مزایا متاورس در پزشکی

مهم و مشخص‌ترین ویژگی متاورس، ادغام دنیای فیزیکی و مجازی است. یک رابط قوی بین دنیای مجازی و واقعیت می‌تواند فرآیند انتقال و تعامل بین این دو فضا را تکمیل کند. دستاورد دنیای متا پزشکی از توسعه سخت افزار مرتبط، جدایی ناپذیر خواهد بود. دستگاه‌های اینترنت اشیا مانند واقعیت گسترده (XR) و رابط‌های مغز و کامپیوتر (BCI)، ارتباط بین کاربران را امکان پذیر می‌کنند.

تعامل اطلاعات در فضاهای مجازی و فیزیکی، واقعیت گسترده فناوری‌های مختلفی مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) را ادغام می‌کند. زمانی که فضای پزشکی متاورس بی نهایت به محیط واقعی نزدیک باشد و به سطح ساخت و شبیه سازی هولوگرافیک برسد، VR قادر خواهد بود یک تجربه پزشکی کاملاً مجازی را برای بیماران و پزشکان فراهم کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

یک محیط مجازی، درمان‌های جدیدی را برای برخی بیماری‌های روانی ایجاد می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که محیط VR می تواند مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، شناخت و حتی عملکردهای اجتماعی را تغییر دهد.

علاوه بر این، شواهد تجربی از درمان‌های مبتنی بر واقعیت مجازی برای بیماری‌های روانی مانند زوال عقل، اختلال شناختی خفیف (MCI)، اسکیزوفرنی و اوتیسم وجود دارد. فلورئو (Floreo) یک پلتفرم VR موبایل جدید ایجاد کرده است که هدف آن ایجاد یک رفتار درمانی مجازی metaverse.ca است. این برنامه مهارت‌های اجتماعی، رفتاری، ارتباطی و زندگی را به افراد مبتلا به اختلال اوتیسم (ASD)، ADHD، اضطراب و سایر شرایط مختلف عصبی می‌آموزد.

پیشرفت‌ در فناوری واقعیت مجازی (VR) فرصت‌های جدیدی را برای طراحی و پشتیبانی از رفتارهای مرتبط با اختلال طیف اوتیسم (ASD) ارائه می‌دهد که پیشرفت به سوی نتایج بهینه را ارتقا می‌دهد. همچنین پتانسیل زیادی برای آموزش پزشکی وجود دارد. فناوری AR بر الگوریتم‌های تشخیص و ردیابی برای شناسایی اشیاء و محیط‌های فیزیکی متکی است، به قرار دادن اطلاعات مجازی در دنیای واقعی برای دستیابی به یکپارچگی مجازی و واقعی کمک می‌کند و کارایی شناخت ما از چیزها را افزایش داده و بهبود می‌بخشد.

پزشکان به ویژه جراحان، می‌توانند از کمک‌های تجسم واقعیت افزوده برای توضیح پرونده‌های پیچیده پزشکی از طریق تصویربرداری سه بعدی برای بیماران استفاده کنند. تجزیه و تحلیل BCG نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۴، فناوری واقعیت افزوده برای آموزش و شبیه سازی در محیط‌های کنترل پزشکی ۱۸٫۹٪ از بازار واقعیت گسترش یافته را به خود اختصاص خواهد داد.

ربات‌های پزشکی می‌توانند با شبیه‌سازی بدن، تبدیل دنیای مجازی و دنیای واقعی از طریق زبان تعاملی طبیعی و تحقق پیوند میان مجازی و واقعی، کانال دیگری برای اتصال متاورس در پزشکی باشند. تحقیقات و استفاده از رابط‌های مغز و کامپیوتر در زمینه پزشکی نیز در حال افزایش است. با ترکیب واقعیت و مجازی برای ایجاد یک محیط مجازی برای تعامل انسان و کامپیوتر، یک کانال ارتباطی و کنترل مستقیم بین مغز و دستگاه‌های خارجی ایجاد می‌شود که تبادل اطلاعات پزشکی در متاپزشکی را ارتقا می‌دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

علاوه بر این، دستگاه‌های پزشکی پیشرفته‌تر و فناوری‌های دیجیتال مانند لنزهای هولوگرافی، حسگرهای انسانی (ReSkin)، ارگانوئیدها و تراشه‌های اندام، این حس به وجود می‌آید که انگار به صورت فیزیکی به بیمارستان و پزشک مراجعه کرده‌اید. این حس واقعی منجر به افزایش و بهبود تجربه کاربری می‌شود.

هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات بیماری را با توجه به پیشرفت دوره بیماری ایجاد کند و بازخورد به موقع در مورد تشخیص و درمان پزشک را ارائه دهد. از طریق این کار اطلاعات با کیفیت بالا ذخیره و نگهداری می‌شوند و پزشک می‌تواند در صورت نیاز به آن‌ها دسترسی پیدا کند. تعامل طبیعی، یک تعامل جدید بین مردم و دنیای متا پزشکی است. اطلاعات، منبع اصلی محیط متاورس در پزشکی است و شبکه های اجتماعی، و اینترنت اشیا رسانه اصلی جنبش اطلاعاتی هستند.

 

منبع: pingi

 

همچنین بخوانید:

مروری بر رایانش ابری در حوزه پزشکی

تله ویزیت یعنی مراقبت ایمن و مؤثر از بیماران

استفاده از تله مدیسین و تلفن همراه برای غربالگری سرطان دهانه رحم

بالا