آینده استارتاپ‌های سلامت‌محور در پساکرونا

کرونا را می‌توان محرک و شتابدهنده استارتاپ‌های سلامت‌محور دانست. شیوع این بیماری در ۱۶ ماه گذشته نقش بسزایی در رشد و معرفی بیشتر کسب‌وکارهای آنلاین حوزه سلامت و پزشکی به جامعه داشته است. اما اکنون با افزایش سرعت روند واکسیناسیون در دنیا و امیدواری به واکسینه شدن ایرانیان تا پایان سال، چه آینده‌ای در انتظار استارتاپ‌های فعال در این حوزه خواهد بود؟

اگرچه سال‌ها پیش‌بینی می‌شد که بخشی از خدمات حوزه سلامت و پزشکی، دیجیتال خواهد شد اما شیوع کرونا سبب شد تا نیاز به دسترسی به خدمات پزشکی از راه دور افزایش پیدا کند. از همین روی در حالی که کووید ۱۹ باعث تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها شده بود، تبدیل به اهرم پرتاب برای استارتاپ‌های سلامت‌محور شد.

مشهورترین استارتاپ‌های این حوزه عمرشان در حدود ۵ سال است که طی یک سال گذشته نام آن‌ها بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد و شاهد حرکت غول‌های بزرگ تکنولوژی در ایران و دنیا به سمت بازار سلامت دیجیتال بودیم.اما با گسترش واکسیناسیون و در روزهای پساکرونا آیا باز هم استارتاپ‌های سلامت‌محور می‌توانند به رشد خود ادامه دهند؟

 

رشد شارپی در سایه کرونا

مسائلی چون قرنطینه، نیاز به کاهش رفت‌و‌آمد و همین‌طور افزایش نگرانی افراد از احتمال ابتلا به بیماری در صورت مراجعه حضوری به مراکز درمانی، سبب شد تا افراد به استفاده از خدمات پزشکی آنلاین علاقه نشان بدهند. این اتفاق نیز به هر حال در رشد سلامت آنلاین و ویزیت از راه دور، موثر بوده است.

 

تغییر پارادایم در حوزه سلامت و پزشکی

اگرچه همه‌گیری کرونا منجر به ایجاد و رشد استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاری‌های متعدد در حوزه سلامت و به ویژه تله مدیسین در سراسر جهان و ایران شده است، اما این استقبال کاربران از استارتاپ‌های سلامت محور ادامه خواهد داشت؟

شیوع کرونا منجر به تغییر پارادایم در حوزه سلامت و پزشکی شده و این تغییر الگوی رفتار کاربران اگرچه به سختی رخ می‌دهد اما نسبتا پایدار است. استارتاپ‌های سلامت‌محور به دوران قبل کرونا باز نمی‌گردند. پزشکان نیز ضرورت خدمات پزشکی از راه دور را درک کرده‌اند.

 استارتاپ‌های سلامت‌محور در روزهای بعد از کرونا بایستی بتوانند ارزش واقعی که برای سلامت مشتری خلق می‌کنند را به طور جدی پیگیری کنند. نیازهای کاربران در حوزه سلامت، بسیار وسیع است که می‌توان آن‌ها را در ادامه پوشش داد.

بازار این حوزه در جهان به تازگی ترند شده و استارتاپ‌های سلامت‌محور از نظر چرخه عمر محصول در مرحله رشد قرار داشته و تعداد کمی از آن‌ها به مرحله بلوغ رسیده‌اند.  با توجه به توسعه تکنولوژی خصوصا در حوزه اپلیکیشن‌های سلامت، آینده پزشکی نیز به سمت پزشکی آنلاین حرکت خواهد کرد.

 

همچنین بخوانید:

مهمترین الگوریتم های هوش مصنوعی (AI) که در حوزه بهداشت و درمان کاربرد دارند

GDPR در مقابل HIPAA توجه به تفاوت ها

چرا باید روش انتقال الکترونیکی تصاویر را انتخاب کنیم؟

 

بالا