پزشکی از راه دور برای بسیاری از شرایط سلامتی به خوبی ویزیت حضوری کارایی دارد

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که ویزیت از راه دور با پزشکتان از طریق ویدیو در مورد مشکلات سلامتی شما به همان اندازه ویزیت حضوری در مطب مؤثر است، حداقل در مورد مدیریت بیماری‌های مزمن !

محققان اخیراً در Annals of Internal Medicine گزارش دادند که جایگزین ویزیت‌های مطب با چک‌آپ‌های ویدئویی نتایجی را به همراه داشته که به همان اندازه برای بیماران حضوری تحت درمان برای بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های تنفسی، درد مزمن، مشکلات قلبی و اختلالات عصبی مؤثر بود.

جردن آلبریتون، محقق ارشد، تحلیلگر بهداشت عمومی با RTI International، گفت: به طور کلی، شواهد نشان می دهد که استفاده از ویدئو کنفرانس از راه دور در مراقبت های بهداشتی منجر به نتایجی می شود که به همان اندازه خوب و در برخی موارد بهتر از مراقبت حضوری هستند.

علیرغم این یافته ها، کارشناسان معتقدند که معاینه فیزیکی حضوری برای مراقبت های بهداشتی با کیفیت، به ویژه برای بیماران جدید که به تازگی بیمار شده اند، ضروری است.دکتر لن هوروویتز، متخصص داخلی و متخصص ریه در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک می گوید: پزشکی از راه دور شکل بسیار محدودی برای ارزیابی واقعی یک بیمار است.البته، اگر ویزیت اولیه حضوری و ویزیت های بعدی از راه دور باشد، فرض کنید یک دیابتی را از راه دور بر وضعیت سلامتش مورد بررسی قرار دهید  و او می‌تواند قند خونش را بگیرد و به شما گزارش دهد، بنابراین میتوانید از راه دور وضعیت سلامت او را کنترل کرده و وی همیشه تحت درمان شما باشد. اما من نمی توانم تصور کنم که به صورت مجازی از یک بیمار به عنوان اولین ویزیت مراقبت کنم و آن بیمار را به عنوان متخصص داخلی بدون معاینه کامل حضوری نگه دارم.

محققان در یادداشت‌های پس‌زمینه توضیح می‌دهند که همه‌گیری COVID19 منجر به افزایش چشمگیر استفاده از ویدئو کنفرانس در مراقبت‌های بهداشتی شده است. یک نظرسنجی در سال 2020 نشان داد که 22٪ از بیماران و 4 نفر از 5 پزشک گزارش داده اند که به عنوان تست ،در ویزیت از راه دور شرکت کرده اند ،سه برابر میزان سال قبل و راضی بوده اند.

برای این مطالعه، آلبریتون و همکارانش 20 کارآزمایی بالینی انجام شده بین سال‌های 2013 و 2021 را تجزیه و تحلیل کردند که توانایی پزشکی از راه دور را در جایگزینی یا افزایش مراقبت‌های معمولی که بیمار از طریق بازدید از مطب دریافت می‌کرد، مورد آزمایش قرار داد.کارآزمایی‌ها نشان دادند که پزشکی از راه دور ویدئویی معمولاً مراقبت‌هایی را به خوبی مراقبت‌های حضوری ارائه می‌کند و گاهی حتی بهتر است.

اما محققان خاطرنشان کردند که کارآزمایی‌های بالینی موجود در این مطالعه، اثربخشی پزشکی از راه دور را در تشخیص بیماری‌های جدید یا ارائه مراقبت‌های پیشگیرانه ارزیابی نکردند.

آلبریتون گفت: مطالعات عموماً به دنبال چیزهایی هستند که می توان از راه دور دنبال و ارزیابی کرد.هرگز غیرطبیعی نیست که نیازی به ملاقات حضوری با پزشک خود نداشته باشید. نکته اولیه این است که با توجه به شرایطی که در اینجا مورد مطالعه قرار می گیرد، به نظر می رسد که استفاده از ویدئو کنفرانس از راه دور در برخی موارد به خوبی یا بهتر از انجام آن به صورت حضوری است.

هوروویتز گفت که او به عنوان یک پزشک از پزشکی از راه دور ناامید شده است زیرا شما واقعا نمی توانید یک بیمار را معاینه کنید و بیماران تجهیزات کافی برای دادن اطلاعات به شما ندارند. شما سعی می کنید به آنها نگاه کنید و قضاوت کنید، که معمولاً به این معنی است که باید آنها را به یک مرکز مراقبت فوری یا اورژانس ارجاع دهید.از سوی دیگر، افراد مبتلا به یک بیماری مزمن مانند دیابت یا فشار خون بالا ممکن است با معاینات منظم پزشکی از راه دور خوب عمل کنند، زیرا برای آنها راحت تر از مراجعه به مطب است.

او افزود که بیماران همچنین احتمالاً تجهیزاتی را دارند که داده‌هایی را که پزشکان برای پیگیری چنین شرایطی نیاز دارند، مانند کاف‌های فشار خون یا آزمایش‌های گلوکز را فراهم کنندبه گفته آلبریتون، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود که پزشکی از راه دور می تواند به بهترین وجه در کجا به کار گرفته شود تا مردم را سالم نگه دارد.

او گفت: من فکر می کنم دورنمای ویزیت ویدیویی از راه دور، برای مراقبت از سلامت از راه دور به طور کلی، جایی که تحقیقات باید انجام شود، یافتن مناطقی است که واقعاً می تواند در مراقبت های بهداشتی تحول آفرین باشد. من فکر می‌کنم این مطالعات پتانسیل‌ها، فرصت‌هایی را نشان می‌دهد که واقعاً می‌تواند باعث پیشرفت شود، اما ما باید عواملی را که قرار است وارد عمل شوند را تعیین کنیم تا مشخص کنیم که آیا واقعاً چنین خواهد بود یا خیر.

 

منبع:usnews

 

همچنین بخوانید:

آینده پزشکی از راه دور در سال 2022 چه می تواند باشد؟

آینده سلامت از راه دور در سال 2022 و پس از آن چیست؟

چالش‌ها و مزایای استفاده از اینترنت اشیا در بهداشت و درمان

 

بالا