامت الکترونیک در دسترس قرار گرفتن دانش پزشکی از طریق اینترنت به راحتی امکانپذیر میشود. به این ترتیب، بیمار به راحتی میتواند به فرصتهای جدید درمان توسط گروه پزشکی معتبر و موفق دست یابد.
-
مشخصه پنجم، افزایش حس دلگرمی بین پزشک و بیمار است.
خوشبختانه، به واسطه وجود ابزارهای سلامت الکترونیک پیوند همدلی و دوستی بین بیمار و پزشک افزایش مییابد. این مسئله، به بهبود و افزایش سرعت پروسه درمان هم کمک میکند.
-
مورد بعدی، افزایش راحتی و سرعت آموزش به پزشکان از طریق منابع آنلاین و اینترنت (آموزش مداوم و در دسترس) و بیماران یا مصرفکنندگان (از طریق آموزش نکات بهداشتی، اطلاعات شخصی و… برای مصرفکنندگان) است.
-
مشخصه هفتم، قابلیت بحث و اطلاعرسانی و برقراری ارتباط بین پزشکان، پزشک و بیمار و کادر درمان به روشی مشخص و معین است.
-
ویژگی هشتم، افزایش و بهبود استفاده از ابزارهای سلامت الکترونیک است.
سلامت الکترونیکی به بهبود و گسترش دسترسی به فرصتهای مراقبتی، پزشکی و بهداشتی در جوامع کمک کرده است. در ضمن، سلامت الکترونیک مصرفکنندگان را به استفاده از خدمات بهداشتی آنلاین از طریق ابزارهای سلامت الکترونیک ترغیب میکند. افراد میتوانند از طریق مشاوره، پیشنهادات ساده و استفاده از توصیههای پزشکی از این امکانات برخوردار شوند.
-
ویژگی نهم، آشنایی با راه و روش رفتاری جدیدی است.
سلامت الکترونیک شامل انواع جدیدی از ارتباطات بین بیمار و پزشک است. به همین خاطر، ممکن است چالشهای جدیدی برای برخی از افراد در نحوه ارتباطاتشان رخ دهد. به عنوان مثال، نحوه برقراری ارتباط بین پزشک و بیمار یا حفظ حریم خصوصی بیمار میتوانند جز این رفتارها باشند.
-
و ویژگی آخر، تساوی حقوق و برابری است.
مشخصه آخری که سلامت الکترونیک برای جامعه به وجود میآورد، اطمینان به ارائه خدمات برابر پزشکی به کلیه مردم جامعه (در هر رنگ، نژاد، ملیت، مذهب و قومیتی) است. به همین خاطر، طبق گفته سلامت الکترونیک افراد میتوانند به صورت برابر از کلیه خدمات پزشکی مورد نیاز خود برخوردار شوند.
البته، افرادی که شرایط اقتصادی آنها ضعیف است، یا فاقد مهارت هستند و دسترسی به کامپیوتر یا اینترنت ندارند، نمیتوانند به طور موثر از خدمات سلامت الکترونیک استفاده کنند. در نتیجه، ممکن است این ابزار جدید گروه بزرگی از جمعیت بیمار را نادیده بگیرد. به همین خاطر، باید این گروه را هم در نظر گرفته و به فکر راه چارهای برای رفع مشکلات آنها باشند. بدنیست بدانید، شکاف دیجیتالی در بین ساکنان محلههای روستایی و شهرها، افراد ثروتمند و فقیر، جوانان و افراد مسن، مردان و زنان و عوامل بسیار دیگری شایع است.
مزایا و فواید برخورداری از سلامت الکترونیک
از جمله مزایای استفاده از سلامت الکترونیک در جامعه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
سلامت الکترونیکی بسیار بهصرفه و اقتصادی است. در ضمن، از حقایق و تکنولوژیهای ارتباط جمعی (ICT) با هدف بهبود سلامت بیماران و دسترسی راحتتر پزشک به بیمار پشتیبانی میکند.
-
سلامت الکترونیک شامل چندین ابزار مختلف نظیر سلامت از راه دور، پزشکی از راه دور، سلامت سیار (با استفاده از تلفنهای هوشمند که با نام mHealth هم شناخته میشوند)، پرونده الکترونیکی پزشکی یا مرتبط به سلامت (eMR / eHR)، دادههای بزرگ و حتی هوش مصنوعی است.
-
سلامت الکترونیک نقش بزرگی در دستیابی به اولویتهای والای پزشکی و بهداشتی نظیر پوشش بهداشت جهانی (UHC) و اهداف توسعه پایدار (SDG) دارد.
-
eHealth باعث افزایش هیجان ورود ابزارهای تجارت الکترونیکی به بخش پزشکی و مراقبتی بهداشتی میشود.
-
سلامت الکترونیک باعث راحتی و سرعت دسترسی سریع پزشک به سوابق بیمار میشود.
-
این تکنولوژی به کاهش استفاده از کاغذ، چاپ مدارک، کاهش هزینهها و عوامل بسیار دیگری کمک میکند. به همین خاطر، در کل باعث کاهش هزینههای پزشکی و بهداشتی میشود.
-
این ابزار باعث کاهش خطاهای پزشکی و تصمیمگیری بهتر پزشک متخصص در رابطه با اتخاذ بهترین شیوه درمان میشود.
-
مراقبتهای بهداشتی از بیمار بهبود مییابد. با استفاده از ابزارهای سلامت الکترونیک تمام جنبههای مراقبت از بیمار من جمله ایمنی، اثربخشی، ارتباطات، آموزشها، بهبود خدمات و برابری آنها به تک تک بیماران افزایش مییابد.
-
در ضمن، این ابزار به تشویق مراقبت از بعد جسمی و روحی زندگی افراد هم کمک فراوانی میکند. از جمله این تشویقها میتوان به افزایش فعالیت بدنی، تغذیه بهتر، جلوگیری از اقدامات رفتاری خطرناک و غیره اشاره کرد.
محدودیتها و چالشهای سلامت الکترونیک چه هستند؟
حالا که با مزایا و فواید سلامت الکترونیک بیشتر آشنا شدهاید، بیایید نگاهی به چالشهای آن هم داشته باشیم:
باعث خلق چالشهای هزینه مشترک (برای پزشک و بیمار) میشوند.
دسترسی به ابزارهای IT و منابع بالینی با کمبود مواجه است.
عدم یادگیری و مشکل در حین استفاده از نرمافزارهای مرتبط وجود دارد.
هزینههای کارکنان چالش دیگری است.
ممکن است بهروزرسانی جامع EHR زمانبر باشد.
در دسترس نبودن یا نبود زیرساختهای اساسی نظیر اتصال به اینترنت پرسرعت مشکل بعدی است.
چالش عدم دسترسی به نرمافزارهای قابلاجرا برای کلیه مردم نیز وجود دارد.
گرچه ممکن است سلامت الکترونیک فواید بسیاری همچون صرفهجویی در زمان برای درمان بیمار و یا دسترسی سریعتر و راحتتر پزشک به بیمار را فراهم کند، اما همچنان لیست بلند بالایی از چالشها و مشکلات را برای آنها ایجاد میکند. این مسئله میتواند مانع استفاده کاربران بسیاری از این ابزارهای جدید شود. البته، با اتخاذ ترفندها و تکنیکهایی میتوان از این چالشها فراتر رفت و فرصتهای جدیدی را ایجاد کرد.
منبع: the-business-school
همچنین بخوانید:
خدمات سلامت دیجیتال چیست؟
آشنایی با مزایای پرونده الکترونیک سلامت
سیستم اطلاعات سلامت چیست؟