اینترنت اشیا در زمینه مراقبت از سلامت چه نقشی دارد؟

اینترنت اشیا در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده و پیش‌بینی می‌شود که این پیشرفت تا سال‌های آتی روند افزایشی داشته باشد. این فناوری در تمامی حوزه‌ها کاربردهای بسیار مهمی دارد. یک نمونه از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در زمینه مراقبت از سلامت افراد است.

 

نقش اینترنت اشیا در حوزه بهداشت و سلامت

تجهیزات پزشکی یکی از مهم­ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت. امروزه با گسترش اینترنت اشیا در زمینه مراقبت از سلامت شاهد به ­روزرسانی و پیشرفت­های زیادی در صنعت پزشکی هستیم. موارد بسیاری را می‌توان نام برد که اینترنت اشیا برای حفظ و مراقبت از سلامت افراد در آن کاربرد دارد. به­ عنوان مثال تخت­های هوشمند، مانیتورینگ از راه دور، سنسورهای خوراکی و… نمونه­ هایی از تجهیزات وابسته به اینترنت اشیا هستند. بنابراین با به‌کارگیری iot می‌توان سالانه جان بسیاری از افراد را که در اثر سهل‌انگاری و نبود مراقبت‌های پزشکی به خطر می‌افتند را نجات داد.

 

پرونده سلامت

کنترل از راه دور

برای آن‌که پزشک بتواند برای شرایط وخیم احتمالی، اقدامات درمانی لازم را به‌کار گیرد، باید به طور ۲۴ ساعته وضعیت بیمار کنترل و نظارت شود. به دلایل مختلفی اعم از نبود نیروی کافی، تعداد زیاد بیماران، خستگی‌های ناشی از نظارت و… نمی‌توان امر کنترل بیمار را به صورت حضوری و فیزیکی توسط پرستار یا پزشک انجام داد؛ در این حالت، اینترنت اشیا به کمک بخش نظارت و کنترل می‌آید. با نصب تجهیزات و سنسورهای نظارت بر علائم حیاتی بیمار می‌توان به صورت ۲۴ ساعته وضعیت بیمار را کنترل کرد و این نظارت توسط پزشک و یا پرستار بخش رصد می‌شود. در صورت ایجاد مشکلات احتمالی به سرعت پزشک در جریان امور قرار گرفته و می‌تواند تمهیدات لازم برای درمان را انجام دهد.

 

سیستم هوشمند پوشیدنی

در برخی موارد، بیماران در حالت معمول هیچ مشکلی ندارند؛ اما همیشه باید از آن‌ها مراقبت کرد؛ چراکه ممکن است در لحظه دچار مشکل شوند. این افراد را نمی‌توان در بیمارستان‌ها بستری کرد و امکان پرستاری ۲۴ ساعته آن‌ها وجود ندارد؛ اما با استفاده اینترنت اشیا می‌توان این کار را به خوبی انجام داد. با طراحی و تولید دستگاه‌های هوشمند، این قابلیت در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا به کمک این دستگاه‌ها به صورت لحظه‌ای علائم حیاتی مانند ضربان قلب، فشار خون و مواردی از این قبیل را مشاهده نمایند. این دستگاه‌ها به طور معمول در قالب ساعت‌های مچی هوشمند هستند. نسخه پیشرفته این سیستم می‌تواند اعضای خانواده را نیز از سلامت فرد استفاده کننده، آگاه کند و در شرایط بحرانی و ایجاد خطر، آن‌ها را مطلع سازد.

اینترنت اشیا دنیایی از امکانات را در اختیار پزشکی و حوزه سلامت و درمان قرار داده است. با اتصال یک دستگاه ساده به اینترنت می‌توان به شکل چشم‌گیری سبب افزایش بهره‌وری آن شد. در بسیاری از موارد iot در کاهش هزینه‌های بیماران بسیار موثر عمل کرده است.

 

منبع: iotmap

 

همچنین بخوانید:

اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت حاوی چیست؟

آشنایی با پاتولوژی دیجیتال

آشنایی با کارت هوشمند سلامت

بالا