انجام اولین جراحی رباتیک از راه دور در ایران

روز چهارشنبه دوم تیر ماه، اولین جراحی رباتیک از راه دور در ایران در مرکز آموزش‌های مهارت‌های پیشرفته بالینی ایران، مستقر در دو بیمارستان امام خمینی و بیمارستان فوق تخصصی سینا و با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر سعید سرکار رئیس مرکز رشد پزشکی تجهیزات پیشرفته انجام شد.

فاصله‌ی این دو بیمارستان از هم 7 کیلومتر است و این عمل جراحی با استفاده از ربات جراح سینا، ساخت شرکت دانش‌بنیان نوآوران رباتیک و پزشکی سینا فناوری و شبکه‌ی 5G همراه اول صورت گرفت. این جراحی (عمل وازکتومی) بر روی یک سگ و توسط دکتر طالب‌پور مستقر در بیمارستان سینا انجام شد.

عملکرد این ربات به گونه‌ای است که از طریق یک مانیتور و دو بازوی رباتیک، عمل جراحی انجام می‌شود. این ربات دارای یک کنسول جراحی است که جراح با قرار گرفتن در پشت آن و استفاده از دو بازوی رباتیک، امکان کنترل و هدایت جراحی از راه دور را دارد. همچنین در کنار این کنسول، یک مانیتور قرار گرفته که تصویر عمل جراحی را به جراح نمایش می‌دهد. جراح با استفاده از این سامانه از طریق یک پدال و دو بازوی رباتیک، جراحی را کنترل می‌کند. در این عمل جراحی با بازوهای رباتیک، میزان آسیب به بافت‌های سالم و دوره نقاهت فرد و خون‌ریزی آن کاهش می‌یابد.

به گفته محققان شرکت تولیدکننده‌ی این سامانه، اگر این ربات به مرحله تجاری‌سازی برسد، ایران پس از آمریکا دومین کشور سازنده این ربات‌ها خواهد بود.

 

توافق همکاری بین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با نظام پزشکی برای سامان‌دهی استارتاپ‌های سلامت

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با همکاری سازمان نظام پزشکی تصمیم گرفته تا سامان‌دهی استارتاپ‌های حوزه سلامت را از طریق راه‌اندازی کارگروهی بین این دو سازمان از سر بگیرد.

سال‌ها است که استارتاپ‌های حوزه سلامت از نبود قوانین و رگولاتوری ضعیف در حوزه سلامت دیجیتال ناراضی هستند. نبود این قوانین باعث شده فعالیت آنها از جانب وزارت بهداشت با محدودیت‌های بسیاری همراه شود.

در اسفند ماه سال ۹۸ کارگروه «استارتاپ‌های سلامت» سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با همکاری وزارت بهداشت‌ در تلاش برآمدند تا کسب و کارهای حوزه سلامت آنلاین را سامان‌دهی و شناسایی کرده و برای دریافت مجوز به وزارت بهداشت معرفی کنند. با تغییرات مدیریتی در مرکز آمار و فناوری وزارت بهداشت، این کارگروه منحل شد. اما حالا مهدی خدادادی، مسئول کارگروه استارتاپ‌های سلامت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مدیرعامل استارتاپ دکتر ساینا، اعلام کرده که این سازمان تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان نظام پزشکی برای تشکیل کارگروهی مشترک امضا کرده است.

وی در توضیح گفت:‌ «در این کارگروه تلاش خواهیم کرد چارچوب‌های کلی برای فعالیت حوزه کاری استارتاپ‌های حوزه سلامت شکل بگیرد، اما این کار منتج به مجوز نخواهد شد و صرفا یک آیین‌نامه برای مشخص ساختن شرایط فعالیت کاری این استارتاپ‌ها خواهد بود.» براساس توضیحات خدادادی این کارگروه متشکل از شش عضو  است که سه عضو آن را اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و سه عضو دیگر را اعضای سازمان نظام پزشکی تشکیل می‌دهند.

چندی پیش، سرپرست مرکز فناوری و آمار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که پیش‌نویس سند بالادستی نحوه فعالیت استارتاپ‌ها در حوزه سلامت دیجیتال تدوین و برای اظهار نظر نهایی برای استارتاپ‌های این حوزه ارسال شده است.

 

منبع: medlean

 

همچنین بخوانید:

سلامت دیجیتال: چالش‌های پیاده‌سازی نوآوری در نظام سلامت

پیش‌بینی‌ روند توسعه سلامت دیجیتال در سال ۲۰۲۱

نگاهی بر روند تحولات هوش مصنوعی در سلامت

بالا